۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۶۱۹۳۱

همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل با تقدیر از افراد برگزیده و با سخنرانی رییس جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.
همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل پیش از ظهر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

سخنران ویژه این همایش آیت الله علیرضا اعرافی رییس جامعه المصطفی العالمیه بود که وی در این همایش با اشاره به عرصه های مختلف فرهنگ شناسی و حوزه های مطالعاتی گوناگون آن بر ضرورت همکاری پژوهشگران در تدوین سند جامع فرهنگ شناسی در المصطفی تأکید کرد.

وی با تأکید بر این که فرهنگ ها گاهی دارای وحدت و موافق و گاهی متضاد و متعارض هستند، اذعان داشت: فرهنگ ثابت یا متغیر است، در فرهنگ نه نظریه ثبات مطلق و نه تغیر مطلق را نمی پذیریم، بلکه فرهنگ مسأله ای نیازمند به مهندسی است.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام علی عرب خراسانی مسؤول برگزاری همایش با اشاره به اهداف برگزاری این همایش بر ضرورت تصمیم سازی درست در عرصه های دینی نیازمند جریان شناسی فرهنگی کرد.

در ادامه این همایش حجت الاسلام محسن قنبری مسؤول ارتباطات بین الملل جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به هویت های سه گانه در جهان و ضعف آنها در عرصه های مختلف به تشریح نقش هویت اصیل اسلامی در شکل گیری شبکه مؤمنانه در جهان پرداخت.

در ادامه کمیته های علمی همایش در سه محور کلی و به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسه برپا شد؛ در محور اول با عنوان «مفهوم شناسی و کلیات» به مسائلی از جمله مفهوم شناسی، جریان شناسی فرهنگی دینی ملل، جایگاه فرهنگ و زبان در توسعه  علوم اسلامی و دینی و  نقش فرهنگ در تحول اجتماعی پرداخته و مقالاتی در این زمینه ارائه شد.

در محور دوم نیز با عنوان «آسیب شناسی، فرصت ها و تهدیدها» مسائلی از جمله فرهنگ و دین ( فرصت ها و چالش ها)، چالش های فعالیت های فرهنگی دینی در عرصه بین الملل، نقش و جایگاه تکنولوژی در فعالیت های فرهنگی دینی، فرصت های فراروی جریان سازی فرهنگی دینی در مناطق و تهدیدهای پیش روی جریان سازی فرهنگی دینی در مناطق بررسی و افرادی در این زمینه خلاصه ای از مقالات خود را ارائه کردند.

همچنین در یکی از سالن های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) کمیته دیگر این همایش با عنوان «راهبردها» برگزار شد که از جمله مسائل رسیدگی شده در این کمیته و خلاصه مقالات ارائه شده می توان به راهبردهای گسترش فعالیت های فرهنگی دینی در عرصه بین الملل، راهکارهای جریان سازی فعالیت های  فرهنگی دینی در مناطق، راهکارهای بومی سازی فعالیت های  فرهنگی دینی در عرصه بین الملل، بایسته های فعالیت های فرهنگی دینی در عرصه بین الملل و رسانه و  ابزار تبلیغ در فعالیت های  فرهنگی دینی در عرصه بین الملل اشاره کرد.

سخنرانی محمد قربانپور دلاور دبیر علمی همایش بخش بعدی این همایش بود که وی نیز با اشاره ارسال بیش از 200 مقاله به دبیرخانه این همایش با بیش از 10 زبان دنیا از ظرفیت بزرگ محققان علوم اسلامی حوزه برای فرهنگ سازی در عرصه بین الملل یاد کرد.

در ادامه مسؤولان برگزاری کمیته ها به ارائه خلاصه ای شیوه و مباحث ارائه شده در کمیسیون های مربوطه پرداختند که این برنامه پیش از سخنرانی آیت الله اعرافی بود.

بخش پایانی این همایش ویژه تقدیر از برگزیدگان مقالات بود که در در این بخش از بیش از 20 نفر از برگزیدگان همایش با حضور آیت الله اعرافی تجلیل به عمل آمد./1330/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات