۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۷۴۷۴۰۷
حجت الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با رسا:

طوفان الاقصی جهان را نیازمند بازتعریف قدرت کرده است

طوفان الاقصی جهان را نیازمند بازتعریف قدرت کرده است
حجت‌الاسلام نوروزی با توضیح تأثیرات طوفان الاقصی در منطقه و مواضع جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته، گفت: طوفان الاقصی دنیا را ملزم کرده است که بازتعریفی از قدرت در جهان داشته باشد.

حجت الاسلام محمدجواد نوروزی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا طوفان الاقصی را حرکتی بسیار مهم از جریان مقاومت و شاخه‌های آن در غزه عنوان کرد و گفت: بدون تردید این عملیات تأثیر بسیار زیادی در عرصه منطقه‌ای و جهانی داشته و دارد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توضیح داد: طوفان الاقصی سر آغاز یک تحول بزرگ در منطقه و جهان اسلام با محوریت جریان مقاومت است؛ با توجه به محتوای حرکت جریان مقاومت و اقدامات ارزشی حماس در مقابل رژیم صهیونیستی، طوفان الاقصی مظهر قدرت اسلام است.

وی درباره تأثیر منطقه‌ای تحول عظیمی که به واسطه طوفان الاقصی ایجاد شده است ابراز داشت: طوفان الاقصی موجب شکل‌گیری یک جبهه بندی جدید در منطقه و در عرصه جهانی شد؛ چهره برخی کشورها و رهبران سیاسی مانند ترکیه و قطر را در منطقه آشکار کرد و در مقابل نشان داد جبهه مقاومت در قیاس با جبهه سازش، در مواجهه و مقابله با رژیم صهیونیستی کارآمدتر است و مسائل سیاسی زیادی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام نوروزی در بیان مصادیقی از تأثیرات طوفان الاقصی گفت: مسأله عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی به حاشیه رفت و در مقابل مسأله فلسطین به عنوان مسأله اساسی منطقه و جهان تبدیل شد به گونه‌ای که حتی مسائل جهانی هم باید با مسأله فلسطین ارزیابی و تجزیه و تحلیل شود و حتی در عرصه جهانی هم باید چارچوبه‌های قدرت باز تعریف شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) طوفان الاقصی را موجب تقویت گروه‌های جبهه مقاومت مانند حزب الله، حماس، جهاد اسلامی، حشد الشعبی و یمن ارزیابی کرد و افزود: در عرصه جهانی با توجه به جبهه‌بندی جدید در عرصه روابط بین‌الملل، موجب اتخاذ یک دیپ‍لماسی واحد، هماهنگ و فعال از سوی جبهه مقاومت شد که ایران، عراق، یمن و حزب الله به صورت هماهنگ و فعال بروز و ظهور پ‍یدا کردند و موجب شکسته شدن مکرر کابوس و استوره شکست‌نا‍پذیری رژیم صهیونیستی شد.

وی برگزاری همه پرسی بین ساکنان اصلی سرزمین‌های اشغالی برای خروج یا بقای یهودیان در فلسطین را موضع ثابت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: از دو دهه قبل و در همایشی که در حمایت از فلسطین در ایران برگزار شد و مقام معظم رهبری سخنران آن همایش بودند، با صراحت ایده جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که حتی این ایده در سازمان ملل ثبت شده است.

حجت‌الاسلام نوروزی درباره ایده مورد نظر توضیح داد: حل مسأله فلسطین از نگاه و منظر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزاری رفراندوم است و مقام معظم رهبری با صراحت بیان کردند که این نکته‌ای که درباره به آب ریختن گفته می‌شود حتی ربطی به جبهه مقاومت ندارد و مربوط به بعضی از کشورهای عربی است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از مردم پایه بودن اعتقاد، اندیشه و فلسفه نظام سیاسی اسلام خبر داد و گفت: مردم تصمیم می‌گیرند که بسیاری از مسائل را حل کنند؛ طبیعتا حل مسأله فلسطین هم بر این مبنا به خود مردم فلسطین واگذار می‌شود؛ بر اساس نظریه‌ای که بیان کردم، این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه مواجهه و برخوردی با صهیونیست‌ها داشته باشند.

وی در پایان تأکید کرد: باز تعریف قدرت در عرصه جهانی در چارچوب مسأله فلسطین است؛ سفرهای سراسیمه رهبران غربی به فسلطین اشغالی نشان دهنده افول بسیار آشکار نظام سلطه است که خط مقدم خود را رژیم صهیونیستی می‌دانند و بیانگر تغییر ساخت قدرت به منطقه آسیا در عرصه نظام بین‌الملل است؛ در این تغییر قدرت قبل از طوفان الاقصی مسائل اوکراین و تحولات جنگ اوکراین در صف رسانه‌ها بود؛ امروز این مسأله به حاشیه رفته و نشان می‌دهد در این تغییر قدرت، جریان و جبهه‌ای که حرف برای گفتن دارد جبهه مقاومت است.

محمود لطیف

ارسال نظرات