۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۷۵۵۶۷۶
مدیر رادیو معارف مطرح کرد؛

رادیو؛ رسانه فرهیختگان

رادیو؛ رسانه فرهیختگان
کاویانی با اشاره اینکه رادیو توانسته نقش مهمی در بحث معرفت افزایی و ترویج رفتار‌های بنیادین ایفا کند، گفت: رادیو با توجه به مباحث تبیینی و معرفت افزایی نقش مهمی می‌تواند در بحث ترویج معارف دینی در جامعه داشته باشد.

اشاره: صدا، مقدس است و آنچه جریان دهنده اش باشد، مقدس تر! رادیو فقط یک جعبه کوچک نیست، بلکه جبهه فرهنگی است؛ امروز، رادیو، رسالت ابلاغ کلمه در محمل صدا را بر دوش دارد؛ جعبه‌ای کوچک، با محتوایی بی کران؛ درست مثل قناتی کوچک که با جویی ظریف، کیلومتر‌ها جویبار را پاسخی طراوت بخش می‌دهد؛ پیچ رادیو، همواره موجی از خاطرات قدیمی را که در انزوای پستوخانه‌های ذهنمان متروک افتاده اند، زنده می‌سازد؛ خاطره‌های ماندنی مانند سخنرانی تاریخی حضرت امام خمینی رحمه الله در دوازدهم بهمن که هنوز در اذهان مردم ماندگار است.

خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به مناسبت چهارم ادیبهشت ماه روز رادیو گفت‌وگویی را با مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف داشته است که در ادامه تقدیم شما خواهد شد:

رسا ـ رادیو چه نقش در ترویج و توسعه فرهنگ دینی مردم داشته است؟

رادیو به عنوان قدیمی‌ترین رسانه که در عصر مدرن راه اندازی شده، هنوز علی رغم اینکه رسانه‌های جدیدی شکل گرفته، جایگاه خاص خود را دارد و توانسته نقش مهمی در بحث معرفت افزایی و ترویج رفتار‌های بنیادین ایفا کند؛ یکی از ویژگی‌های رادیو که همیشه مد نظر اصحاب رسانه و نظریه پردازان ارتباطات است فرهیختگانی بودن رسانه رادیو است؛ یعنی از کارکرد‌های مهم رادیو داشتن مخاطب فرهیخته است.

رادیو؛ رسانه فرهیختگانی

 نقش رادیو در ترویج معارف دینی و آموزه‌های دینی در جامعه

رادیو با توجه به مباحث تبیینی و معرفت افزایی که تولید می‌کند و مخاطبان فرهیخته‌ای که دارد نقش مهمی می‌تواند در بحث ترویج معارف دینی و آموزه‌های دینی در جامعه داشته باشد؛ برای روشن‌تر شدن بحث باید گفت که مخاطب رادیو در سطح اول متوقف نخواهد شد بلکه تولیدات رادیو به صورت مداوم با توجه به مخاطب فرهیخته‌ای که اغلب افرادی مانند اساتید دانشگاه و معلمین هستند محتوا را باز تولید و به روز رسانی می‌کند؛ مخاطبین رادیو اغلب اقشاری هستند که صرفا شنونده مطالب رادیو نیستند بلکه این مطالب را به قشر و سطح دیگری انتقال می‌دهند و به خاطر همین مسئله مخاطبین می‌توانند نقش خیلی مهمی در ترویج آموزه‌های دینی داشته باشند.

رسا ـ عملکرد رادیو معارف را در ترویج فرهنگ دینی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از رسانه‌های شنیداری که در سپهر رسانه‌ای شکل گرفته است و امروز ۲۶ سال از فعالیت این رسانه می‌گذرد رادیو معارف است که طبیعتا این رادیو با توجه به نظرسنجی‌ها و بررسی‌ها، نقش مهمی در ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام داشته و با توجه به ماموریتی که برای او تعریف شده و مخاطبانی که داشته، عملکرد موفقی داشته است.

رادیو؛ رسانه فرهیختگانی

برخی از شنونده‌ها و مخاطبان رادیو معارف می گویند اگر یک برنامه ثابت این رادیو را به خاطر پخش برنامه های مناسبتی از دست دهند محتوای آن را دیگر نمی توانند تدارک کنند و به برنامه های رادیو معارف وابسته شده اند، همچنین فرهنگ‌سازی موضوعات و شعائر دینی در رادیو بسیار مهم است زیرا با توجه به اینکه این رسانه سهل الوصولی و قلیل المعونه‌ای است و به راحتی قابل دسترس است می توان در حوزه فرهنگ سازی و حوزه بحث جامعه پذیری از آن بهره برد.

برنامه های رادیو معارف در تمام موضوعات دینی

رادیو معارف در حوزه‌های مختلف جامعه با توجه به تعریفی که از دین وجود دارد و با توجه به اینکه در همه موضوعاتی که به انسان و طبیعت و معنویت مرتبط است و حرف و نکته‌ای دارد، ورود پیدا کرده و هیچ موضوعی نیست که رادیو معارف برنامه‌ای در خصوص آن نداشته باشد یا قبلا تولید نکرده باشد.

موضوعات برنامه‌های رادیو معارف شناور هستند و در خصوص موضوعات قرآنی و مربوط به حدیث و سبک زندگی اسلامی که یکی از دغدغه‌های جدی انسان عصر حاضر، جامعه دینی و دغدغه رهبر معظم انقلاب است رادیو معارف به صورت جدی ورود پیدا کرده است.

باید به این موضوع هم در پایان اشاره کرد که دشمن به صورت دقیق سبک زندگی اسلامی را هدف قرار داده و رادیو معارف در حوزه سبک زندگی، بحث خانواده و مباحث مربوط به جوانان، برنامه‌های متعددی را ساخته و در خصوص رصد شبهاتی که در این زمینه وجود دارد و پاسخ دهی به این شبهات در برنامه‌های مجله‌ای و کارشناسی موضوعات را خیلی دقیق و فوری رصد و مورد بررسی قرار داده است، در جلسات متعدد طرح و برنامه‌های کارشناسی در مورد این شبهات و پاسخ به آنها برنامه ریزی های لازم در مورد آنها صورت گرفته است.

ارسال نظرات