۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۷۵۱۸۵۶

گزارشی از نشست علمی «جریان شناسی سیاسی انقلاب اسلامی در حوزه علمیه»

گزارشی از نشست علمی «جریان شناسی سیاسی انقلاب اسلامی در حوزه علمیه»
به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نشست علمی با موضوع جریان شناسی سیاسی انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه سالار شهیدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نشست علمی با موضوع جریان شناسی سیاسی انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه با همکاری کانون علمی کلام اسلامی حوزه علمیه سالار شهیدان(علیه السلام) تبریز در و با حضور حجت الاسلام حسین ایمانی برگزار گردید.

با توجه به اینکه برای این نشست علمی، چندین محور مشخص شده بود، حجت الاسلام ایمانی در محور اول در مورد انقلاب مشروطیت و نقش علما و روحانیون و حوزه های علمیه مطالبی بیان کرد و اظهار داشت: فصل جامع حرکت‌های مردمی از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی مردم پایه بودن آن است که در تمامی آنها علما و روحانیون نقش هدایتی و نیز رهبری داشتند.

وی در ادامه مراحل نقش اجتماعی روحانیت را در 9 عنوان بیان کرد: در عصر صفوی از سال۸۸۰ تا ۱۱۱۴ که روحانیت نقش محوری بر عهده داشت، هم ملجا مردم بود و هم ناظر بر مناصب دولتی و مناصب شریفه در دوره نادر شاه که علی رغم تلاش های او، نفوذ روحانیت ادامه داشت در قرن ۱۹که شاهان برای دفاع از سرحدات دست به دامان علما شدند، مخالفت با پادشاه و ماجرای تحریم تنباکو، نهضت مشروطیت به رهبری علما، مخالفت با پادشاهی رضا خان به رهبری آیت الله مدرس، ملی شدن صنعت نفت و آیت الله کاشانی و قیام ۱۵ خرداد به رهبری امام خمینی و لایحه کاپیتولاسیون و شروع نهضت امام(ره)، مبارزه علیه دخالت خارجی و ظلم های رژیم صهیونیستی شد.

استاد حوزه علمیه، محور دوم نشست علمی را به بایسته‌های حوزه‌ علمیه انقلابی اختصاص داده و در تبیین بایسته های حوزه انقلابی تصریح کرد: در باب اهمیت حوزه علمیه انقلابی نباید تنها به تکرار مطالب مقام معظم رهبری اکتفا کرد، بلکه هر کس به قدر توان خود باید به تکلیف خود عمل کرده و سهیم باشد.

وی بیانات سال ۸۹ رهبری در قم را نقشه راه مشخصی برای بایسته‌های حوزه دانسته و با بیان موارد هفت گانه ای بایسته های حوزه را اینچنین برشمرد: شناخت جامع و بروز از انقلاب اسلامی، اعتقاد به اینکه انقلاب گام نخست و در حد میسور برای رسیدن به تحقق تمدن اسلامی و زمینه ساری ظهور، التزام عملی به تحول آفرینی فردی و اجتماعی، حفظ بالندگی حوزه و رشد پویا در فرایند آموزش و پژوهش، هضم عالمانه اندیشه سیاسی امامین انقلاب و نه تنها مطالعه آنها، ورود عالمانه به واقعیتهای جامعه، فعال نگه داشتن بساط تولید اندیشه و التزام به مبانی فقه جواهری است.

حجت الاسلام ایمانی افزود: نباید الگو های حوزه و علمای ربانی را شخصیت های ماورائی و دست نیافتنی معرفه کرد بلکه امکان الگو برداری علمی و پیروی از سیره علمی ایشان امری ممکن و قابل تحقق معرفی شود.

وی ضمن معرفی کتاب های «تشیع و مشروطیت در ایران» اثر آقای عبدالهادی حائری یزدی، «تجربه مشروطیت در تهران» اثر حجت الاسلام روح الله حسینیان و «نهضت روحانیون ایران» اثر آیت الله علی دوانی برای مطالعه در محور اول این نشست علمی، عنوان کرد که نباید الگوهای حوزه و علمای ربانی را شخصیت‌های ماورایی و دست نیافتنی معرفی بلکه امکان الگوبرداری علمی و پیروی از سیره علمی ایشان امری ممکن و قابل تحقق می‌باشد.

وحید نستوهی
ارسال نظرات