۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۴۶۵۳۶۹
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

آیت‌الله فاضل در تربیت علما نقش بسزایی داشته است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، آیت الله فاضل استرآبادی را از علمای بزرگ و تأثیرگذار در حوزه های علمیه معرفی کرد و رحلت وی را سبب یتیمی حوزه های علمیه دانست.
آیت الله فاضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائم شهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد سلیمانی، مسؤول حوزه علمیه امام صادق(ع) قائمشهر عصر امروز در مراسم یادبود آیت الله فاضل استرآبادی، در تعریف علم به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: به تعبیر آن امام همام علم چهار بخش دارد که اولین قسم آن خداشناسی است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، نخستین برنامه پیامبر گرامی اسلام را رساندن مردن به معرفت الی الله معرفی کرد و بیان داشت: جمله مبارک «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» نیز اشاره به همین امر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی خودشناسی را گام دوم در علم معرفی کرد و تصریح کرد: معرفت به نفس و این که خدا در وجود انسان چه چیزی قرار داده است مرحله دیگر علم است.

وی مرحله سوم و چهارم در علم را به ترتیب شناخت تکلیف و کسب بصیرت معرفی کرد و تصریح کرد: شناخت وظیفه ای که بر انسان محول شده است و بصیرت نسبت به شناخت حق و باطل در مراحل بعدی کسب علم هستند‌.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در بیان اهمیت مسأله بصیرت در جامعه دینی افزود: اهمیت بصیرت در دین به حدی است که در روایات آمده است کسی که بصیرت ندارد از دین خدا خارج است.

استاد حوزه علمیه مازندران همچنین با ذکر آیه شریفه «انما یخشی الله من عباده العلما» خداترسان واقعی را علمای اسلام معرفی کرد و تاکید کرد: علمای بزرگ اسلام به جهت خداترسی به شهره آفاق رسیده اند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی معیار شناسایی عالم راستین را در کلام امام (ص) بیان کرد و اظهار داشت: طبق بیان امام باید دید که آیا عمل شخص عالم کلام او را تصدیق می کند یا نه و اگر تصدیق نکرد نمی توان به او اعتماد کرد.

مسؤول حوزه علمیه امام صادق(ع) قائمشهر به نصیحت حضرت عیسی (ع) به اصحاب خود اشاره کرد و گفت: ایشان به نشست و برخاست با کسانی که انسان را به یاد خدا و آخرت بیندازد تاکید می ورزیدند.

وی همچنین در بیان ارزش علما به ایجاد خلأ در زمین پس از فوت عالم اشاره کرد و افزود: در قرآن کریم آمده است: (أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا/ رعد۴١) که طبق قول مفسرین نقصان در زمین فوت عالم و هجرت او از این دنیا خواهد بود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به بیان روایتی دیگر از امام صادق (ع) پرداخت و بیان داشت: با مرگ عالم انسان های مؤمن دچار حزن می شوند و آن که شادمانی می کند شیطان است.

مسؤول حوزه علمیه امام صادق (ع) کرامات مرحوم آیت الله فاضل استرآبادی را یادآور شد و تاکید کرد: این عالم وارسته خدمات ارزنده ای به  اسلام داشته و در تربیت علمای فاضل نقش بسزایی داشته است.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه آیت الله فاضل(ره) را شخصیتی تأثیر گذار در حوزه های علمیه معرفی کرد و گفت: چنین عارضه ای سبب یتیمی حوزه های علمیه شده است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، فرزندان و شاگردان آیت الله فاضل را ثمره شخصیت معنوی و از برکات تلاش وی در حوزه های علمیه دانست و افزود: بحمدلله فرزندان آن عالم بزرگ نیز از فضلا و تربیت یافتگان در دامان او هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی استان مازندران را مهد پرورش عالمان و بزرگان دینی برشمرد و اظهار داشت: مرحوم آیت الله فاضل تنها یک نمونه از این عالمان تاثیرگذار بوده است.

وی با انتقاد از مسؤولان در نحوه تشییع پیکر آن عالم وارسته گفت: مرحوم آیت الله فاضل از جمله علمایی بود که به گردن همه ما حق داشته و در شأن این عالم بزرگوار بود که شرایط پرواز هوایی برای انتقال پیکر مطهر وی به نجف اشرف فراهم شود./202/950/ب1

ارسال نظرات