۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۹۴۹۱۷
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

سخت‌گیری‌های بی مورد از سر راه پایان‌نامه‌ نویسی حوزوی برداشته شود

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که انتخاب موضوعاتی نیازمند به انبوه نگاری از آسیب‌های پایان نامه های حوزوی است، اظهار داشت: برخی طلاب به جای تحقیق در موضوعات محتوایی به بحث های روشی علاقمند شده‌اند اما موضوعات آن ها با سخت‌گیری های تصویب موضوع روبرو شده است.
حجت الاسلام عبدالكريم بهجت پور


حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه پایان نامه‌های حوزوی باید در انتخاب موضوع به مساله نیاز توجه داشته باشند، اظهار داشت: باید مهمترین نیازهای کشور و حوزه‌های تاثیر‌گذار دینی شناسایی شده و با رصد دقیق آنها، به تعیین محورهای رساله نویسی روی بیاوریم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: پایان نامه‌های حوزوی باید به گونه‌ای باشد که تخصص ها و دانش‌های طلاب در آن به خوبی تجلی پیدا کند و هر فرد به فراخور دانش تخصصی خود در آن ورود پیدا کند و مباحث بنیادین و فلسفی به اهلش سپرده شود.

وی با اشاره به اینکه در پایان‌نامه باید موضوعات جزئی بوده و پژوهشگران نباید موضوعات کلان را انتخاب کنند، بیان داشت: از آسیب های پژوهشی در عرصه پایان نامه های حوزوی، انتخاب موضوعاتی است که نیاز به انبوه نگاری دارد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: انتخاب کلان موضوع باعث شده تا حجم زیادی از پژوهش های حوزویان نقش مقدمه را بازی کند و اصل مطلب مغفول واقع شود.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید اجازه داده شود تا پایان نامه نگاران عرصه های نو را تجربه کنند و در مباحث جدید قلم بزنند.

وی اظهار داشت: دیده شده که برخی طلاب به جای تحقیق در موضوعات محتوایی به بحث های روشی علاقمند شده‌اند اما موضوعات آن ها با سخت‌گیری های تصویب موضوع روبرو شده است.

این استاد علوم قرآنی اظهار داشت: مباحث روش شناسی همچون روش امر به معروف و نهی از منکر در صدر اسلام، روش طرح توحید در قرآن و ... از نیازهای روز ما است که باید مورد توجه قرار گیرد و بر اساس آن روش طرح معارف غنی اسلامی مدون شود.

وی با تاکید بر اینکه سخت گیری های بی مورد باید از سر راه رساله نویسی حوزوی برداشته شود، بیان داشت: نباید فرصت سوزی کنیم و راه علمی پایان نامه نویسی را با مشکلاتی همچون مدت یک ساله تصویب موضوع روبرو کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: عرصه فعالیت پژوهشی یک جریان در حال نوشدن است از این رو باید اجازه داد تا پژوهشگران جوان بتوانند درامر تصمیم‌گیری پژوهش، هدایت جریان تحقیق و رساله نویسی دخالت داشته باشند.

وی اظهار داشت: ورود اساتید جدید در حلقه کارشناسان پایان نامه نویسی حوزه می تواند توفیقی برای نوافزایی و ورود به عرصه های جدید باشد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات