۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۹۴۱۲۸
محقق علوم اسلامی:

موضوعات پژوهشی دینی نیازمند مهندسی اطلاعات است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن گفت: در تحقیقات باید نیازسنجی داشته باشیم و با توجه به شرایط جامعه و زمان، موضوعات پژوهشی را انتخاب کنیم.
پژوهش


حجت الاسلام محمد رضا فوادیان، عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: یکی از نقاط ضعف پژوهش در حوزه های علمیه، پژوهش محور نبودن آموزش است.

وی بیان داشت: متاسفانه برخی که برای نوشتن پایان نامه مراجعه می کنند، در دوران تحصیلشان حتی یک مقاله هم ننوشته‌اند و این یک آسیب جدی است زیرا فرد با تجربه اندک می خواهد تحقیقی پیشرفته ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه باید آموزش روش تحقیق در حوزه علمیه جدی گرفته شود، گفت: باید انگیزه های فردی پژوهشگران در راستای انجام کارهای پژوهشی شناسایی و تقویت شود.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: افرادی که در حوزه‌های علمیه به پژوهشگر بودن شهرت یافته اند بر طبق علاقه و پشتکار خود موفق شده اند و به روال عادی حوزه قناعت نکرده اند.

وی از شهید مطهری به عنوان یکی از پژوهشگران موفق یاد کرد که با همت خود توانست تحقیقات ارزشمندی را ارائه دهد و در این راه به سنت های پژوهشی حوزه و دانشگاه اکتفا نکرد.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: در تحقیقات باید نیازسنجی داشته باشیم و با توجه به شرایط جامعه و زمان، موضوعات پژوهشی را انتخاب کنیم.

این استاد مرکز تخصصی آینده روشن اظهار داشت: ما در بخش موضوعات تحقیقی نیاز به معماری و مهندسی اطلاعات داریم و باید از این زاویه، فاصله علم و مسائل جامعه را کم کنیم.

وی گفت: به دلیل ضعف نیازسنجی، در ارائه محصولات به روز برای جامعه و بازتعریف منابع در محصولات در حد مطلوب نیستیم.

وی بیان داشت: حوزه علمیه در بحث انتخاب موضوع باید پیشقدم شود و به سراغ نهادها و سازمان ها برود و با مشورت و جلسات مشترک، موضوعات و مسائل مورد نیاز را بگیرد و بانکی از موضوعات کاربردی تشکیل دهد تا محققان حوزوی در آن نظریه پردازی کنند.

این محقق علوم حوزوی، گفت: حوزه های علمیه باید محورهای پژوهشی تولید کنند و اساتید رشته های تخصصی حوزه، موضوعات بکر تحقیقی را پیوسته رصد و اطلاع رسانی کنند.

وی در پایان گفت: اگر حوزه های علمیه به صورت هدفمند به انتخاب موضوع دست بزنند، می توانیم شاهد خروجی های مشخص در پایان نامه های حوزوی باشیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات