۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۱۹۵
رییس شورای هماهنگی تبلیغات هرمزگان در گفت‌وگو با رسا:

پرداختن به حاشیه و مسائل فرعی سبب هدررفت منابع و نارضایتی مردم می شود

رییس شورای هماهنگی تبلیغات هرمزگان با اشاره به آفات و پیامدهای حاشیه سازی، گفت: پرداختن به حاشیه و مسائل فرعی هدر رفت منابع را در پی دارد بدون اینکه مشکلی از مردم و جامعه حل شود.
حجت الاسلام میرزایی رییس شورای هماهنگی هرمزگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، یکی از تکنیک‌های جنگ روانی، طرح مسائل حاشیه‌ای برای درگیر‌سازی افکار عمومی و انحراف آنها از مسائل اصلی جوامع است، از آنجایی که حاشیه سازی سبب کاهش سطح اعتماد مردم به مسؤولان نظام می شود، خدمتگزاران نظام باید از پرداختن به مسائل حاشیه ای و فرعی پرهیز و تلاش خود را برای حل مشکلات مردم بکار گیرند و پاسخگویی به مردم را سرلوحه امور قرار دهند.

در حوزه های گوناگون مسائل اصلی و فرعی دارد و حاشیه سازی مشکلات کشور را تشدید می کند، مسؤولان باید توجه داشته باشند که در سیاست داخلی وحدت و انسجام امری بسیار مهم است.

با توجه به لزوم پرهیز مدیران و مسؤولان کشور از حاشیه سازی با حجت الاسلام علی اکبر میرزایی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت و گو کرده ایم و آفات و پیامدهای حاشیه‌سازی و توجه به امور فرعی را از نظر ایشان جویا شدیم که متن کامل این گفت و گو تقدیم حضورتان می شود:


رساـ آفات و پیامدهای حاشیه سازی و توجه به امور فرعی به جای مسائل و معضلات اصلی کشور چیست؟

یکی از موضوعات مهمی که امروزه به آن پرداخته می شود بحث اصل و فرع است به این معنا که در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک سری مسائل اصل و فرع داریم که از آنها به عنوان اصول و فروع یاد می شود.

نکته مهمی که در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد این است که مسؤولان در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و حاکمیتی باید مباحث را اولویت بندی کرده و با توجه به نیاز مجموعه و مردم و ساختاری که در آن هستیم اولویت را بدانند و به اصل بپردازند.

از آنجایی که ایران کشوری اسلامی و مردم آن نیز مسلمان هستند، دغدغه های آنان هم دغدغه هایی از سنخ و جنس اسلامی است به همین دلیل هر اولویتی که هست باید بر مبنای اسلامی رعایت شود، به عنوان مثال، استکبارستیزی از اصول کارهای اسلامی ما است که در قرآن، آموزه های دینی و سیره نبوی و ائمه اطهار به وضوح این موضوع بیان و مورد تاکید قرار گرفته است.

در دیگر موضوعات نیز اساسا باید به اصل پرداخت نه فرع، پرداختن به فرع که امروزه از آن به عنوان "پرداختن به حاشیه سازی" تعبیر می شود و حاشیه می خواهد جای متن را بگیرد مشکلات و معضلات زیادی را برای مردم و جامعه ایجاد می کند.

معضل نخست این است که منابع بدون رفع هیچ گونه مشکلی از بین برود و این بزرگترین معضل و مشکل حاشیه سازی و پرداختن به فرع و خارج شدن از متن است، در این صورت منابع به هدر می رود و وقتی متوجه می شویم می بینیم که هیچ مشکلی حل نشده است، کسی که به حاشیه توجه کند و از متن خارج شود، منابع را به هدر می دهد بدون اینکه گره ای از مشکلات باز کند.

اولویت مهم مسؤولان ایجاد اشتغال باشد

باید ببینیم که مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مشکل جامعه چیست، باید آن را شناخت، مقام معظم رهبری چندسال پیش، بر مبارزه با سه اصل مهم، فقر، فساد و تبعیض تاکید موکد داشتند، رفع فقر، فساد و تبعیض باید در جامعه کنونی مورد توجه قرار گیرد و از اولویت های کاری مسؤولان باشد، اگر رفع این سه اصل در دستور کار مسؤولان سه قوه قرار گیرد یقینا کشور رشد خواهد کرد چرا که از اصل و متن به شمار می رود.

هر کاری که به نوعی فسادآور باشد و تبعیض و فقر را در جامعه به دنبال داشته باشد به آن جامعه آسیب می زند، به عنوان مثال اینکه مسؤولان به جای ایجاد اشتغال به آمارهای بی‌ارزش دلخوش کنند باید در عمل ببینیم که این موضوع تا چه اندازه صحت دارد، آمار ممکن است بیانگر خیلی چیزها باشد اما باید دید در عمل نیز واقعا همینطور است؟ مسؤولان باید در جهت ایجاد اشتغال تلاش کنند و به صورت عملی در این راستا گام بردارند.

درحال حاضر کشور ما با مشکلات و معضلاتی از قبیل بیکاری و معضلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و اولویت مهم مسؤولان باید ایجاد اشتغال باشد، چرا که با رونق اشتغال و کاهش آمار بیکاری به معنای واقعی، فقر از جامعه رخت بر می بندد.

توجه به حاشیه ها، از بین رفتن اولویت ها، منابع و نارضایتی مردم را در پی دارد 

معتقدم که در آموزه های دینی نیز به این مهم اشاره شده که اگر فقر برطرف شود تبعیض و فساد نیز مرتفع می شود، اکثر مواقع که فساد اداری و اخلاقی شکل می گیرد ناشی از مسأله فقر بوده و درصورت نبود فقر، کمتر شاهد فساد اخلاقی و اداری هستیم.

در زمینه تبعیض نیز به همین منوال است، چرا تبعیض قائل می شوند؟ برای اینکه درآمد بیشتری کسب کنند و  تبعیض برای به دست آوردن منفعت بوده، پس وقتی منفعت باشد قطعا کاهش تبعیض هم خواهیم داشت.

توجه به حاشیه ها، از بین رفتن اولویت ها و منابع و همچنین مرتفع نشدن مشکلات و نارضایتی مردم را در پی دارد و سبب می شود تا مشکلات و معضلات در جامعه روز به روز روی هم انباشته تر شوند.

امروزه چند اصل و اولویت داریم که باید مدنظر مردم و مسؤولان قرار گیرد، مسائل اقتصادی به عنوان اولویت محسوب شده و نباید این مسائل را با مباحث خارجی گره زد، البته ما منکر حضور فعال و فعالیت در عرصه بین المللی نیستیم ولی به واسطه وجود منابع و ذخائر سرشار زیرزمینی در کشور می‌توانیم تولیدکننده خوبی باشیم و از حالت مصرفی بودن خارج شویم.

رسا- حضرت آقا در پیام خود به مناسبت دو حادثه دلخراش برخورد قطار و حادثه تروریستی حله، به مسؤولان تاکید کردند که دغدغه حل ریشه‌ای این مصائب دردناک باید اولویت مسؤولان باشد؛ در این زمینه چه توصیه ای به مسؤولان و دولتمردان دارید؟

اخیرا موضوعات و مسائل مختلفی در جامعه مشاهده می کنیم، مسائلی از قبیل برجام و حوادث دلخراش حله و همچنین قطار تبریز مشهد که در سمنان دچار حادثه شد و چندین تن از عزیزان را از دست دادیم، تمامی اینها نشان می دهد که اولویت بندی ها، اولویت بندی های ناشناخته ای نیست، یعنی اصول و چارچوبی که هست چیزی نیست که ناشناخته باشد، تنها نیازمند مدیریت بوده، این حوادث به دلیل سوء مدیریت مسؤولان رخ داده، اگر بخواهم این موضوع را در یک جمله خلاصه کنم این است که توجه به اصل سبب استحکام، استقرار، تثبیت و حفظ آثار و برکات نظام مفدس جمهوری اسلامی می شود.

اگر می خواهیم انقلاب اسلامی ایران را به سراسر جهان صادر کنیم بایستی انقلابی را صادر کنیم که مورد تاکید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و مقام معظم رهبری است، اینها از اصولی هستند که در زندگی ما سرشار بوده و متبلور می شود.

رسا ـ مهم ترین مشکلات کشور که باید مسؤولان به آن توجه داشته باشند از نگاه شما چیست؟

اکثر مواقع، بعضی از مسؤولان دلسوز هستند اما گاها افرادی هستند، که نسبت به برنامه‌های نظام سوءتدبیر و سوءنیت دارند، اما ما نباید هیچ وقت این اصل را فراموش کنیم که مهم‌ترین و اساسی ترین دغدغه امروز مردم، بحث معیشت است.

اگر مسؤولان به معنای واقعی به معیشت مردم رسیدگی و درست کنند و مردم برای تامین امکانات اولیه زندگی خود دچار مشکل و سختی نشوند، بهتر می توانند موارد دیگری را در جامعه مطرح کنند، چرا که مسائل اجتماعی، تربیتی و اخلاقی به معیشت مردم گره خورده، نباید مسأله به این مهمی که همه امورات به آن بستگی دارد را رها کرد و به سراغ مسائلی دیگر رفت، اگر چه مسائل دیگری همچون محیط زیست، اختلاس و سایر مسائل مهم است اما معیشت در رأس همه اینهاست و پرداختن به این اصل مهم باید در اولویت کاری مسؤولان قرار گیرد.

رسا ـ نظر شما درباره عدم رسیدگی به فیش های حقوقی نجومی با وجود گذشت چندین ماه از این مسأله  چیست؟

دریافت حقوق‌های نجومی که به فرموده مقام معظم رهبری به هیچ وجه قابل توجیه نیست، قانونی نبوده و اسلام نیز این گونه مسائل را قانونی نمی داند، دریافت کنندگان حقوق های نجومی، خودشان این مسأله را قانونی و  سفره ای را با هم پهن کرده و از آن در جهت تامین رفاه حال خودشان استفاده کرده اند، هر مسؤولی که بخواهد مسأله حقوق‌های نجومی را توجیه کند در خط اسلام و انقلاب نیست.

توجیه کردن حقوق های نجومی به چه قیمتی است؟ در خانواده ای می بینیم چندین نفر بیکارند و یکی از افراد خانواده با حقوقی اندک، نیازهای آنان را تامین می کند یا افرادی با حقوق بازنشستگی یک میلیون و 200 هزار تومان تامین کننده حقوق چهار الی پنج نفر بیکار است، این در حالی است که برخی مسؤولان حقوق نجومی ماهیانه 200 میلیون تومان دریافت می‌کند و برخی آن را قانونی می‌دانند.

دریافت این‌گونه حقوق ها تحت هیچ شرایطی قانونی نیست، اگر هم قانونی می‌دانند قانون غلطی است که خودشان آن را درست کرده‌اند وگرنه دین مبین اسلام این مسأله را قانونی نمی‌داند، چرا که دریافت کنندگان فیش‌های حقوقی نجومی برای تامین رفاه حال خودشان دور هم جمع شده و قانونی را وضع کرده‌ا ند.

مسأله فیش های حقوقی از لحاظ اخلاقی نیز صحیح نیست و مسؤولان توجیه کننده این مسائل، بویی از اسلام و مباحث اسلامی و تربیت اخلاقی نبرده اند، باید این موضوع مهم را مورد توجه قرار دهیم که در جامعه به هیچ وجه نباید اجازه دهیم اصل، از بین برود و فرع جای آن را بگیرد.

رسا ـ به نظر حضرتعالی چرا عده ای دوست دارند با فرافکنی و طرح مسائل حاشیه ای برای کشور مشکل ایجاد کنند؟

حاشیه پردازی مسؤولان یکی از اهداف دشمنان است، دشمن می خواهد مسؤولان سرگرم مسائل حاشیه ای باشند، پرداختن آنان به مسائل حاشیه ای سبب می شود تا از مباحث اصلی باز بمانند و از آنجایی که شالوده کار، مباحث اصلی است، با پرداختن مسؤولان به فرع و حاشیه سازی، این مسائل مغفول می ماند، حرکت بر اساس اصول و چارچوب مشخص سبب موفقیت و پیروزی افراد جامعه می شود.

مبارزه با استکبار، مشکلات محیط زیست، معیشت مردم از مباحث اصولی در جامعه به شمار می رود که به آن سه اصل مهم اعم از فقر، فساد و تبعیض که از موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری است برمی گردد، این سه اصل مهم، برای جامعه اسلامی خیلی خطرناک بوده و مسؤولان می بایست بر این سه اصل متمرکز شوند و در جهت رفع آن تلاش کنند تا شاهد اختلاس، دزدی، غارت بیت المال نباشیم، غارت بیت المال خط قرمز خداوند بوده و قابل توجیه نیست، شوخی و غارت بیت المال به معنای جنگیدن به حضرت حق است./403/851/ب1

ارسال نظرات