۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۸۷۱۹۲
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

فهم حریم خصوصی در گرو بررسی مصادیق آن است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: موضوع قاعده حریم خصوصی از مجموعه احکام پراکنده‌ای که در فقه وجود دارد، قابل اثبات است.
حجت‌‌الاسلام محمد سروش محلاتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی، عضو هیأت علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در نشست علمی حریم خصوصی در فقه و حقوق، گفت: تعریفی از حریم خصوصی به لحاظ نگاه فقهی ارائه نشده است.

وی با بیان این‌که در بحث حریم خصوصی با یک موضوع مواجهیم، افزود: برخی از این موضوعات در کتاب و سنت وارد شده‌اند، چه کتاب و سنت تعریف خاصی از آنها ارائه دهد و یا تعریف این موضوعات را به عرف محول کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی خاطرنشان کرد: برای کشف موضوعاتی که در کتاب و سنت مطرح شده، راهی از نظر شارع تخصیصاً یا امضائاً وجود دارد، اما اگر موضوعی در کتاب و سنت مطرح نشده باشد، انتظار تعریفی از ناحیه شرع نمی‌توان داشت.

وی در ادامه برای تبیین موضوعات نوظهور مانند حریم خصوصی، پیشنهاد کرد: برای این‌که احکام حریم خصوصی به درستی استنباط شود، باید موضوع آن شناخت که لازمه این شناخت هم، تجزیه موضوع حریم خصوصی به ریزموضوعاتی است که در کتاب و سنت بیان می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، عنوان جامع حریم خصوصی را بیشتر ناظر به مصادیق دانست و گفت: به جای این‌که درباره عنوان مطرح شده که سابقه‌ای در کتاب و سنت ندارد، بحث کنیم، بهتر است مصادیق آن همچون ورود به منزل دیگران و تجسس بررسی شود، تا امکان این‌که به لحاظ فقهی بتوان درباره آن بحث کرد به وجود آید.

وی افزود: مجموعه احکامی که در موضوعات ریز و جزئی وجود دارد، در کنار هم قرار داده شود، تا از این احکام به حکم واحدی رسیده و حکمی برای حریم خصوصی اثبات شود.

عضو هیأت علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قاعده استیادی را که توسط فقها شناخته شده است، به عنوان راه دوم برای ارائه تعریفی از حریم خصوصی مطرح کرد و گفت: موضوع قاعده حریم خصوصی از مجموعه احکام پراکنده‌ای که در فقه وجود دارد، قابل اثبات است.

وی، پیدا کردن مبنایی برای حریم خصوصی و ملتزم شدن به اقتضای آن مبنا را برای بررسی تمام احکام مربوط به حریم خصوصی ضروری دانست و با طرح این سؤال که آیا اسلام حریم خصوصی را قبول دارد یا نه، ارائه چنین پاسخ کلی را به سبب این‌که موضوع برای شرع مسبوق به سابقه نیست، در اسلام امکان‌پذیر ندانست. /920/پ202/ع

ارسال نظرات