۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۲۰۶۸۷۵
با پیام آیت الله جوادی آملی؛

همایش عقلانیت و اعتدال در سیاست خارجی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش عقلانیت و اعتدال در سیاست خارجی با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی و با حضور کارشناسان در شهر مقدس قم برگزار شد.
آيت الله عبدالله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست هم‌اندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، در حالی پیش از ظهر امروز با پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و مسؤولان سیاست خارجی کشور در سالن شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد که حاضران بر عقلانیت و اعتدال در این عرصه تأکید داشتند. 

پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی زینت بخش نخستین نشست هم اندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی با عنوان عقلانیت و اعتدال بود که طی آن این مرجع تقلید در سخنانی که به صورت تصویری برای حضار پخش می‌شد، به طرح اصول سیاست خارجی نظام اسلامی در سه منطقه ملی، محلی و بین‌الملل پرداخت.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم همچنین در این پیام چگونگی رابطه داخلی و خارجی مسلمانان، چگونگی رابطه با اهل کتاب و موحدان عالم و رابطه انسانی نظام اسلامی با جوامع بشری خواه مشرک یا ملحد را تبیین کرد.

 

وی با بیان اینکه اظهار نظر بدون رابطه و تعامل متقابل صورت نمی‌پذیرد، ارتباط را اعم از ولایت، سبیل و اعم از مودت و محبت دانست و افزود: قرآن کریم بر رابطه با جوامع مختلف تأکید دارد، بنابراین بسیاری از روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند بدون مودت و محبت، عاطفه و بدون اتخاذ ولی و سبیل باشد.

 

این مراسم رأس ساعت 9:25 دقیقه و پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی با خیرمقدم حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه آغاز به کار کرد که وی فلسفه چنین نشست‌هایی را با انقلاب اسلامی متناسب دانست و البته تأخیر در برگزاری آن را نیز مثبت ارزیابی نکرد.

 

وی با بیان اینکه امروزه نبض تحولات بر سیاست خارجی متمرکز شده است، علت ورود حوزه در این بحث را بحران ایجاد شده در روابط خارجی به ویژه در سالهای اخیر عنوان کرد و تبیین مأموریت‌های انقلاب اسلامی در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی با نگاه اسلامی و رویکرد دینی را ضروری دانست.

 

وی با تأکید بر نظریه‌پردازی در حوزه دیپلماسی دینی، افزود: سلسله نشست‌های هم‌اندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی ابتدا باید براساس بحث گفتمان‌سازی و ترویجی برگزار شود و در مرحله بعد با تدوین مقاله و تحقیق و تبیین و تحلیل داده‌ها، الگویی از تعامل خارجی و دیپلماسی از منظر اسلام ارائه شود.

 

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه همچنین با بیان اینکه ارائه اصول سیاست خارجی از منظر اسلام باید با شعار اسلام یعنی عقلانیت و اعتدال انجام شود، گفت: از مسؤولان سیاست خارجی توقع نظریه‌پردازی نداریم و اگر کم کاری در این زمینه وجود دارد حوزویان را مسؤول آن می‌دانیم.

 

این گزارش می‌افزاید: وزارت خارجه جمهوری اسلامی، جامعةالمصطفی العالمیه و انجمن مطالعات سیاسی حوزه از برگزار کنندگان اصلی نشست تخصصی هم‌اندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی بودند که حمید مکارم، حجت‌الاسلام علی عباسی و پورفرد به معرفی مراکز نامبرده پرداختند و ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی را متذکر شدند.

 

پورفرد به نمایندگی از انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در سخنانی کوتاه خواستار ایجاد فضای گفت‌وگوی فرهنگی و تعامل بین اندیشمندان صاحب‌نظر، تقویت موضوع نقد و نقادی در مسائل سیاسی و فرهنگی جامعه و تقویت گفتمان چند صدایی در کشور شد.

 

حمید مکارم، مسؤول دفتر وزارت خارجه در قم نیز گفت: اگرچه در سه دهه گذشته میزان کار پژوهشی و تحقیقاتی در این حوزه در حد چند تحقیق و پایان‌نامه است، اما مسائل کلی و غیرقابل تطبیق با عرصه فعلی خارجی در آن مطرح شده و نمی‌تواند یک کتاب آموزشی برای دانشجویان روابط بین‌الملل باشد.

 

وی با بیان اینکه تحقیقات انجام شده در حوزه مسائل سیاست خارجی نمی‌تواند مبنای کار دیپلمات‌های وزارت خارجه قرار گیرد، افزود: باید به درستی روشن شود که براساس آموزه‌های اسلامی رفتارمان نسبت به همسایه‌ها، جهان اسلام و دارالکفر حربی و غیرحربی چگونه باشد.

 

مسؤول دفتر وزارت خارجه در قم با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته پارلمان اروپا 22 قطعنامه علیه ایران مطرح کرد و در 38 قطعنامه دیگر نام ایران در کنار کشورهای دیگر آورده شده بود، نسبت به عدم واکنش رسمی و غیررسمی در سطوح مختلف دولتی و حوزوی در این زمینه اعتراض کرد.

 

همچنین حجت‌الاسلام علی عباسی، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در حوزه سیاست خارجی، حساسیت فراوان در این حوزه و صداهای مختلف در یک جامعه آزاد را طبیعی دانست و خواستار دادن فرصت اظهانظر به همه این صدها شد.

 

وی با بیان اینکه نگرانیم صداهای مختلف در فضای عمومی به تدریج به تنش و چالش میان جریان‌ها و بخش‌های مختلف جامعه منجر شود، اظهار داشت: از بحث‌های علمی می‌شود یک فضای صمیمی و عالمانه ایجاد کرد که در عین داشتن تفاوت‌های فکری و مبانی مختلف دوستی‌ها تحکیم شود.

 

پایان‌بخش این مراسم مناظره جنجالی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی و حجت‌الاسلام داوود فیرحی، استاد حوزه و دانشگاه بر سر به کار بردن واژه عقلانیت و اعتدال در اصول سیاست خارجی بود که حضار نیز نظرات خود را در این بین مطرح و بعضا اعتراض خود را نسبت به برخی اظهارنظرهای انجام شده اعلام کردند./920/پ202/ج

ارسال نظرات