۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۹۴۱۱۸
آیت الله سبحانی:

طلاب قدر فرصت ها را بدانند / دست پژوهشگران مدافع اهل بیت را ببوسیم

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی گفت: کامپیوترهایی که در خانه های طلاب وجود دارد، کارها را آسان می کند، آنان می توانند از این ابزار استفاده های موثری برای اسلام و مسلمین انجام دهند، همچنین استفاده از اینترنت برای تحقیق و پژوهش بسیار کار ساز است.
 آيت الله سبحاني
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله سبحانی، در دیدار مدیران معاونت پژوهش حوزه های علمیه که در موسسه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهارداشت: عاشورای امسال در کشورهای حاشیه خلیج فارس،‌ مقالات و نوشته های زیادی برای شادی و فرح در این روز توزیع شد و تبلیغات سوئی علیه امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) در منطقه توسط دشمنان به راه افتاد.

وی افزود: البته برخی بزرگان اهل تسنن علیه این مباحث مطالبی نوشتند، ولی حوزه و طلاب باید با تحقیق و پژوهش ، شخصیت امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی نمایند و نقشه های دشمنان را نقش بر آب کنند.


آیت الله سبحانی ادامه داد: دشمنان می خواهند جایگاه سید الشهدا را در جوامع اسلامی به غبار فراموشی بسپارند، چون آن حضرت با شهادت خود آبروی آنها را برده است؛ زیرا کسانی که آنان به وجودشان افتخار می کنند، علی اصغرها و علی اکبرها را شهید و به عترت پیامبر (ص) اهانت کرده و آنها را به اسارت بردند ، این مسئله برای آنها فضاحت بزرگی در تاریخ بشریت است.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به ضرورت نظریه‌پردازی طلاب در عرصه‌های مختلف، یادآور شد: پژوهشگران حوزه باید در عرصه های مختلف وارد و با نظریه‌پردازی خلا ها را پر کنند؛ به عنوان مثال امروز از حوزه علمیه درباره سیاست خارجی کتاب، مقاله و مطلب می خواهند، هر چند الان در دنیا سیاست خارجی دانشکده دارد، اما باز هم نیازمند حوزه هستند.

وی بیان داشت: در زمینه حقوق بین الملل، حقوق بشر و حقوق دریاها و ... از ما مطلب می خواهند این کارها با یک نفر و دو نفر صورت نمی گیرد، بلکه باید چند نفر محقق دور هم جمع شوند و متون اسلامی و تاریخ را ببینند، تا بتوانند کتاب های خوبی در زمینه های مختلف بنویسند.
 
آیت اله سبحانی ادامه داد: حوزه به درستی وارد عرصه حمایت از محققین شده است، پس باید پایان نامه های خوب تشویق و نویسندگان آن ترغیب شوند، همچنین پژوهشگران نخبه شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.

دست پژوهشگران مدافع اهل بیت (ع) را ببوسیم

این مرجع تقلید یادآور شد: با توجه به هجمه و شبهه هایی که از سوی دشمنان صورت می گیرد، باید دست پژوهشگرانی که متناسب با نیاز جامعه تحقیق می کنند و در مقابل هجمه های دشمنان اهل بیت (ع) ایستاده و آنها را پاسخ می دهند، ببوسیم.

وی تصریح کرد: امروز حوزه قم توجه همگان را به خود جلب کرده است و برخی دشمنان قصد دارند آن را با تبلیغات سوء تخریب کنند؛ بنابراین باید به گونه ای کار کنیم که دشمنان نتوانند آسیبی وارد کنند.

آیت الله سبحانی تاکید کرد: به لطف خدا و همت بزرگان حوزه، امروز قلم در حوزه ترقی کرده است؛ به طوری که قلم امروز حوزویان با قلم 50 سال پیش بسیار تفاوت دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به علاقه جوانان برای ورود به حوزه گفت: جوانان با استعداد به حوزه آمده اند و متناسب با موضوعات روز تحقیق می کنند و مطلب می نویسند؛ البته باید محتوا نیز مانند قلم خوب باشد؛ زیرا قلم خوب با محتوای خوب موثر است.

ویژگی‌های کتاب ماندگار

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: امروز برخی افراد کتاب هایی می نویسند که بعد از دو سال خمیر و به دور ریخته می شود، کتاب را نباید برای یادگاری نوشت، بلکه باید آن را ماندگار، زنده و جاوید نوشت.

وی اضافه کرد: باید در کتاب نوآوری وجود داشته باشد و گره ای از مشکلات جامعه را باز کند.

کامپیوترهای شخصی طلاب

وی عنوان کرد: کامپیوترهایی که امروز در خانه های طلاب وجود دارد، کارها را آسان می کند، آنان می توانند از این ابزار استفاده های مفید و موثری برای اسلام و مسلمین انجام دهند، همچنین استفاده از اینترنت برای تحقیق و پژوهش بسیار کار ساز است.

رییس مؤسسه امام صادق با بیان این‌که جمع آوری شبهات و سوالات و پاسخ گویی به آنها ضروری است، یادآور شد: طلاب باید با استفاده از امکانات روز در مقابل هجمه دشمنان محکم بایستند و شبهات را رفع و هجمه ها را پاسخ دهند.

خاطره‌ای به یادماندنی از امام خمینی (ره)

وی تاکید کرد: به یاد دارم امام خمینی در مسجد محمدیه که شبیه مسجد مخروبه‌ای بود، درس می دادند و حتی زمانی که جمعیت کلاس کم بود، پشت مسجد محمدیه درس می گفتند و قاعده لاضرار را ایشان در همان میدان به ما درس داد، چون جایی نبود، امکاناتی وجود نداشت، ولی امروز مدارس مختلف، کتابخانه های متعدد، امکانات رفاهی، آموزشی و پژوهشی فراوان است و طلاب باید از این فرصت نهایت استفاده و بهره برداری را داشته باشند؛ البته این تجهیزات نباید طوری باشد که در طلاب تنبلی ایجاد کند.


آیت الله سبحانی در بخش دیگری ازسخنان خود اظهارداشت: شکر نعمت های بر همه حوزویان واجب است چون تاریخچه حوزه را اگر مشاهده کنید، خواهید دید امروز حوزه غرق نعمت است.

وی افزود: وقتی به قم آمدم، در همه این شهر، فقط یک کتابخانه فیضیه وجود داشت، آن هم نه این کتابخانه بلکه کتابخانه ای که فقط 9 هزار کتاب داشت و طلاب حاضر در قم نیز 1500 تا 1700 نفر بیشتر نبودند.

طلاب قدر فرصت‌ها را بدانند

وی ادامه داد: این کتابخانه جواب گو نبود و تحقیق و پژوهش در آن دوران برای کسی که می خواست تحقیق کند و مطلبی بنویسد کار بسیار مشکلی بود و جایی برای نگارش و نوشتن وجود نداشت و امروز طلاب باید قدر فرصت ها و امکانات موجود را بدانند. /901/د103/ص
ارسال نظرات