۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۷۵۲۲۹۰
چند نقد بر یادداشت سروش محلاتی با عنوان «حکم شرعی انتخابات»

ترویج سکولاریسم با روتوش علمی به سبک سروش محلاتی

ترویج سکولاریسم با روتوش علمی به سبک سروش محلاتی
حجت الاسلام سروش محلاتی در یادداشت اخیر خود با عنوان «حکم شرعی انتخابات» با ادبیات به ظاهر علمی تلاش کرده تا گزاره جدایی دین از سیاست را به مخاطب القا کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد سروش محلاتی در یادداشتی با عنوان «حکم شرعی انتخابات» به جنبه شرعی موضوع "انتخابات" پرداخته که نکاتی در این باره لازم به ذکر است که در ادامه می خوانید.

1- نویسنده برای درک جنبه شرعی «انتخابات» سه راه معرفی می کند.در بخش مراجعه به مرجع تقلید می نویسد: «مقلد حق ندارد شعور خود را تعطیل نموده و به تقلید روی آورد» آیا رجوع به اهل خبره و کارشناس، تعطیلی شعور است؟ آیا شما سردرد دارید به نانوایی مراجعه می کنید؟!در ادامه می نویسد: «تشخیص مصداق این حکم کلی، با خود مکلف است.» تشخیص موضوع با مکلف است اما نبایستی به مخالفت قطعی با حکم منجر شود. اگر مجتهدی فتوا داد تا در انتخابات شرکت کنید. اگر فرد مسیری را طی کرد که در نهایت منجر به عدم شرکت او در انتخابات شد، آیا او با فتوای مجتهد مخالفت نکرده است؟

2-در بخش مراجعه به حاکم، می نویسد: «کسی که اعتقاد دارد  انتخابات در حوزه حقوق است تبعیت از حکم حاکم غیر قابل اجبار است» اساسا پیچیدگی امور جامعه امروزی و به هم تنیدگی موضوعات جامعه به هم، می توان ادعا کرد که مساله ای نیست که انحصار در یک موضوع باشد. انتخابات از یک منظر مساله حقوقی است ولی ساده انگارانه است که انتخابات در جامعه را مرتبط به مصالح  جامعه و کشور ندانست و اگر مساله ی در حوزه مصالح عمومی جامعه قرار گرفت، قطعاشانیت تحت حکم حکومتی قرار گرفتن را دارد.

3-در بخش تشخیص فردی شهروندان می نویسد: «اینجا، جای تقلید از فقیهان نیست.» نویسنده، در پس ذهن خود یک گزاره ای دارد که آثار آن گزاره را در جای جای کلام لو می دهد و آن گزاره این است که «دین از سیاست جدا است.» در حالی که اسلام دینی است که برای اداره جامعه طراحی شده است و نمی توان آن را در پستوی خانه ها و کنج مساجد محصور کرد.

ارسال نظرات