۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۷۵۲۰۳۱
نمایشگاه مطبوعات:

تلاش هایی برای حکمرانی پذیر کردن محتوا در سکوهای مجازی در حال انجام است

تلاش هایی برای حکمرانی پذیر کردن محتوا در سکوهای مجازی در حال انجام است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه مسأله «مسؤولیت محتوا در پلتفرم های رسانه ای با چه کسی است؟» در ایران جا نیافتاده است، از تلاش هایی برای حکمرانی پذیر کردن محتوا خبر داد.

دکتر سیدحسین حسنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باحضور در غرفه خبرگزاری رسا در نمایشگاه رسانه های ایران در خصوص حکمرانی فضای مجازی اظهار داشت: «مسؤولیت محتوا در پلتفرم های رسانه ای با چه کسی است» مسأله بسیار مهمی است که در ایران جا نیافتاده است. فیس بوک در آمریکا، با 3 میلیارد کاربر در کسری از ثانیه انبوهی از اطلاعات را منتشر می کند که سبب شده مسأله ای برای مدل حکمرانی مطرح شود.

وی با بیان اینکه دولت ها قادر نیستند با تحولات فناورانه و هوش مصنوعی کنار بیایند از این رو حکمرانی را به پلتفرم ها واگزار کرده اند، افزود: دولت ها در خصوص نحوه عملکرد پلتفرم ها مقررات گذاری می کنند. یک نوع «حکمرانی در پلتفرم» وجود دارد که رگولاتوری و تنظیم گری نیز نامیده می شود. نوعی دیگر از حکمرانی نیز تعدیل محتوا یا پالایش است که ما به آن فیلترینگ می گوییم زیرا اقدام به حذف بر خلاف آزادی بیان است از این رو آمریکایی ها تعبیر خود را نسبت به آن عوض می کنند.

این پژوهشگر رسانه با اشاره به تفاوت سیاست پلتفرم ها در حکمرانی اظهار داشت: توییتر در مدتی با اخبار جعلی مقابله می کرد و محتوا را حذف می کرد اما فیس بوک به دنبال این نیست. تولید محتوا در آمریکا زیاد است از این رو به پلتفرم ها سپرده شده است.

وی حکمرانی فضای مجازی در چین را متفاوت از آمریکا دانست و اضافه کرد: مردم چین به دلایلی با دولت همکاری می کنند و از پلتفرم های بومی، بدون اعتراض استفاده می کنند و پلتفرم ها نیز از نظارت تبعیت می کنند. مدل دیگری نیز در سطح اتحادیه اروپا جاری است زیرا آن ها پلتفرم بزرگی در سطح جهانی ندارند و نگران حکمرانی دیجیتال و از دست رفتن داده ها هستند از این رو مقررات گذاری را انجام داده و به پلتفرم های آمریکایی آن را تحمیل کرده اند.

حسنی ادامه داد: در آلمان طی یک قانونی فیس بوک را تحت قانون شرایط ارائه خدمت دولت آلمان آورده اند تا هر محتوایی که بر خلاف قوانین کیفری آلمان منتشر شود، فیس بوک مجبور به حذف آن باشد. آلمان و فرانسه بیشترین درخواست برای حذف محتوای شهروندان را داشته اند در حالی که ما بر خلاف این تصور می کنیم آزادی بیان در این کشورها بالا است.

وی وضعیت حکمرانی فضای مجازی در کشور را امری پیچیده دانست و بیان داشت: شبکه اجتماعی بومی در کشور نداریم و آن چیزی که رایج است صرفا پیام رسان های بومی هستند که متأسفانه برخی از تصمیم گیران تفاوت پیام رسان و شبکه اجتماعی را نمی دانند. تلاش هایی در حال انجام است تا اکوسیستمی بومی ایجاد شود و محتوا را حکمرانی پذیر کند.

این پژوهشگر عرصه فضای مجازی با بیان اینکه سازوکار تعدیل محتوا در پلتفرم های بومی وجود ندارد، اظهار داشت: از نظر قضائی مشخص نیست مسؤولیت یک محتوا در پلتفرم با کاربر یا صاحب پلتفرم است از این رو چندین مرتبه مسؤولیت های قضائی را متوجه آپارات کرده اند در حالی که باید کاربر مسدود شود نه اینکه کل رسانه را مسؤول بدانند از این رو باید قانون شفافی گذاشته شود.

ارسال نظرات