۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۶۴۰۲۳۹
تولیت مدرسه علمیه مروی:

عمل به دستورات دین ضامن تحقق عدالت در جامعه است

عمل به دستورات دین ضامن تحقق عدالت در جامعه است
آیت الله تحریری استکبار را حالتی بدتر از تکبر بیان کرد و گفت: عمل به دستورات دین ضامن تحقق عدالت در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در مدرسه علمیه معیر گفت: عدل الهی در همه شؤون زندگی انسان به وسیله قوانینی که در دین مبین اسلام تشریع شده ظهور و بروز پیدا می کند؛ بنابراین عدل از اصول دین بوده و یک امر ذهنی نیست بلکه مفهومی است از واقعیاتی که در عالم تحقق پیدا کرده و باید محقق شود.

وی افزود: آن مقدار از عدل که تحقق پیدا کرده به ایجاد خداوند متعال تکیه می کند که به اصطلاح آن را عدل در تکوین می گویند؛ ما تعبیری به عنوان عدل نسبت به خداوند نداریم اما چون نفی ظلم وجود دارد از آن به عنوان عدل استفاده می کنیم و آن عدلی که برای خداوند استفاده می شود معنای دقیق‌تر از آن عدلی دارد که در جوامع بشری مطرح می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: عدل از اموری است که ما از افعال الهی انتزاع می کنیم و به خدا نسبت می دهیم قرار دادن هر موجودی در آن جایگاهی که منطبق با حکمت الهی است عدل الهی معنا می شود.

آیت‌الله تحریری اضافه کرد: اولیای الهی این عدل را به طور کامل درک می کنند و هم به طور کامل با آن ضوابط مشخص در جامعه محقق می سازند ما انسان ها نیز وظیفه داریم آن عدل را در جامعه محقق سازیم چرا که انسان مومن باید خود را مظهر عدل الهی کند و در سیر تکاملی عالم مظهر صفات کمالیه حق شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی بیان داشت: خداوند متعال انسان را با اقتضائات گوناگونی ایجاد کرده و مقرراتی برایش معین ساخته که این اقتضائات و مقررات انسان را در جهت رسیدن به کمال و عدل در تشریع کمک می کند.

وی افزود: آن بایدها و نبایدهایی که برای صفات حمیده و رذیله مطرح می شود همه با آن هدف عالی برای انسان ترسیم شده تا آدمی به آن حقیقت کمال مطلق الهیه پی ببرد و همه شؤونات عالم را ظهور و بروز کمالات الهی بداند.

آیت‌الله تحریری ابراز کرد: همه نظامات طبق یک برنامه دقیق تحقق پیدا می کند برای همین هر چه انسان درکش در این مسائل بیشتر می شود آگاهی او به عدل الهی در نظام تکوین افزایش می یابد و می تواند به وجود خود پی ببرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: نگاه انسان چه تاثیری در وجودش می گذارد؟ اگر نگاه آدمی خوب باشد تاثیر مطلوب و اگر نگاه بد باشد قطعا تاثیر منفی خواهد داشت همچنین بدگمانی به دیگری تاثیر بدی در وجود آدمی می گذارد همه اینها آن اقتضائات وجودی انسان است.

وی با بیان اینکه ظلم مانع حرکت انسان در مسیر کمال می شود، گفت: ولایت و ارتباط ولایی داشتن انسان را به مسیر کمال هدایت می کند؛ برای همین است که می گویند شیعه نه ظلم می کند و نه به فکر ظلم کردن است چرا که می داند ظلم موجب کدورت و تاریکی درون می شود.

آیت‌الله تحریری بیان کرد: رابطه تشیع با اولیای الهی همیشه در یک حال باقی نمی ماند، شیعه دارای همت بالا همواره سعی می کند این ارتباط را قوی کند و شیطان هم تلاش دارد آن حالت طغیان را در وجود آدمی تقویت کرده و فرد را مستکبر کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: شیطان طغیان کرد و همچنان این طغیان در وجود شیطان وجود دارد نه تنها در عمل این حالت را ابراز کرد بلکه این صفت رذیله را در وجود خود نهادینه ساخت برای همین اعتراض به ساحت الهی جزء ماهیت شیطان محسوب می شود و اولیای الهی از شیعیان خواستند از ظلم و ظغیانگری دور باشند.

وی با بیان اینکه طغیان‌گری یک نوع تکبر است، گفت: اینکه انسان خود را بهتر بداند و به خود اجازه دهد عملا حقی را تضییع کند چنین انسانی مستکبر می شود و استکبار حالتی بدتر از تکبر است.

آیت‌الله تحریری بیان کرد: حق بودن دستورات شرع مقدس را باید درک کرد و پذیرفت انسان باید به دستورات شرع عمل کند. در شرع مقدس مسائل حقوقی بسیاری در زمینه روابط اجتماعی وجود دارد که اگر به آن عمل شود عدالت در جامعه محقق می شود؛ امام سجاد(ع) درباره ظلم می فرمایند: پدرم وصیت کردند بپرهیز از ظلم به کسی که ناصری جز خدا نمی یابد./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات