۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۷۴۵۵۵۲
حجت الاسلام نهاوندی مطرح کرد؛

اهمیت تبیین جنگ شناختی در عملیات طوفان الاقصی

اهمیت تبیین جنگ شناختی در عملیات طوفان الاقصی
مدیر گروه فقه رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) لزوم آشنایی با جنگ شناختی در عملیات های نظامی همچون طوفان الاقصی را بسیار حائز اهمیت برشمرد چرا که در دنیای امروز رسانه یک ابزار جنگی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی نهاوندی مدیر گروه فقه رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در نشست علمی مبانی فقهی جنگ شناختی با تأکید بر رسانه در حماسه طوفان الاقصی که در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، ابراز داشت: پیروی از گوساله سامری از شایعه و فوت حضرت موسی آغاز شد و از آنجا که بنی اسرائیل سابقه بت پرستی داشتند با مسئله سامری که با بعد هنری هم همراه بود آنها را به پیروی وادار کرد لذا در این مورد هنر، شایعه و در یک کلام یک بسته کامل برای حوزه مسائل مرتبط با جنگ شناختی وجود دارد.

وی افزود: جنگ شناختی مبتنی بر جامعه شبکه ای است و با گفتمان هنری و زیرساخت های رسانه های نوین و با هزینه خود کاربر همراه می باشد که هدف آن نیز نابودی سرمایه اجتماعی و یا سوق دادن سرمایه اجتماعی به سمت اهداف مدنظر است.

استاد حوزه و دانشگاه میدان درگیری در جنگ شناختی را سرزمین فکر، ذهن و ادراکات انسان دانست و اظهار داشت: اگر یک نفر از حوزه شهروندان با شما همسو شود از گروه حریف کم و به شما اضافه شده است و پیامدهای این جنگ مشروعیت و اعتبار زدایی و نمایش ناکارآمدی، ناامیدی همچنین تضعیف اراده و مظلومیت نمایی بوسیله رسانه است.

حجت الاسلام نهاوندی با اشاره به جنگ شناختی در عملیات طوفان الاقصی تصریح کرد: طوفان الاقصی در مرحله اول یک جنگ شناختی پیچیده بود که روایت اول نیز از طرف گروه های حماس اعلام شد و در رسانه ای شدن نیز بین بازیگران رسانه ای همگرایی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در عملیات طوفان الاقصی همگرایی رسانه های غیردولتی و مردمی با عناوین مختلف از هشتگ سازی، ساخت انیمیشن ها و نمایش مظلومیت ها بسیار مهم بود از سوی دیگر رسانه های معاند و مخالف با حماس هم گستره فعالیت داشتند به نحوی که حتی انفجارها را به خود حماس نسبت می دادند لذا از این رو جنگ رسانه بسیار حائز اهمیت می باشد.

مدیر گروه فقه رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان اینکه فقه اسلام مواجهه با دارالحرب و دارالکفر را مشخص کرده است، خاطرنشان داشت: مواجهه با دارالحرب با دارالکفر متفاوت می باشد در مواجهه با دارالحرب مدارا به هیچ وجه وجود ندارد به همین دلیل در مواجهه با دارالحرب که جنگ شناختی است می توانیم وارد مواجهه رودرو بشویم.

حجت الاسلام نهاوندی با بیان روایتی از پیامبر (ص) که یهود از فریبکارترین دشمنان مسلمانان هستند، بیان کرد: مسئله فریبکاری دقیقاً در حوزه شناختی قرار می گیرد و در مواجهه با این حوزه مجوز روشنگری و تهاجم شناختی بر علیه دشمن داریم  و در این مورد هم از آیات، روایات و قاعده عقلی دفع ضرر محتمل را داریم.

وی ابراز کرد: جنگ رسانه ای و حتی هک کردن تاسیسات و پایگاه های اطلاعاتی دشمن صهیونیستی نیز مبانی فقهی دارد و در کلام علماء سلف نیز مشاهده می کنیم هر مسلمانی به هر طریقی حتی به زبان باید با یهود صهیونیستی به مبارزه برخیزد.

ارسال نظرات