۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۸۹۰۵۹
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

برائت الازهر از القاعده و همکاری با دانشگاه آکسفورد/ حضور تلویزیونی مجری یمنی با لباس احرام در اعتراض به لغو روادید حجاج این کشور

خبرگزاری رسا - جهان اسلام در هفته ای که گذشت بستر تحولات بسیاری بود که اعتراض یمنی‎ها به لغو روادید حجاج این کشور و تظاهرات فلسطینی ها به‌مناسبت سی و سومین سالروز جنایت کشتار هزاران نفر از ساکنان اردوگاه «صبرا و شتیلا»به دست نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی از جمله آنها بود.
جهان اسلام

 به گزارش خبرنگار بین المل خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته ای که گذشت بستر تحولات بسیاری بود که گزیده ای از مهمترین آن پیش روست:

عراق
-
رسانه های وابسته عربی علاوه بر ادعای وجود اختلاف بین جریان‌های سیاسی عراق، پروژه تقابل موهوم بین مرجعیت نجف اشرف و ایران را کلید زدند.

 

ـ مناظره شبکه المیادین درباره بحران آوارگان سوری با حضور شریف شحاده نماینده پارلمان سوریه و فهد الشلیمی رییس جمعیت امنیت و صلح خلیج(فارس) از کویت با حاشیه‎هایی نظیر گریه نماینده پارلمان سوریه نسبت به بحران در این کشور و اعتراف رییس جمعیت امنیت و صلح خلیج (فارس) به حمایت از گروه‎های تروریستی همراه بود.

 

ـ دولت سوریه با طرح انگلیس برای سپردن ریاست دولت موقت سوریه به بشار اسد به مدت شش ماه و سپس کناره گیری او از قدرت مخالفت کرد.

 

ـ حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق طی جلسه‎ای در دفتر نخبگان سیاسی و دانشگاهی بغداد در این کشور به بررسی مسائل منطقه و عراق پرداخت و گفت: اصلاحات با تغییر شخص تحقق نمی یابد بلکه باید مشکلات به صورت اساسی حل و فصل شود.

 

ـ هزاران تن از شیعیان و محبان اهل بیت (ع) از استان‎های مختلف عراق و سایر کشورهای اسلامی در حرم مطهر امامین کاظمین (ع) گردهم آمدند و در شب و روز شهادت امام جواد (ع) به عزاداری پرداختند.

 

ـ سخنگوی جنبش "اهل حق" آمریکا را به تسلیح گروهک‌های تروریستی در عراق متهم کرد.
نعیم العبودی، سخنگوی جنبش "اهل حق" عراق در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: خبرهایی به ما رسید که آمریکا در حال گفت‎وگو با گروهک‎های تروریستی است که دستشان به خون مردم عراق آلوده است؛ گروهک هایی مانند "حماس عراق" و "جامع" که تابع طارق الهاشمی هستند و آمریکا سلاح های سبک و نیمه سنگین در اختیار آنها قرار داده است.

 

ـ مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق از مردم بحرین خواست تا به انقلاب خود علیه طاغوت ادامه دهند.

 

ـ حجت الاسلام جواد الخالصی از روحانیان عراق، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: حمله به مسجد الاقصی، که در دست دشمنان اسیر است، برملا کننده توطئه جنایتکاران رژیم صهیونیستی در تلاش برای به آتش کشیدن مسجد الاقصی و منهدم ساختن آن به منظور ایجاد معبد ادعایی سلیمان است.

 

ـ سفیر عراق در ایران تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران مطمئن‎ترین شریک تجاری برای عراق است.

 

ـ حجت الاسلام شیخ همام حمودی، معاون رییس پارلمان عراق، در دیدار با خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور، خواستار حمایت لجستیکی و هوایی از رزمندگان و بسیج مردمی این کشور شد.

 

ـ حضرت آیت الله سیستانی در پیامی ارتحال آیت الله شیخ ابوالقاسم خزعلی را تسلیت گفت.

 

ـ شیخ خالد عبدالوهاب الملا رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق از عدم اجرای عهدنامه موسم به «رمضان» انتقاد کرد. عهدنامه‎ای موسوم به «رمضان» در ماه مبارک رمضان امسال با هدف ممانعت از سخنرانی‎های افراطی و فتنه انگیز، از سوی اوقاف شیعه و سنی عراق به تصویب رسیده بود.

 

ـ حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، در دیدار با اسامه نجیفی، از معاونان رییس جمهور این کشور خوستار توجه به مطالبات مردمی شد و از وحدت عراق به عنوان خط قرمز یاد کرد. همچنین وی در دیدار با استیون هادلی، رییس پارلمان اداری موسسه صلح آمریکا، خواستار همکاری همه جانبه و بین المللی در مبارزه با تروریسم شد.

 

ـ حجت الاسلام سید احمد صافی، نماینده حضرت آیت الله سیستانی با اشاره به اینکه برخی قوانین مانع اجرای اصلاحات در دولت هستند، اصلاح قانون اساسی عراق را خواستار شد.

 

ـ ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن انتقاد از رفتار نیروهای امنیتی مجارستان با آوارگان سوری، از دولت مجارستان خواست به قوانین بین المللی حقوق بشر به ویژه درباره آوارگان سوریه که در نتیجه تشدید جنگ و فجایع انسانی مجبور به ترک کشورشان شده‌اند، احترام بگذارد.

 

ـ حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف نسبت به پدیده مهاجرت شهروندان به ویژه جوانان به خارج از کشور هشدار داد و تأکید کرد که دست‎های جهانی در این مساله نقش دارد.

 

ـ حجت الاسلام شیخ قیس خزعلی، دبیرکل جنبش اهل حق عراق تاکید کرد که سازمان اطلاعات ترکیه اجازه نمی‌دهد تا محاصره شهرهای «فوعه» و «کفریا» در شمال سوریه برداشته شود.

 

ـ شیخ احمد بدر الدین حسون، مفتی سوریه در دیدار با هیأت رسانه ای آمریکایی از موسسه " ویترنس تودی " که برای بررسی حقایق جنگ در سوریه به این کشور آمده بودند، از سیاست های غلط آمریکا در منطقه انتقاد کرد.

 

ـ خطیبان جمعه عراق تعرض روزهای اخیر صهیونیست‎ها به مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرده و نسبت به افزایش پدیده مهاجران به خارج از کشور هشدار دادند.

 

ـ آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از علمای عراق در دیدار با جمعی از مردم کربلا از ملت و حکومت عراق خواست که با تمسک به اسلحه، استراتژیک و نقشه‎های جنگی مناسب، دست خود را به سمت آمریکا دراز نکند.


لبنان


ـ
رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان، نسبت به فتنه افروزی های جریان 14 مارس به شدت انتقاد کرد و گفت: اقدامات این جریان یک تهدید داخلی به حساب می آید.

  

ـ حجت الاسلام احمد قبلان، امام جمعه برج البراجنه بیروت، در پیامی اقدام شهرک نشینان صهیونیستی مبنی بر یورش به مسجد الاقصی و هتک حرمت مسلمانان را محکوم و اعلام کرد: آنچه در مسجد الاقصی شاهد آن هستیم اهانتی به مقدسات مسلمانان و حتی مسیحیان است.

  

ـ آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان ضمن محکوم کردن اقدام شهرک نشینان صهیونیستی در یورش به مسجد الاقصی، از سکوت کشورهای عربی و اسلامی ابراز تأسف کرد.

  

ـ آیت الله عفیف نابلسی، مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) صیدای لبنان نسبت به سکوت کشورهای عربی در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد و افزود: ارتش کشورهای عربی به جای حمایت از مسلمانان در اختیار آمریکا قرار دارند.

  

ـ جمعیت علمای مسلمان لبنان ضمن محکوم کردن اقدام شهرک نشینان صهیونیستی، اعلام کرد: جنبش‎های اعتراضی مردم در حمایت از فلسطین باید موجب شرمساری دولتمردان عربی شود.

  

ـ حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در سخنانی ضمن محکوم کردن اقدام شهرک نشینان افراطی اسرائیلی مبنی بر یورش به مسجد الاقصی، اعلام کرد: ملت‌های مسلمان باید اختلافات داخلی را کنار گذاشته و تمام توان خود را برای مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی به کار گیرند.

  

ـ تیسیر الخطیب، نویسنده و تحلیل‌گر فلسطینی در گفت‎وگو با شبکه تلویزیونی المیادین لبنان، به بررسی عوامل عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی گسترش جریان تروریستی داعش پرداخت و گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی با پیدا کردن نقاط ضعف مسلمانان و ایجاد فتنه و نفاق در بین آنان درپی متلاشی ساختن امت اسلامی است.

  

ـ شیخ هاشم منقاره رییس شورای رهبری جنبش توحید اسلامی لبنان با تأکید بر ضرورت وحدت بین مسلمانان در شرایط کنونی جهان اسلام، گفت: اختلافات برخی گروه‎ها و مذاهب با یکدیگر باعث شده است که هیبت و وقار آنها بین امتها از بین برود و دشمنان هم جسارت پیدا کنند.

  

ـ شیخ بلال شعبان دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان اعلام کرد که فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی یک امر قطعی است که در آیات و روایات نیز بدان اشاره شده و کشورهای عربی همسو با این رژیم نیز باید بدانند که نابودی این رژیم آنها را نیز به فروپاشی می کشاند.

  

ـ ده‌ها لبنانی و فلسطینی به‌مناسبت سی و سومین سالروز جنایت کشتار هزاران نفر از ساکنان اردوگاه «صبرا و شتیلا» به‌دست فالانژیست‌ها و نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در بیروت تظاهرات برگزار کردند.

  

ـ زیپی لیونی وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی، با ابراز نگرانی از بهبود روابط اروپا با ایران بعد از توافق هسته‌ای، تاکید کرد که اسرائیل در حال از دست دادن مشروعیت خود است.

  

ـ شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت پیروزی ملت فلسطین را بسیار نزدیک دید و اعلام کرد که حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در روحیه مقاوم مردم فلسطین تاثیر منفی بگذارد.

  

ـ حجت الاسلام علی فضل الله، امام جمعه بیروت از سکوت کشورهای عربی در قبال اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی ابراز نگرانی کرد.

  

ـ شیخ عکرمه صبری خطیب جمعه مسجد الاقصی اعلام کرد که در نتیجه سیاست های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی، اوضاع در قبله اول مسلمانان و محیط اطراف آن، رو به تشدید است.

  

ـ خالد البطش از رهبران جنبش حماس در واکنش به حملات اخیر صهیونیست ها به مسجد الاقصی تاکید کرد: از علمای امت اسلامی می خواهم تا برای آزادسازی قدس و محافظت از آن فتوای جهاد بدهند.

  

ـ ده‎ها هزار نفر از فلسطینیان با شرکت طی همایشی ضمن تجدید عهد و پیمان با مسجد مبارک الاقصی، حمایت خود را از آن اعلام کردند.

  

ـ حماس ضمن اشاره به اینکه جنبش متبوعش در حال تدارک مقدمات سفر به مسکو است، تصریح کرد که هیات حماس تمایل دارد به تهران نیز سفر کند.

  

ـ در پی دستگیر رأس هرم فتنه گران لبنان در فرودگاه بیروت، شاهراه ارتباطی قطر و عربستان برای تامین نیرو و سلاح تروریست‌های تکفیری در منطقه صیدا، با مشکل روبرو شد. ویژگی‌های استراتژیک اردوگاه عین الحلوه، این منطقه را خانه امنی برای دنباله جریان احمد الاسیر قرار می دهد.

  

ـ نافذ عزام، از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی اعلام کرد در صورت ادامه وضعیت کنونی، افقی نزدیک برای نجات قدس دیده نمی‌شود.

  

ـ شیخ عمر کسوانی مدیر مسجد مبارک الاقصی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی سیطره بر مسجدالاقصی را بدست گرفته است.



ـ نیکولای ملادینوف
هماهنگ کننده صلح سازمان ملل در خاورمیانه ادامه حملات و تعرضات شهرک نشینان و نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را نگران کننده خواند.

  

ـ دبیرکل جبهه عمل اسلامی لبنان با استدلال به روایات نبوی(ص) و آیات شریفه قرآن کریم از جدال جبهه حق و باطل در آخر الزمان سخن گفت و ابراز داشت: مصداق بارز و انحصاری جبهه باطل در این زمان رژیم غاصب صهیونیستی است.


بحرین، عربستان


ـ
تظاهرات مسالمت آمیز انقلابیان بحرینی با تیراندازی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این حادثه نشان می دهد که آل سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارند تاکید کرد: کدام عقل سلیم اجازه می دهد در بالای مسجدالحرام در ایامی که میلیون ها نفر برای زیارت می آیند جرثقیلی باشد که یک طوفان باعث سقوط آن شود و 290 نفر زخمی و کشته شوند.

  

ـ فیصل بن مشعل آل سعود، امیر منطقه القصیم عربستان سعودی در مقاله ای که روزنامه الجزیره این کشور منتشر کرد، در اظهاراتی توهین آمیز نسبت به مذهب شیعه و پیروان آن گفت: مذهب شیعه بر اساس آئین بت پرستی بنا شده که در زمان گذشته در ایران شایع بوده است.

  

ـ پس از فاجعه مرگبار سقوط یک جرثقیل غول پیکر در مکه مکرمه، خالد الفیصل امیر منطقه مکه در اظهاراتی تلویزیونی گفت: در دنیا هیچ کسی وجود ندارد که در تجربه برگزاری مراسم حج، از ما برتری داشته باشد.

 

 ـ مجری یک برنامه تلویزیونی یمن در اعتراض به لغو روادید حجاج یمنی و جلوگیری از شرکت یمنی ها در مناسک حج تمتع ، لبیک گویان با لباس احرام مقابل دوربین ظاهر شد.

 

 ـ به دنبال بازداشت شیخ الجدحفصی از علمای بحرین از سوی نیروهای آل خلیفه، انقلابیان بحرینی با حضور در خیابان ها و میادین شهرهای مختلف، مخالفت خود را با بازداشت شیخ الحدحفصی اعلام کردند. فشار شدید انقلابیان و تظاهرات در مناطق مختلف سبب آزادی این عالم بحرینی شد.

  

ـ منابع عربی از دست داشتن پسر پادشاه عربستان سعودی درقتل سعود الفیصل وزیر سابق امور خارجه این کشور خبر دادند.

  

ـ مطبوعات و خبرگزارهای بین المللی بیانیه 33 کشور را که در آن نسبت به پرونده حقوق بشر در بحرین ابراز نگرانی شده است، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

  

ـ همزمان با ابراز نگرانی درباره حقوق بشر در بحرین، مردم این کشور با برگزاری تظاهرات گسترده در مناطق مختلف خواستار آزادی شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق شدند.

  

ـ ایگاه خبری رأی الیوم نوشت: عبدربه منصورهادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن دو روز پس از موافقت رسمی با شرکت در مذاکرات گروه های یمنی در مسقط، از این کار عقب نشینی کرد و با افزایش حضور نظامی متجاوزان این احتمال قوت گرفته که عربستان تمایلی به حل بحران یمن از طریق سیاسی ندارد.

  

- خالد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین مدعی شد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حالت رویارویی نامحدود با جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

  

ـ چهار سازمان غیر دولتی از جمله مرکز اروپایی حقوق قانون اساسی و حقوق بشر (در برلین)، سازمان «ردرس» (در لندن)، موسسه حقوق بشر و دموکراسی بحرین (در لندن) و سازمان «تریال» (در ژنو) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند «جعفر الحسبی، فعال بحرینی‌تبار شکایتی را به مقام‌های قضایی در برن علیه "علی بن فضل البوعینین" دادستان کل بحرین ارائه کرده است.

  

ـ روزنامه الاخبار تأکید کرد که مسؤولان سعودی با صدور حکم اعدام برادرزاده آیت الله نمر درصدد انتقام گیری از وی هستند.

  

ـ منابع خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که نخست‌وزیر این رژیم با پادشاه عربستان درباره رویدادهای اخیر مسجدالاقصی تلفنی گفت‌وگو کرد.

  

ـ مردم منطقه ستره بحرین با برپایی تظاهرات گسترده خواستار محاکمه پادشاه بحرین و صدور حکم اعدام وی به جرم قتل و کشتار زندانیان سیاسی شدند.

  

آسیا اقیانوسیه

  

ـ سناتور فیلیپینی لایحه‌ای مبنی بر تدریس مطالعات فیلیپینی ـ اسلامی به عنوان یک واحد اختیاری در دانشگاه‌ها، به پارلمان این کشور ارائه کرد.

  

ـ بکتی بیک عثمان‌اف، کارشناس کمیسیون دولتی امور ادیان و عضو کارگروه شورای دفاع قرقیزستان برای تحلیل کاربردی ساختار و فعالیت اداره مفتیات، طی نشستی خبری در این کشور گفت: دروس غیر اسلامی در برنامه آموزشی مدارس دینی کشور گنجانده خواهد شد.

  

ـ عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‎ای رأی الیوم در مقاله ای با اشاره به تحولات اخیر منطقه نوشت: آمریکا و متحدان عربش مسؤول همه فاجعه ها در منطقه به ویژه سوریه، یمن، لبنان و لیبی هستند.

  

ـ دادگاه جنایی کویت حکم اعدام 7 تن از عاملان انفجار انتحاری یک مسجد شیعی در این کشور را صادر کرد.

  

ـ ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی، بر ضرورت پذیرش شیعیان این کشور به عنوان هم‌دین از سوی اهل تسنن تأکید کرد.

  

ـ دبیرکل سازمان همسود از شناسایی 57 هزار سایتی که به استخدام شهروندان آسیای مرکزی برای پیوستن به داعش مشغول بودند، خبر داد.

  

ـ الجزیره و العربیه با استفاده از عناصر افراطی جریان‌های اسلامگرا در منطقه، تلاش دارند تا جایگاه جمهوری اسلامی و محور مقاومت را تضعیف کرده و اجازه ندهند گفتمان اسلام ناب در جهان اسلام فراگیر شود.


اروپا آمریکا

  

ـ مسلمانان شیعه و سنی در حسینیه فاطمیه شهر «ساکرامنتو» در مرکز ایالت کالیفرنیا آمریکا نماز وحدت برگزار کردند.

  

ـ مرکز حقوق اسلامی در دانشگاه «ییل» آمریکا با هدیه ۱۰ میلیون دلاری تاجر سعودی تأسیس می‎شود.

  

ـ وزارت کشور اسپانیا اعلام کرد که ۴۰ درصد از جرائم ناشی از بیگانه‌ستیزی در این کشور به ویژه پس از حمله به دفتر نشریه فرانسوی «شارلی ابدو»، به اسلام‌هراسی مرتبط می‌شود.

  

ـ نخستین کتابخانه تخصصی در زمینه فرهنگ اسلامی ـ عربی، در شهر «مولن» فرانسه افتتاح شد.

  

ـ به گفته‌ گروه دیده‌بان اسلام‌هراسی در انگلیس، بانوان مسلمانی که حجاب دارند بسیار بیشتر از بقیه قربانی جرائم ناشی از نفرت می‌شوند.

  

ـ دانش آموز 14 ساله و مسلمان در ایالت تگزاس آمریکا با ساخت و طراحی یک ساعت به دلیل ظنین شدن معلم به وی راهی بازداشتگاه پلیس شد.

  

ـ نخست وزیر مجارستان مهاجران را تهدیدی برای هویت فرهنگی اروپا دانسته و درباره بیشتر شدن تعداد مسلمانان از مسیحیان در اروپا در سایه بحران پناهندگان ابراز نگرانی کرد.

  

ـ اسلام‌گرایان جمهوری آذربایجان نسبت به تداوم ممنوعیت حجاب و ممانعت از ورود دانش‌آموزان و دانشجویان محجبه به مراکز آموزشی ابراز ناراضایتی کردند و حل این مشکل را خواستار شدند.

  

آفریقا

  

ـ دانشگاه الازهر مصر سیصد دانشجوی خود را که مشکوک بود با داعش ارتباط داشته باشند، اخراج کرد.

  

ـ احمد راسم النفیس از رهبران شیعه مصر پیروزی عربستان در یمن را توهم دانست و توافق هسته‌ای انجام شده میان ایران و غرب را گامی توصیف کرد که باید برداشته می‌شد.

  

ـ الازهر مصر از همکاری با دانشگاه آکسفورد در برنامه ریزی و اجرای طرح‌های آموزشی مشترک خبرداد.

  

ـ مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر با محکومیت هجوم به مسجد الاقصی، خواستار توقف این رفتار از سوی رژیم اشغالگر قدس شد.

  

ـ زین العابدین کامل مبلغ سلفی مصر با انتقاد از سکوت جامعه جهانی و حاکمان عرب در برابر تعرض به مسجد الاقصی، خواستار وحدت مردم فلسطین در دفاع از قدس شریف شد.

  

ـ محمد عبدالفضیل عضو مرکز گفت‎وگوی الازهر مصر اعلام کرد که 200 پسر و 70 دختر آلمانی از مارس 2014 تا مه 2015 به داعش پیوسته‎اند.

  

ـ یاسر فراویله عضو جمعیت تمرد الجماعة الاسلامیة نسبت به تغییر هویت موسسه‌های دینی در مصر و تبدیل آن به سازمان‌های تندرو هشدار داد.

  

الازهر مصر دربیانیه‌ای با محکومیت شدید درخواست رهبر سازمان تروریستی القاعده در آتش گشودن به روی جهان غرب به بهانه جهاد در راه خدا، از اینگونه رفتارها اعلام برائت کرد.

  

ـ نایب رییس مرکز رسانه دارالافتای مصر از تشکیل کمیته رصد فتواهای جنجالی علمای سلفی و پاسخ به آن خبر داد.

  

ـ وزارت اوقاف مصر از برگزاری همایش «دیدگاه علما در بازنگری گفتمان دینی و نابودی اندیشه تکفیری» در ماه جاری خبر داد.

  

ـ کمیته پاسخ به سوالات شرعی الازهر مصر از صدور بیش از 2000 فتوا در سه ماهه اخیر سال جاری خبر داد./847/ز501/ک

ارسال نظرات