۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۶۵۸۴۸۳

«سازمان اسلامی محمدیه» خواستار افزایش کمک به فقرا در ایام کرونا شد

«سازمان اسلامی محمدیه» خواستار افزایش کمک به فقرا در ایام کرونا شد
وضعیت اقتصادی کشورها مختلف در شرایط شیوع ویروس کرونا، با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند به طوری که آمار فقرا روزانه افزایش میآبد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، محمد مسعودی، دبیر مجلس «ترجیح و تجدید سازمان اسلامی محمدیه» اندونزی، پیرامون جایگزینی حیوانات قربانی، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، راه دیگری وجود ندارد و ما مجبور هستیم که به جای قربانی حیوانات، هزینه آن را به عنوان صدقه پرداخت کنیم.

وی افزود: برای افرادی که توانمند هستند توصیه می شود، قربانی کنند و صدقه دهند. اما اگر شخصی هر دوی این کار را  نمی تواند انجام دهد، بهتر است صدقه را انتخاب کند، زیرا در وضعیت پاندمی، صدقه بیشتر مورد احتیاج فقرا است. این بدان معناست كه اگر كسی توانا باشد، باید دو فعالیت را انجام دهد؛ قربانی و صدقه دهد. اگر نمی تواند هر دو را به انجام برساند، می تواند یكی را انتخاب كند، فقط قربانی کند یا صدقه بدهد.

دبیر مجلس «ترجیح و تجدید سازمان اسلامی محمدیه» اندونزی خاطرنشان کرد: در شرایط شیوع پاندمی کوید-19، انفاق یا صدقه دادن بر قربانی مقدم است که براساس ارزش های اساسی و اصول کلی دین اسلام مانند ارزش های اساسی برای کمک های متقابل، ارزشهای اساسی همبستگی اجتماعی و اصل مصلحت برگرفته از مبنای همبستگی اجتماعی، استوار است.

وی افزود: از منظر فقهی، شورای ترجیح معتقد است که عبادت قربانی حکم سنت مؤکّده دارد. اما انفاق یا صدقه مستقیماً به افراد مبتلا یا متاثر از کوید-19 داده می شود. علاوه بر این، می تواند از طریق مؤسسات خیریه مانند Lazismu که دارای شبکه هایی از شعبه های محمدیه نیز هستند، داده می شود.

پیش از این، در بخشنامه شماره 6 سال 2020 این سازمان در مورد راهنمایی برای روزه عرفات، عید قربان، قربانی و پروتکل عبادت قربانی در طول دوره پاندمی کوید-19 آمده است که این همه گیر کوید-19 مشکلات اقتصادی و اجتماعی و افزایش تعداد فقرا را ایجاد کرده است.

در رابطه با توضیحات فوق، اجرای عبادت قربان باید به ارزشهای اساسی (القیم الاساسیۀ) و اصول کلی (الاصول الکلیۀ) دین اسلام توجه شود. اولی، ارزش اساسی کمکهای متقابل (التعاون) است که در سوره مائده، آیه 2 تأیید شده است.

منبع: رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی

ارسال نظرات