۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۸۲۵۸۳
عضو خبرگان رهبری:

روحانیت مدافع و پرچمدار حقیقی حقوق بشر است

خبرگزاری رسا ـ عضو دفتر مشاوران حقوقی نهاد ریاست جمهوری گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه مدافع حقوق بشر هستند و باید گرداننده و پرچمدار حقوق بشر نیز بمانند.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام و المسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، امروز در همایش دولت های اسلامی و تحقق حقوق بشر اسلامی که همزمان با روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در مجتمع فرهنگی هنری تبریز برگزار شد، اظهار داشت: اجتهاد پویا در اسلام و فقه اسلامی جایگاهی بس رفیع و قلمرویی وسیعی دارد و در بسیاری از موارد حلال مشکلات و معضلات و عامل تفاهم و تعامل بین المللی و حقوق بشری می تواند باشد.

وی افزود: در اسلام حقوق بشر و آزادی مصادیق فراوان دارد؛ چنان‌که «لا اِکراهَ فی الدّین» اساسا ایمان، فکر با درون و باور انسان در ارتباط است، اکراه و اجبار پذیر نیست و از نظر اسلام نیز همه مصادیق آن آزاد و اختیاری است جز یک مورد یعنی ارتداد و تغییر دین که بعد از مسلمان شدن و یا مسلمان متولد شدن، تغییر دین که سبب وهن اسلام و مسلمین است مجاز نیست

عضو دفتر مشاوران حقوقی نهاد ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه کشور های اسلامی باید پرچمدار حقوق بشر در جهان باشند، خاطر نشان کرد: اسلام دین مبارزه با ظلم و ظالم است، از این رو همواره بر صلح و صمیمیت تاکید دارد.

وی با تأکید بر رسالت خطیر کشورهای اسلامی در راستای حقوق بشر تصریح کرد: این کشورها با تعریف قرآن به عنوان یک کتاب حقوق بشر و تعریف دین و انسانیت در کنار هم می توانند اهمیت حقوق بشر را به جهانیان معرفی کنند.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر وحدت و اتحاد مسلمانان اظهار داشت: اگر وحدت مسلمانان به معنای اخص تحقق یابد، بسیاری از انگ های ضدحقوق بشری بر جامعه اسلامی وارد نمی شود، هر چند که جوامع غربی خود با ارز ش های حقوق بشر بسیار فاصله دارند.

حجت الاسلام و المسلین هاشم زاده هریسی در بخش دیگری از سخنان خود روحانیت و حوزه های علمیه را مدافع حقوق بشر معرفی کرد و اظهار داشت: روحانیان و مدارس علوم دینی باید گرداننده و پرچمدار حقوق بشر باشند و با استفاده از تریبون های نماز جمعه فریاد حقوق بشر و دفاع از آن را سر دهند.

وی با بیان این‌که کرامت به عنوان پایه و اساس حقوق بشر است، خاطر‌نشان کرد: قرآن کتاب حقوق‌ بشر و هدایت گر آزادی انسان‌ها است و اسلام در بردارنده تمام مبانی حقوق بشر انسانی است.

عضو شورای عالی کمسیون حقوق بشر اسلامی با بیان این‌که بسیاری از مدعیان حقوق بشر در غرب خود ناقض آن هستند، گفت: حقوق بشر رعایت حقوق انسان هاست که براساس آن خداوند به هیچ کسی اجازه تجاوز به این حقوق را نمی دهد./935/پ202/س
ارسال نظرات