۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۷۵۰۵۳۰
اخبار انتخابات (۱۰)؛

رد صلاحیت ۹۵درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان به خاطر احراز نشدن صلاحیت علمی

رد صلاحیت ۹۵درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان به خاطر احراز نشدن صلاحیت علمی
در این بسته خبری به علل رد صلاحیت چهره های معروف در انتخابات مجلس خبرگان، حوزه های تک نامزدی در مجلس خبرگان، لیست های مطرح انتخابات مجلس در شهر قم و بیانیه جدید چپ های تحریمی پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ۳۳ روز تا آوردگاه ۱۱ اسفندماه انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم باقی مانده است و هرچه زمان می گذرد فضا رقابتی‌تر می‌شود و احتمال افزایش تایید صلاحیت‌ها هم وجود دارد. برخی لیست های انتخاباتی جریان های اصولگرا و اعتدالیون و اصلاح طلبان در حال نهایی شدن هستند، از این رو گروه رصد خبرگزاری رسا در این بسته خبری به  علل رد صلاحیت چهره های معروف در انتخابات مجلس خبرگان، حوزه های تک نامزدی در مجلس خبرگان، لیست های مطرح انتخابات مجلس در شهر قم و بیانیه جدید چپ های تحریمی پرداخته است.

۹۵درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان به سبب احراز نشدن شرایط علمی رد صلاحیت شدند

۹۵ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان به سبب احراز نشدن شرایط علمی رد صلاحیت شدند

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در  مصاحبه تلویزیونی گفت که ۱۳۸ داوطلب احراز صلاحیت شدند که اسامی انها به وزارت کشور ارسال شده است، اما با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس خبرگان رهبری مباحثی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر اینکه در برخی حوزه‌ها تنها یک نفر حضور دارد و در آن فضای رقابتی وجود ندارد، مطرح شد.

هادی طحان‌‌نظیف در خصوص این مباحث می‌گوید که بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شرط برگزاری انتخابات در تمام حوزه‌های انتخابیه برخورداری از فضا و شرایط رقابتی است لذا تا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد، انتخاباتی برگزار نخواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تاکید می‌کند که نسبت به حوزه‌هایی هم که احیاناً تعداد به اندازه کافی وجود ندارد هنوز فهرست نامزدها نهایی نیست و داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید نشده است، ۳ روز فرصت اعتراض دارند.

وی با بیان اینکه امروز آخرین مهلت ثبت اعتراض داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری است، گفته است که ۹۵ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان که صلاحیتشان تایید نشده با استناد به بند مربوط به احراز شرایط علمی رد صلاحیت شدند.

۹۵درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان به سبب احراز نشدن شرایط علمی رد صلاحیت شدند

این در حالی است که رقابت رئیس‌جمهور با خودش در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه خراسان جنوبی است و دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی در این باره گفته است که از مجموع پنج نفر ثبت نام کننده انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه استان خراسان جنوبی، تنها صلاحیت سید ابراهیم رئیسی تایید شده است.

۹۵درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان به سبب احراز نشدن شرایط علمی رد صلاحیت شدند

لیست های مطرح انتخابات مجلس در شهر قم

نفرات منتخب مورد بررسی دو لیست اصلی انتخاباتی قم (شورای هماهنگی _ مجمع هم‌افزایی) هر کدام به ۶ نفر تقلیل یافته است و شنیده‌ها از نهایی شدن لیست شش‌نفره مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی به شرح ذیل نیز حکایت دارد: دکتر منان رئیسی، حجت‌الاسلام ذوالنوری، حجت‌الاسلام رضی، دکتر مهدی سکوتی، دکتر محمد شربتی، حجت‌الاسلام روانبخش.

۹۵درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان به سبب احراز نشدن شرایط علمی رد صلاحیت شدند

فقط روحانی رد صلاحیت نشده است!

فقط روحانی رد صلاحیت نشده است. شخصیت‌های روحانی دیگری هم هستند که اتفاقا منتسب به جریان اصولگرا هستند ولی احراز صلاحیت نشدند مثل حجت الاسلام مصلحی(وزیر اطلاعات در دوره احمدی نژاد)، حجت الاسلام پورمحمدی(وزیر کشور احمدی نژاد و وزیر دادگستری در دولت اعتدال) و حجت الاسلام نواب و حجت الاسلام ابوالقاسمی.

در دوره قبلی انتخابات خبرگان هم صلاحیت علمی حجت الاسلام صدیقی و حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی احراز نشد و هر دو به نظر شورای نگهبان احترام گذاشتند.

در این میان همگی به تشخیص شورای نگهبان احترام گذاشتند و فقط هواداران روحانی شروع به فحاشی به شورای نگهبان کردند.

۹۵درصد از ثبت‌نام‌کنندگان مجلس خبرگان به سبب احراز نشدن شرایط علمی رد صلاحیت شدند

لزوم برخورد امنیتی با مخالفان انتخابات و چپ‌های تحریمی

بیانیه‌ای اخیرا توسط جبهه اصلاحات منتشر و در آن تأکید شد که اگر شروط جبهه اصلاحات برای انتخابات محقق نشود آنها در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

از این رو حسین نقاشی، فعال چپ و عضو شورای مرکزی حزب تحریمی اتحاد ملت طی اظهاراتی پیرامون سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات و مزاج تحریمی آن گفته است: اما اینکه چقدر به –متن تحریمی- آن پایبندی وجود داشته باشد را باید منتظر ماند و دید در زمان انتخابات چه اتفاقی رخ خواهد داد. تصور می‌کنم تعدادی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی در ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه که همراهان آقای روحانی هستند، در انتخابات شرکت می‌کنند و لیست می‌دهند هرچند که موضع این متن این است که چنین اتفاقی رخ ندهد!

اظهارات امثال نقاشی به وضوح هرچه تمامتر نشان می‌دهد که محتوای این بیانیه بر اساس مانیفست تحریم انتخابات است (بر خلاف موضع‌گیری برخی توجیه‌گران!) و چپ‌های تحریمی هیچ مشکلی برای عبور از صندوق رأی و پا گذاشتن به عرصه خیابان ندارند.

از سوی دیگر، رهبر معظم انقلاب اخیراً پیرامون مخالفان انتخابات تأکید کردند که آنها مخالف اسلام و جمهوری اسلامی هستند، اما چپ‌های تحریمی که جز به خیابان و نبرد مسلحانه نمی‌اندیشند؛ بر اساس رذالتی که دارند حاضر به فهم عقلانی نیستند و به بهانه مسأله رد صلاحیت‌ها از بی‌اعتباری صندوق رأی و لزوم تحریم انتخابات دم می‌زنند، از این رو لزوم برخورد امنیتی با مخالفان انتخابات و چپ‌های تحریمی را بیش از پیش آشکار می‌کند.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات