۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۷۵۰۳۹۹

توقف خام‌فروشی و تحقق رشد اقتصادی با توسعه پالایشگاه‌های فراسرزمینی‌

توقف خام‌فروشی و تحقق رشد اقتصادی با توسعه پالایشگاه‌های فراسرزمینی‌
به گفته یک کارشناس حوزه انرژی، اگر به سمتی برویم که از محل درآمد‌های نفتی، پالایشگاه‌های فراسرزمینی زیادی ‌ایجاد و ایران در سهام آن سهیم شود، ما دیگر صادرات نفت خام نداریم و از خام فروشی پرهیز کرده‌ایم.

جواد نوفرستی کارشناس انرژی منابعی با اشاره به رشدی که در بخش نفت اتفاق افتاده است، اظهار داشت:‌ موفقیت‌ها و دور‌زدن‌های تحریم و یا خنثی‌کردن تحریم، فقط موفقیت در افزایش فروش نفت خام است که منجر به افزایش درآمد ارزی کشور شده است، اما در صورتی که درآمد حاصل از فروش نفت به درستی هزینه شود، می‌تواند به رشد اقتصادی کشور بینجامد.

وی ادامه داد: نفت سهم عظیمی در رشد اقتصادی کشور دارد که بخش اعظمی از آن مربوط به صادرات نفت خام می‌شود، موفقیت‌های اتفاق افتاده چه به دلیل دیپلماسی‌های سیاسی و چه به دلیل خنثی کردن تحریم‌ها بدون شک درآمد ارزی کشور برای کشور وجود داشته است، امامساله ای که در این میان وجود دارد آنکه درآمد‌های ارزی به درستی استفاده می شود؟ آیا منابع حاصله صرف تولید ثروت می‌شود؟

به گفته این کارشناس انرژی منابعی که از صندوق ذخیره ارزی برداشت می‌شود باید در جای مناسبِ خود مورد استفاده قرار گیرد و نباید هر زمان به پولی نیاز داریم از منابع این صندوق برداشت کنیم.

نوفرستی اضافه کرد: اگرچه این موضوع می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند اما اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرد می تواند به افزایش تورم منجر شود، زیرا ممکن است درآمد‌ها به سمتی رود که واردات افزایش پیدا کند در صورتی که باید برای رشد اقتصادی به سمت و سوی صادرات غیر نفتی برویم که می‌تواند به رشد اقتصادی در بخش بدون نفت کمک کند.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: با افزایش درآمد نفتی حجم صادرات به علاوه نرخ فروش نفت به دلیل مسائل سیاسی طبیعتا رشد اقتصادی در بخش نفت را افزایش می دهد که به معنای موفقیت نیست زیرا از طرفی بسیاری از فرآورده های نفتی وارداتی هستند که بسیار هزینه بر تر از در آمد های حاصل از فروش نفت هستند.

به گفته این کارشناس انرژی  افزایش صادرات نفت خام افزایش بهره وری نیست زیرا باید باید دید برنامه پالایشگاه ها برای تبدیل نفت خام  به فرآورد های نفتی چیست و به آن بخش ها توجه کرد.

وی ادامه داد: با برداشت نفت خام و صادرات آن و افزایش قیمت آن، خوش خیالی است که امیدوار باشیم روزی برسد که دیگر نیازی به صادرات نفت خام و خام فروشی نداشته باشیم‌، اگر به سمتی برویم که از محل درآمد‌های نفتی، پالایشگاه‌های فراسرزمینی ‌ایجاد و ایران در سهام آن سهیم شود، ما دیگر صادرات نفت خام نداریم و از خام فروشی پرهیز کرده‌ایم.

وی ‌اضافه کرد: رشد اقتصادی پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که از خام‌فروشی در هر عرصه‌ای فاصله گرفته باشیم به طوری که در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی  نفت خام را تبدیل به فرآورده‌هایی کنیم  که در نقطه مصرف با ارزش افزوده بسیار بالاتر به فروش برسانیم که این اتفاق بزرگی خواهد بود.

منبع: فارس
ارسال نظرات