۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۹۳۵۴۹
با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی؛

همایش وحدت حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ هشتمین همایش وحدت حوزه و دانشگاه با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دکتر حداد عادل در شهر مقدس قم برگزار شد.
همایش وحدت حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد همایش وحدت حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هشتمین همایش وحدت حوزه و دانشگاه با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی، رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری و دکتر غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوشنبه شب، در سالن همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

در این همایش که به همت مرکز مدیریت حوزه های علمیه، سازمان بسیج اساتید استان قم، مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، آیت الله مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه، حجت الاسلام علی عباسی معاون آموزش حوزه، استاندار قم، مدیران استان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه حضور داشتند، نقش علوم دینی در تحول علوم انسانی مورد بحث و بررسی سخنرانان قرار گرفت.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در این همایش، با تعریف کردن مقوله علم، به بررسی نقش علوم دینی در تحول علوم انسانی پرداخت و گفت: حقیقت این است که ما منابع بسیار غنی را در زمینه علوم انسانی داریم و باید از آن به درستی استفاده کنیم.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مسؤولیت علمی ما در این دوره از تاریخ، از همه ادوار تاریخی مهم تر است، وظیفه ما از وظیفه علما در طول تاریخ سنگین تر است و باید بیش از پیش مراقب باشیم و بدانیم که انحراف ما موجب انحراف میلیون ها نفر می شود.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: بسیاری از انحرافاتی که گروه های الحادی و التقاطی پیدا کردند و به دین و انقلاب ضربه زدند از همین سهل انگاری ها نشات می گرفت و باید سعی کنیم این مسائل را تکرار نکنیم.

حداد عادل نیز در این همایش، وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و با اشاره به نقش و تاثیر بزرگانی همچون امام راحل، مقام معظم رهبری و سایر بزرگان، افزود: امام راحل با قیام و نهضت خود مهم ترین قدم را برای وحدت حوزه و دانشگاه برداشتند و این مهم یکی از نتایج انقلاب اسلامی بود.

حداد عادل، وحدت این دو نهاد را از لوازم رابطه دین و سیاست عنوان کرد و اظهار داشت: کسانی که طالب جدایی دین از سیاست هستند، با وحدت حوزه و دانشگاه میانه ای ندارند و با آن مخالف هستند.

وی خاطر نشان کرد: ما در کشور خودمان از نزدیک این مسائل را دیده ایم، کسانی که درپی جدایی دین از سیاست بوده و هستند، طرفدار وحدت این دو نهاد مهم نیستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور همچنین در ادامه سخنان خود از تشکیل و ایجاد شورای تحول علوم انسانی در راستای پاسخگویی و عمل به فرامین و مطالبات مقام معظم رهبری در این نهاد مهم فرهنگی کشور خبر داد.

حجت الاسلام علی عباسی معاون آموزش حوزه های علمیه و حجت الاسلام گرجیان رییس سازمان بسیج اساتید کشور به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

معاون آموزش حوزه های علمیه با تجلیل از نقش برجسته و بی بدیل آیت الله مصباح یزدی در دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش های دینی، خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح یزدی در بسیاری از عرصه ها شجاعانه ایستادند و از اندیشه و مبانی اسلامی و دینی پاسداری کردند و در طول دهه های گذشته نگهبان مبانی اندیشه اسلامی بوده اند.

حجت الاسلام عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تحول در علوم انسانی و ضرورت استخراج آن از مبانی دینی، تاکید کرد: امروز زمینه تولید علوم انسانی مبتنی بر دین از گذشته بیشتر فراهم شده است.

حجت الاسلام گرجیان نیز در این مراسم تشکیل دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه را ضروری دانست و بیان داشت: وحدت این دو نهاد در گرو آن است که اول ماهیت علم را بشناسیم و غایت علم را در علوم حقیقی جستجو کنیم.

وی بیان داشت: بنیان علم برپایه جهان بینی الهی باید تصویر و تعریف شود و باید توجه داشت که برپایه بنیان های الحادی نمی توان از وحدت حوزه و دانشگاه دم زد و سخن گفت. /924/پ201/ص

ارسال نظرات