۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۸۲۳۸۶
عضو هیأت رییسه مجلس:

غرب دچار روشنفکری بیمار شده است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تبریز گفت: روشنفکری بیمار را می‌توان مجموعه ای از مفاهیم غربی دانست که مخاطب بدون توجه و تدبر آن را می‌پذیرد و حتی مفاهیم اصلی خود را نیز به واسطه پذیرش آن از یاد می‌برد.
محمد حسين فرهنگي
محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت ترتیب یافت، اظهار داشت: معانی مختلفی از روشنفکری ارائه شده، اما اصطلاح روشنفکری بیمار که محصول غرب و غرب گرایان است، را می توان به برخی مشروطه چیان اختصاص داد.

وی ادامه داد: روشنفکری بیمار را می‌توان مجموعه ای از مفاهیم غربی دانست که شخص بدون توجه و تدبر می‌پذیرد و حتی مفاهیم اصلی خود را نیز به واسطه پذیرش آن از یاد می‌برد.

فرهنگی یکی از ویژگی‌های نهضت مشروطه را رویگردانی آن از هویت ایرانی اسلامی دانست و ادامه داد: این مسأله در عصر مشروطه که به نوعی زمینه شروع روشنفکری بیمار در ایران است، به چشم می‌خورد و بر اساس آن برخی افراد هویت ملی و دینی خود را نادیده گرفته و با رؤیای تمدن غربی سعی داشتند همه مسائل و مفاهیم ایرانی حتی خط و زبان خود را نیز فراموش کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس بروز روشنفکری بیمار را به عنوان دلیل اصلی اعدام شیخ فضل الله نوری دانست و خاطرنشان کرد: روشنفکری بیمار عالمان دینی را مانع و مزاحم خود می‌دید و با ادبیات خاص خود که همان استفاده از فحش و ناسزا بود آنان را مورد آزار قرار می‌داد.

وی ادامه داد: امروز هم برخی از افراد که اندیشه ترویج روشنفکری بیمار را در سر می‌پرورانند سعی دارند با همین ادبیات تاریخ مصرف گذشته به انقلاب نزدیک شوند، مشروطه دارای درس‌های گرانقدری است که توجه به آنها می‌تواند ما را در درک و تحلیل شرایط و یافتن راه برون رفت از مشکلات یاری کند.

عضو هیأت رییسه مجلس افزود: به دلیل تمام این موارد و اهمیت بازشناسی تاریخ گذشته لازم است جنبه‌های مختلف این برهه سهم تاریخی در همایش‌های تخصصی بازیابی و بررسی شود.

به گفته فرهنگی در جریان انقلاب مشروطه سه جریان تأثیر اصلی بر روند حرکت گذاشتند که افراد مذهبی روحانیان یک بخش از افراد و نیروهای سلحشور مردمی که اجرای عملیات بر عهده آنان بود، طیف دیگر افراد حاضر در انقلاب را تشکیل می‌دادند و طیف سوم نیروهای ملی و افرادی بودند که به قول مردم دوران منورالفکر نامیده می‌شدند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر تصریح کرد: مهم‌ترین پشتوانه مشروطه را نیروهای سلحشور و انقلابی همچنین پایگاه مردمی که توسط افراد مذهبی ایجاد شده بود، تشکیل می داد.

وی گفت: در این انقلاب دیدیم که هرگاه نیروهای ملی یا همان منورالفکرها ارتباط و روابط خود را مذهب و فداکاران حفظ کردند اقدامات موفقیت آمیزی رخ داد و برعکس، با کمرنگ شدن این ارتباط قدرت جریان از بین رفت.

فرهنگی خاطر‌نشان کرد: در انقلاب اسلامی نیز امام راحل با درایت این مسأله را رهبری و با جمع‌کردن هر سه طیف، فعالان در انقلاب، کشور را به سوی پیروزی هدایت کرد./935/ت302/س
ارسال نظرات