۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۷۴۶۷۰۷
سید افقهی در گفت‌وگو با رسا:

قبول شروط حماس نشانه ضعف و زبونی رژیم صهیونیستی است/ اهداف مهمی که محقق نشد

قبول شروط حماس نشانه ضعف و زبونی رژیم صهیونیستی است/ اهداف مهمی که محقق نشد
کارشناس مسائل غرب آسیا قبول شروط ده گانه حماس به وسیله رژیم صهیونیستی را نشانه ناتوانی و ضعف این رژیم عنوان کرد و گفت: جنگ پایان خواهد یافت، اما حتی اگر ادامه داشته باشد، حیات سیاسی نتانیاهو پایان یافته است.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سود و ضرر رژیم صهیونیستی در آتش بس غزه را با بررسی هدف‌گذاری‌هایی که انجام داده بود قابل ارزیابی عنوان کرد و گفت: اسرائیل سه هدف سطح بالا داشت؛ تصرف تمام نوار غزه به مساحت 365 کیلومتر مربع، خلع سلاح و نابودی حماس و مقاومت اسلامی و آزادسازی تمام اسرای اسرائیلی که در عملیات طوفان الاقصی به اسارت گرفته شده بودند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حملات ددمنشانه 48 روزه رژیم صهیونیستی و تلاش زمینی این رژیم به مدت 24 روز برای تصرف غزه اظهار داشت: در این مدت هیچ کدام از اهداف هدف گذاری و اعلام شده اسرائیل محقق نشد؛ در مقابل رژیم صهیونیستی شکست‌های پی در پی نظامی و سیاسی را متحمل شد.

وی از جمله شکست‌های این رژیم به شکست‌های نظامی، فشار ساکنان یهودی سرزمین‌های اشغالی در آزادسازی اسرا و فشارهای مردمی در سراسر جهان اشاره کرد و ادامه داد: حتی آمریکا و کشورهای اروپایی که حامیان صد در صدی رژیم صهیونیستی بودند با سفرهایی به تلاویو برای پایان جنگ به این رژیم فشار می‌آوردند.

سیدافقهی درباره وضعیت مقاومت اسلامی فلسطین گفت: استحکام و انسجام مقاومت اسلامی فلسطین همچنان پابرجاست و این مقاومت با قوت و ابتکار، میدان را مدیریت می‌کند؛ البته حماس، جهاد اسلامی و دیگر همپیمانانشان خیلی از امکانات خود را رونمایی نکرده‌اند؛ اگر جنگ توسعه پیدا می‌کرد و وضعیت مقاومت به خطر می‌افتاد جبهه مقاومت سلاح‌هایی رونمایی می‌کرد تا وضعیت را تغییر دهد بنابراین به جرأت می‌توان گفت هنوز بسیاری از امکانات و تشکیلات مقاومت اسلامی دست نخورده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا آمریکا و اروپا را به خاطر خسارت‌هایی که در تأمین مالی و حمایت از رژیم صهیونیستی متحمل شده‌اند به دنبال تمدید و تکرار آتش‌بس ارزیابی کرد و ابراز داشت: مقاومت اسلامی در همین مدت کوتاه که از طوفان الاقصی گذشته است، دستاوردهای خوبی به دست آورده و آثار شکننده‌ای بر ارکان رژیم غاصب صهیونیستی باقی می‌گذارد.

وی فروپاشی منظومه امنیتی رژیم صهیونیستی، شکست نظامی در عملیات آفندی و از پا در آمدن شهرک‌های نظامی، پایگاه و امکانات امنیتی اسرائیل را از شکست‌های غیر قابل جبران رژیم صهیونیستی در افکار عمومی منطقه و جهان توصیف کرد و گفت: بحران و صدمه قوی بین حکمرانان سیاسی و حالت آشفتگی، بی‌تدبیری و سراسیمگی به وجود آمده حتی با بازدیدها، دیدارها، سفرهای مکرر بایدن، وزیر خارجه و دفاع آمریکا، رئیس سازمان سیا، رئیس جمهور فرانسه، نخست ویزر انگلیس و صدراعظم آلمان و رئیس اتحادیه اروپا و دیگران، نتوانست تعادل لازم را به رژیم صهیونیستی بازگرداند.

سیدافقهی قبول هر ده شرط حماس به وسیله اسرائیل را به دلیل زبونی و ناتوانی رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد و اظهار داشت: اکنون هر اسرائیلی در برابر سه فلسطینی آزاد می‌شود، دارو، غذا و سوخت به غزه وارد می‌شود؛ عملیات جنگی متوقف شده است؛ به فلسطینیان در غزه هم تعرضی نمی‌شود؛ همه این‌ها نتیجه قدرت حماس و ناتوانی اسرائیل در برخورد با آن است.

کارشناس مسائل غرب آسیا دستاوردهای جبهه مقاومت را علیرغم شعارهای توخالی رژیم صهیونیستی باعث اتمام جنگ دانست و تصریح کرد: خیلی از کارشناسان و آگاهان سیاسی در سراسر جهان و حتی در داخل رژیم صهیونیستی، ادامه جنگ را به مصلحت این رژیم نمی‌دانند و می‌دانند که پس از این از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی حمایت‌های بلا سقف و بلا شرط وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از دیگر دلایلی که آتش بس به مصلحت رژیم صهیونیستی است می‌توان به شلیک‌های پیاپی موشک‌ها و پهبادها به ایلات، جنوب فلسطین اشغالی، آمادگی حزب‌الله برای شروع جنگ همه جانبه و حمله‌های مقاومت اسلامی عراق به پایگاه‌های آمریکا اشاره کرد؛ هرچند ممکن است نتانیاهو دوباره آتش جنگ را به پا کند اما تیشه به ریشه خود خواهد زد.

سیدافقهی دوگانگی عمیق در داخل رژیم صهیونیستی را مدنظر قرار داد و گفت: در اسرائیل برخی به دنبال ترمیم خسارت‌های مادی، استراتژیک و بین‌المللی هستند و در مقابل عده‌ای اعتقاد دارند تا آزادی تمام اسرای در اختیار حماس بویژه ژنرال‌های اسیر جنگ باید ادامه داشته باشد؛ در هر صورت حیات سیاسی نتانیاهو تمام شده است و پس از جنگ باید به دادگاه‌های مختلف برود.

حسن شیخی

ارسال نظرات