۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۷۲۸۰۸۶
یادداشت؛

اقتصاد یا چیز دیگر؛ کدام تاثیرگذار است

اقتصاد یا چیز دیگر؛ کدام تاثیرگذار است
در عوامل عدم فرزندآوری افراد بیش از 50 دلیل احصاء شده است که فقط یک چهارم آنها اقتصادی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، در عوامل عدم فرزندآوری افراد بیش از 50 دلیل احصاء شده است که فقط یک چهارم آنها اقتصادی بوده است و سایر موانع مانند مسائل فردی، رفاه طلبی ، ذهنیت های فرهنگی وارداتی، عدم پذیرش اجتماعی از خانواده های پرفرزند توسط جامعه،آپارتمان نشینی، اشتغال بانوان ،ناباروری اولیه و ثانویه،مهاجرت و.... نیز از جمله دلایل می باشد.

بنده موانع اقتصادی را نیز موثر می دانم اما منطبق بر انصاف و احصای پژوهشی و میدانی ، ضریب تاثیرگزاری آن را بیش از یک چهارم نمی دانم.

نقش آفرینی بیش از12 دستگاه اقتصادی از جمله بانک مرکز،ستاد هدفمندی یارانه ها، برنامه و بودجه و.. و نیز تصویب12همت بودجه ،تصریح10 ماده قانونی منطبق بر مسائل و مشوق های مالی در قانون جوانی جمعیت شاهدی بر اهمیت پرداختن به مسئله اقتصاد است.

اختصاص وام200میلیونی به زوجین جوان، فروش بدون قرعه کشی خودرو،افزایش100/حق اولاد و 50/عائله مندی،معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی به ازای فرزند سوم،افزایش3برابری یارانه فرزندان در دهک های1-4، افزایش25/ تسهیلات مسکن و پرداخت کارانه به کارکنان نظام سلامت و.... نیز از جمله مشوق های اقتصادی قانون جوانی جمعیت می باشد که البته مطالبه گری در راستای اجرای آن وظیفه نخبگان جامعه و نظارت نمایندگان مجلس نیز می باشد.

اقتصاد یا چیز دیگر؛ کدام تاثیرگذار است

اما فراموش نکنیم در جنگ جهانی جمعیت، منطبق بر راهبرد"هزینه سازش بیشتر از مقاومت است!" هزینه"کم فرزندی"بیش تر از "جامعه سالمند"در سال 1430 خواهد بود.

لذا عاجزانه تقاضا میکنم نسبت به نگاه چند منظوره بر مسئله جمعیت و عدم فوکوس بر نظام اقتصادی به سایر عوامل و علل نیز توجه داشته باشید.

در جنگ شناختی، بزرگترین هنر و حربه دشمن، پر رنگ نشان دادن لبه درگیری که کاملا برای مردم هم ملموس هست"اقتصاد"، و کمرنگ نشان دادن سایر تبعات"عمق درگیری " است.

در نهایت هم امیدوارم فقط همین یک جمله آقا برای جهاد ما کفایت کند: تنها چیزی که تن انسان را می لرزاند، همین مسئله پیری جمعیت است!.

میلادصالحی

ارسال نظرات