۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۹۵۱۵۲

حاشیه های خواندنی از تشییع پیکر حجت الاسلام و المسلمین ایازی

خبرگزاری رسا ـ مردم مازندران شنبه با مردی از دیار علویان وداع کردند که زندگی سراسر زهد، پارسایی و ساده زیستی این روحانی، در کمتر کسی دیده می شد.
تشييع پيکر حجت الاسلام و المسلمين ايازي در بهشهر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر، مراسم تشییع پیکر حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد ایازی، مسؤول حوزه علمیه جعفریه رستمکلای بهشهر، امروز با حضور گسترده اقشار مختلف در بهشهر برگزار شد که این مراسم با حاشیه های خواندی همراه بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد ایازی، فرزند برومند آیت الله ابوالحسن ایازی، عالم بزرگی بود که زندگی خود را صرف اسلام و دینداری و مردم داری کرده بود و شاید به همین علت بود که مردم روز شنبه 18 دی ماه در مراسم تشییع پیکر پاکش، وداع جانانه ای با پیکر ایشان داشتند.

شنبه مردم مازندران و به خصوص مردم شهرهای رستمکلا، نکا، گلوگاه و بهشهر، از ساعت های اولیه طلوع خورشید برای وداع با پیکری در جلوی درب بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر گرد هم آمدند، که به آنان درس آزادگی و ساده زیستی داده بود.

با آنکه زمان تشییع جنازه ساعت هشت و نیم صبح اعلام شده بود، اما مردم از آغازین ساعات سپیده صبح، در محل بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر اجتماع و آن گونه که شایسته مرد بزرگی به عظمت ایازی بود، با ایشان وداع کردند.

حضور بسیاری از بزرگان و مسؤولان استانی و کشوری، جمله آیات نظری و طبرسی، نمایندگان مجلس خبرگان، استانداران مازندران و گلستان، مدیران کل دستگاه های اجرایی، روحانیان و اساتید حوزه های علمیه مشهد و قم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خیل عظیم مردم، در این مراسم قابل توجه بود.

خیل عظیم جمعیت از مرد و زن، پیر و جوان و کودک و جوان، در هرکوی و برزنی به چشم می خورد و جالب تر از همه وجود زنان و مردانی بود که با توجه به کهولت سن کیلومتر ها از مسیر تشییع پیکر حجت الاسلام و المسلمین ایازی را با پای پیاده طی می کردند.

از پسر بچه ای که شاید در حدود 10 سال سن داشت در رابطه با علت حضور در این مراسم پرسیدم، با همان لحجه بچگانه و زیبایش می گفت: ما آقاجانمان فوت کرده و باید در مراسم تشییع حاضر شویم، او حق بزرگی بر ما و مردم شهرمان دارد، و متعجب از این جواب کودک از خود پرسیدم، اگر تو خبرنگار نبودی برای چه می آمدی؟!!!

ساعت نه روز شنبه 18 دی ماه پیکر پاک حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد ایازی(ره) با حضور ده ها هزار نفر از مردم برخی از شهرهای استان مازندران و گلستان از بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر حرکت داده شد و حوالی ساعت 11 صبح به جلوی پارک ملت رسید که در همین مکان حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ صفرعلی پیشنمازی از سوی بیت مرحوم علامه ایازی(ره ) به عنوان قدردانی از شرکت کنندگان در تشییع جنازه سخنانی ایراد پرداخت و مراسم عمامه گذاری فرزند حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد ایازی(ره)، حجت الاسلام مرتضی ایازی نیز از سوی آیت الله نظری از علمای برجسته مازندران صورت گرفت و در ادامه نیز نماز از سوی آیت الله نظری بر پیکر پاک آن مرحوم اقامه شد.

موج جمعیت تشییع کننده پیکر پاک حجت الاسلام و المسلمین ایازی، به قدری زیاد بود که مراسم از ساعت نه صبح تا ساعت 4 بعدازظهر به طول انجامید و مسافت 15 کیلومتری از بیمارستان امام خمینی (ره) بهشهر تا رستمکلا، پیاده طی شد.

در طول مسیر نیز بارها از طریق بلندگو با تشکر از همراهی مردم از آنان دعوت شد تا بقیه مسیر را با اتومبیل و سرویس های در نظر گرفته شده طی کنند که مردم هر بار سر باز می زدند و خواهان ادامه مسیر به صورت پیاده بودند و این پیکر پاک مردی بود که در خیل عظیم دوستدارانش و در میان ناله و آه و شیون به زادگاهش و به خانه ابدیش بدرقه می شد.

بارها در طول مسیر از سوی کردانندگان این مراسم اعلام شد که پیکر مرحوم ایازی را با آمبولانس به رستمکلا هدایت کنند تا از خستگی مردم کاسته شود، ولی هر بار مردم ممانعت کرده و حتی اعلام کردند که در صورت انتقال با ماشین و آمبولانس، شیشه ها را خواهند شکست و می خواهند این راه را با ایشان پیاده طی کنند.

عشق و ارادت به این خاندان همواره در بین مردم مازندران و به خصوص شرق مازندران وجود داشته و پیکر پاک پدر بزرگوارشان علامه ایازی(ره) و برادر ارجمندشان محمدرضا ایازی نیز پیاده به رستمکلا منتقل شد.

در طول راه مسیر طولانی تا رستمکلا مملو از جمعیت بود و با توجه به اینکه مسیر اتوبان سراسری از رستمکلا تا بهشهر یکطرفه شده بود، اما همچنان جمعیت فراوانی در راه بودند و در طول راه بسیاری با اهداء مواد غذایی و آب از تشییع کنندگان پیکر پاک حجت الاسلام و المسلمین ایازی، همراهی می کردند.

قربانی کردن گاو و گوسفند از سوی اهالی روستاهای مسیر و اهالی رستمکلا، نیز از دیگر حاشیه های مراسم امروز بود که در طول مسیر انجام شد و تا جایی که ما می دیدیم ده ها گوسفند و چند گاو را سر بریدند و قربانی کردند.

زنان روستاهای اطراف و شهر رستمکلا نیز در مسیر راه با دود کردن اسپند، از تشییع کنندگان استقبال کردند.

رسیدن به رستمکلا با آن خیل عظیم جمعیت، باور کردنی نبود، اما رسیدیم و با موج دیگری از جمعیت روبرو شدیم که همگان با پارچه های مشکی، منتظر مقتدایشان بودند و این موج گریه و مویه بود که امان نمی داد و آنچنان برای این مرد بزرگ اشک می ریختند که شاید در عزای عزیزان خود چنین نمی کردند.

در مسیر راه رستمکلا نیز قربانی های فراوان انجام شد و بدن را برای خداحافظی با اهل بیت به منزل ایشان بردند و بعد از خداحافظی خانواده اش، با طواف و گرداندن در محل حوزه علمیه جعفریه رستمکلا، در همان مکان و در جوار پدر و برادر برگوارشان به خاک سپردند.

این مراسم با تلاوت کلام الله مجید مداحی و مرثیه سرایی مداحان به پایان رسید و مراسم سوم و هفتم ایشان نیز روز سه شنبه 21دی ماه در مسجد جامع رستمکلا اعلام شد./950/پ201/الف
ارسال نظرات