۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۷۴۶۶۴۵

باب‌المندب؛ گذرگاه حیاتی صهیونیست‌ها در سیطره مقاومت یمنی

باب‌المندب؛ گذرگاه حیاتی صهیونیست‌ها در سیطره مقاومت یمنی
مشارکت و همراهی دوشادوش انصارالله یمن با مبارزان فلسطینی در تقابل با دشمن صهیونیستی تا جایی سروصدا به پا کرده که زیاد النخاله و اسماعیل هنیه به‌طور ویژه از ملت شجاع یمن قدردانی کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رژیم اشغالگر صهیونیستی پس از نزدیک به ۵۰روز حمله همه‌جانبه علیه غزه، بالاخره به آتش‌بس موقت با مقاومت تن داد، توافق صلحی که عمده ناظران بین‌المللی و حتی صهیونیستی آن را پیروزی بزرگ برای حماس قلمداد می‌کنند.

در کنار فشار افکار عمومی جهانی و صد البته مقاومت جانانه رزمندگان حماس و جهاد اسلامی در غزه و کرانه باختری، بی‌شک آنچه اشغالگران را بدون هیچ دستاوردی پای میز مذاکره کشاند، تحرکات و اقدامات تأثیرگذار دیگر اضلاع جبهه مقاومت بود.

به‌طور نمونه، براساس اعلام حزب‌الله لبنان، این جنبش در ۵۰روز جنگ، ۲۳۰حمله به اهداف دشمن تدارک دیده و در راه مقاومت بیش از ۶۰شهید تقدیم کرده است. مقاومت اسلامی عراق نیز در دفاع از آرمان فلسطین کم نگذاشته، به‌طوری که بنا به اعلام واشنگتن تاکنون ۶۶حمله علیه اهداف اشغالگران در عراق و سوریه انجام شده است.

در این پازل اما نقش انصارالله یمن بسیار برجسته‌تر است. رزمندگان یمنی که تازه فروردین ماه امسال و پس از هشت سال تهاجم همه‌جانبه ائتلاف سعودی، به آتش‌بس دست یافته و از درگیری خلاص شدند، حال در نبرد غزه، تاب به نظاره نشستن جنایات بسیار صهیونیست‌ها را نیاورده و با اقداماتی خارق‌العاده در حمایت از فلسطین گل کاشتند.

شکار دومین کشتی اسرائیلی

در این راستا روز گذشته شبکه المیادین لبنان به نقل از منابع ویژه خود از حمله به یک کشتی باری رژیم صهیونیستی در اوایل بامداد جمعه و در دریای مکران واقع در شمال اقیانوس هند خبر داد. این نخستین بار است که هدف قرار گرفتن این کشتی مخابره می‌شود و به نظر می‌رسد منابع صهیونیستی سعی کرده‌اند این موضوع را کتمان کنند.

هرچند هنوز هیچ طرفی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته ولی مقامات آمریکایی تلاش دارند این اقدام را بدون ارائه جزئیات بیشتر به ایران منتسب بدانند؛ سناریویی که در راستای فشار روانی بر جمهوری اسلامی طراحی شده است. در مسیر این خط خبری، آسوشیتدپرس مدعی شد کشتی یاد شده به وسیله یک پهپاد انتحاری شبیه به شاهد۱۳۶ هدف حمله قرار گرفته اما به خدمه آن آسیبی وارد نشده است. برخلاف این مانور خبری، بسیاری از شواهد از نقش‌آفرینی انصارالله در حرکت اخیر حکایت دارد. به‌طور نمونه جلال الرویشان گواه این مدعاست. معاون نخست وزیر صنعا در امور دفاعی و امنیتی در نخستین واکنش به این رخداد با بیان اینکه آتش‌بس مربوط به غزه است و تصمیم ما برای بستن دریای سرخ به روی دشمن همچنان پابرجاست، گفت: موضع یمن به وضوح به صورت رسمی و مردمی اعلام شد و دیگر زبان دیپلماتیک وجود ندارد. این در حالی است که بر اساس داده‌های وب‌سایت MarineTraffic.com که توسط خبرگزاری فرانسه تجزیه و تحلیل شده است، کشتی مورد هدف واقع شده از روز سه‌شنبه هنگامی که بندر «جبل علی دبی» را ترک کرد، ردیاب سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش کرد تا هدف حمله قرار نگیرد؛ کاری که پیش از این در دریای سرخ برای در امان ماندن از حمله یمنی‌ها انجام داده بود.

باب‌المندب؛ گذرگاه حیاتی صهیونیست‌ها در سیطره مقاومت یمنی

رسالت تاریخی یمن

‌سکوت اولیه صهیونیست‌ها در مورد حمله اخیر از یک طرف و اعلام آن از طرف شبکه المیادین به‌خوبی نشان می‌دهد ماجرا از چه قرار است. ‌صهیونیست‌ها وحشت‌زده از هدف قرار گرفتن تجارت دریایی خود بر آن بودند با سانسور این رخداد در این مورد، مانع زیرسؤال رفتن تجارت و ایجاد مشکلات دیگر شوند. حمله به کشتی باری اسرائیلی پس از آن است که یکشنبه هفته گذشته (۲۸ آبان) نیز رزمندگان یمنی یک کشتی این رژیم به نام «گلکسی لیدر» را با ۲۲ خدمه در دریای سرخ تحت کنترل درآورده و به ساحل یمن منتقل کردند.

مشارکت و همراهی دوشادوش انصارالله یمن با مبارزان فلسطینی در تقابل با دشمن صهیونیست تا جایی سروصدا به پا کرده که «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و «ابوعبیده» سخنگوی عزالدین القسام، در سخنرانی خود به مناسبت آغاز آتش‌بس چهار روزه به‌طور ویژه از ملت شجاع یمن قدردانی کردند. این مسئله البته از سوی تحلیلگران هم مورد توجه قرار گرفت. اکنون بسیاری به دنبال آن هستند پاسخ دهند چه شد در حالی که بسیاری از کشورهای پرمدعا و متمول عربی و حتی اسلامی خود را به خواب و ندیدن آنچه در غزه می‌گذرد زدند، رزمندگان پابرهنه یمنی که تازه از جنگ هشت ساله رها شده بودند این‌گونه بی‌محابا به میدان آمده و به دفاع از آرمان فلسطین برخاستند؟

برای پاسخ‌گویی به این پرسش نمی‌توان از رسالت و جایگاه تاریخی یمن در مبارزه با ظالمان و استکبارگران غافل ماند. بیداری و مقاومت ملت یمن در برهه‌های حساس تاریخی و تأثیرگذاری آن‌ها در جای جای تاریخ اسلام و همچنین مکتب تشیع دیده و اثبات شده است. در این مسیر با پذیرش و گسترش اسلام در شبه‌جزیره، یمن جایگاه خود را در پهنه اسلامی پیدا کرده و با روی کار آمدن دولت‌های زیدی، نقش ایفا کرد. زیدیه در یمن برخلاف بیشتر مکاتب فکری و قیام‌های سیاسی که تاریخ مصرف دارند در سال‌های

۲۸۲ تا ۱۳۸۲ ق – جز در حدود دو سده آن هم فقط در عرصه سیاسی – یکه‌تاز فرهنگ، سیاست، مذهب و تاریخ این کشور بود و اصالت خود را در برهه‌های مختلف تاریخی حفظ کرد. این جریان که برگرفته از تشیع است و یا شاید بتوان گفت شاخه مسلحانه تشیع علوی در آن زمان بوده است، ریشه در علل و مصادیق تاریخی ازجمله محبت و حمایت مردم یمن به تشیع علوی دارد. چیزی که در قاموس زیدیه تعریفش سخت است، تقیه کردن و منتظر بودن است. یک فرد زیدی آموزش می‌بیند همیشه در حال مبارزه با ظلم و جور باشد. بدون مبالغه باید گفت پیروزی انقلاب ایران روح جدیدی در زیدیان دمید و اکنون روح مبارزه با رژیم صهیونیستی و همراهی با مقاومت را باید نتیجه همین رگه‌های تاریخی و البته الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران دانست.

نقش راهبردی در جنگ غزه

این روحیه مبارزه‌طلبی برگرفته از مذهب سبب شد زمانی که کشورهای ثروتمند از تصویب آتش‌بس یا حتی باز کردن گذرگاه رفح به‌منظور رساندن کمک‌های بشردوستانه خودداری می‌کنند، کشور فقیر و جنگ‌زده یمن، جبهه مقاومت جدیدی در برابر اسرائیل بگشاید.

برخلاف تحلیل‌های سطحی که ورود یمن به جنگ را تنها یک موضوع نمادین می‌دانستند و همچنین کسانی که در توانایی موشک‌های یمنی برای رسیدن به سرزمین‌های اشغالی تردید داشتند، ورود رسمی و علنی انصارالله به جنگ با دشمن صهیونیستی از ابعاد مختلف دارای اهمیت است. یکی از دلایل اهمیت این مسئله، موقعیت ژئوپلتیک بسیار مهم جغرافیای یمن است. تسلط انصارالله بر تنگه راهبردی باب‌المندب، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای انتقال انرژی در جهان و رگ حیاتی کشتی‌رانی در کانال سوئز، در کنار تسلط بر بندر الحدیده می‌تواند حاکمیت متحدان منطقه‌ای ایران را تقویت کرده و تردد دریایی از کانال سوئز و خلیج فارس را به کنترل درآورد که این موضوع چشم‌اندازی هشداردهنده برای طرف‌هایی است که بی‌محابا به حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی می‌پردازند.

یمن یکی از نقاط حساس راهبردی مورد نظر شرق و غرب است که با تسلط بر تنگه باب‌المندب قادر به کنترل دریای سرخ بوده و حتی می‌تواند آنجا را با دارا بودن جزیره مهم و راهبردی «بریم» ببندد. از حیث جمعیتی نیز یمن به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور شبه‌جزیره عربستان حائز اهمیت بسیار است. بیشتر مردم یمن را افراد قبایل مسلح و جنگجو تشکیل می‌دهند، از این رو این کشور می‌تواند در موارد ضروری بیشتر از یک میلیون نفر را به‌سرعت بسیج کند که برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌ آن از‌جمله صهیونیست‌ها و سعودی نگران‌کننده است.

تجسم واقعی مفهوم وحدت میدان‌ها

ارتش یمن با آگاهی از این قابلیت‌ها به یک برنامه راهبردی جامع و تدریجی برای مقابله با رژیم صهیونیستی مجهز شده است. یمن جنگ خود علیه اسرائیل را با پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپادهای هدایت‌شونده دقیق آغاز کرد. این طرح با هدف قرار دادن بندر ایلات با موشک و پهپاد آغاز شد. موشک‌های انصارالله برای رسیدن به سرزمین‌های اشغالی باید بیش از هزارو۶۰۰ کیلومتر را طی می‌کردند. در ادامه، توقیف کشتی برای تکمیل اختلال در بندر ایلات و خطوط دریایی منتهی به آن انجام شد. همه جهان و به‌ویژه آمریکا از اهمیت تنگه باب‌المندب و آب‌های دریای سرخ برای تجارت جهانی آگاه هستند، زیرا حدود ۶.۲میلیون بشکه نفت خام به‌طور روزانه و حدود ۳۰درصد از تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق این تنگه عبور می‌کند. به همین دلایل، جنبش انصارالله به عنوان چالشی برای آمریکاست، چراکه نیروهای ارتش یمن با امکانات اولیه و نه چندان پیشرفته، کشتی صهیونیست‌ها را توقیف کردند و کاری از دست ناوهای آمریکایی برنیامده است.

علاوه بر تأثیر جهانی، این عملیات تأثیرات اقتصادی جدی بر اسرائیل دارد که نشان‌دهنده توانایی انصارالله در مختل کردن مسیرهای تأمین کالاهای اساسی اسرائیل از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب است. به‌طور کلی رژیم اسرائیل پنج کریدور دریایی برای تأمین واردات نفت، گاز و کالاهای اساسی خود دارد که مهم‌ترین این کریدورها از تنگه باب‌المندب می‌گذرد که تحت کنترل ارتش یمن است. نخستین کریدور راهبردی که ستون فقرات اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود، کریدوری است که هند را به اسرائیل متصل می‌کند و از خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ می‌گذرد و به بندر ایلات در جنوب ختم می‌شود. ۳۰درصد واردات اسرائیل (به ارزش حدود ۳۰ میلیارد دلار) از این کریدور انجام می‌شود. کریدور دوم، آبراهی است که آمریکای جنوبی و سرزمین‌های اشغالی را به هم متصل می‌کند که از اقیانوس اطلس و سپس خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ می‌گذرد و به بندر ایلات می‌رسد.

پس از تسلط انصارالله بر کشتی اسرائیلی، عمق تحلیل و دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی از عناصر نیرویی که اسرائیل را مهار می‌کنند، آشکار شد. تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توقف صادرات نفت و کالا به اسرائیل و سپس دعوت از کشورهای اسلامی برای قطع رابطه با رژیم اشغالگر، حتی برای مدتی محدود، بیانگر آن است اگر کشورهای اسلامی به این توصیه‌ها پایبند باشند، اقتصاد اسرائیل به کلی فرو خواهد ریخت و متوقف خواهد شد. مداخله یمن در جنگ به نفع غزه، تجسم واقعی مفهوم وحدت میدان‌های نبرد نیز هست، یعنی درگیری با دشمن در جبهه‌های متعدد، مسئله‌ای است که می‌تواند با بالا بردن وزن مقاومت، صهیونیست‌ها را به پذیرش شروط مقاومت در مراحل بعد وادار کند.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات