۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۸۷۳۵۸
دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر:

دروس خارج حوزه علمیه به صورت مکتوب ارایه شود

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی با بیان اینکه شفاهی بودن دروس حوزه نامناسب است، بر مستند سازی بحث های ارائه شده اساتید درس خارج حوزه تاکید کرد.
پژوهش


حجت الاسلام مجتبی کاظمی، دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: متاسفانه در پایان نامه های حوزوی نگاه عمیق وجود ندارد.

وی بیان داشت: فرض کنید در موضوع اسراف که یک موضوع اخلاقی است برخی پایان نامه ها در حد یک خطابه تحلیل دارند در حالی که می توان آن را جدی تر و عمیق تر بررسی کرده و در فضاهای فکری گوناگون و مکاتب دیگر به بحث گذاشت.

این محقق حوزوی با انتقاد از انجام پژوهش های مصرفی و مقطعی در حوزه بیان داشت: مشکل این است که ما سامانه مناسبی برای پژوهش نداریم و به همین دلیل اطلاع رسانی درستی درباره تحقیقات انجام شده، وجود ندارد.

وی با اشاره به استاد محوری در حوزه های علمیه بیان داشت: این قضیه حسن دارد اما این آسیب را هم دارد که یک استاد در بحث، یک پژوهش کامل را ارائه می دهد اما هیچ کجا ثبت نمی شود و چون مکتوب نمی شود، امکان مطالعه تطبیقی از بین می رود.

محقق علوم سیاسی بیان داشت: بسیاری از بحث های حوزه رو نیست و اگر فضایی فراهم می شد تا فضلا و طلاب ایده های خود را در قالب مقالات نوشته و ارائه دهند، به روند بالندگی حوزه کمک می نماید.

وی بیان داشت: به دلیل مکتوب نبودن بحث های حوزوی، امکان شناخت تفاوت مسلک ها حتی در حد مراجع تقلیید وجود ندارد.

محقق علوم اسلامی با بیان اینکه شفاهی بودن دروس حوزه نامناسب است، بر مکتوب سازی بحث های ارائه شده اساتید درس خارج حوزه تاکید کرد.

وی در ادامه با تقسیم مراکز پژوهشی حوزوی بیان داشت: برخی مراکز سنتی که به پژوهش های عمیق فکری می پردازند و در علوم سنتی مانند فلسفه، فقه، کلام و.. به تحقیق پرداخته اند، در این زمینه موفق بوده اند و موسسات جدیدی که به مباحثی همچون مهدویت و تبلیغ مشغول هستند به دلیل روشن نبودن سابقه پژوهش، سوالات پژوهش و توجه به کارهای پژوهشی مورد مصرف، از موفقیت بالایی برخوردار نیستند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات