۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۷۴۳۸۰۰

توصیه دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت به طلاب شیعه ماداگاسکاری

توصیه دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت به طلاب شیعه ماداگاسکاری
آیت الله رمضانی تفرقه را براساس آیات قرآن، یک سیاست طاغوتی و فرعونی دانست و تصریح کرد: اختلاف و تفرقه، ضعف و آسیب پذیری را به دنبال دارد، ولی اتحاد و همدلی موجب قدرت و بازدارندگی می شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) از بخش های مختلف مرکز دارالحکمه ماداگاسکار به ریاست آقای رضاعلی هیرژی شامل حوزه علمیه و دانشگاه، بازدید به عمل آورد.

در ادامه بازدید، مراسمی با حضور آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی مرتضی عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به عنوان مهمانان ویژه در نمازخانه مرکز دارالحکمه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور گسترده طلاب مرکز دارالحکمه همراه بود، برنامه قرآنی با حضور محمدعلی اسلامی حافظ برجسته قرآن کریم اجرا شد و سپس حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی مرتضی و آیت الله رضا رمضانی به ایراد سخنرانی پرداختند.

آیت الله رمضانی در این مراسم با اشاره به شرط کسب معرفت دینی اظهار کرد: براساس روایتی زمانی که انسان مودب به آداب الهی شود و متخلق به صفات الهی گردد، آن وقت لیاقت و شایستگی پیدا می کند که امر دین به عنوان امانت به او سپرده شود. لذا باید تعلم، تعلیم و عمل برای خداوند باشد.

وی ادامه داد: استاد ما علامه جوادی آملی، ادب را سه قسم کرده بودند، ایشان می فرمودند: «ادب هم مع النفس یعنی با خود، هم مع الغیر در برخورد با دیگران و هم مع الله با خداوند باید باشد. اگر خودتان را می خواهید تربیت کنید، تربیت شما باید با ادب باشد و تزکیه قلب با ادب، صورت می گیرد.»

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: براساس آیات قرآن کریم، لازم است انسان تفقّه و فهم عمیق در دین داشته باشد و به تفکر و تدبر در آیات قرآن کریم بپردازد. انسان باید خود را به قرآن کریم عرضه کند تا ببینید که آیا قرآنی زندگی می کند یا خیر. حضرت زهرا(س) وقتی خواستند رسول اکرم(ص) را معرفی کنند، فرمودند که خُلق پیامبر(ص) قرآنی بود و رسول اکرم(ص)، قرآن ممثل و عینی است.

وی خاطرنشن کرد: مهم این است که دارالحکمه به حکمت آراسته شود و به هر کس حکمت داده شود، خیر کثیر به او داده شده است.

در پایان مراسم، نماز جماعت به اقامت آیت‌الله رمضانی در مرکز دارالحکمه ماداگاسکار اقامه شد.

توصیه دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت به طلاب شیعه ماداگاسکاری

استعمارگران، ثروت های کشورهای آفریقایی را چپاول کردند

با حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، نشست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر دارالسلام تانزانیا برگزار شد. 

آیت الله  رضا رمضانی در این نشست با اشاره به ظرفیت های کشور تانزانیا اظهار کرد: این کشور پر از ظرفیت ها است و اساسا آفریقا قاره ای ثروتمند می باشد، اما استعمارگران، ثروت های کشورهای آفریقایی را چپاول کردند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: تانزانیا در کشورهای شرق آفریقا در رأس می باشد، این کشور در استقلال کشورهای شرق آفریقا تاثیرگذار بود و بعد از تانزانیا مابقی کشورهای شرق آفریقا، راه استقلال را طی کردند، به لحاظ ظرفیت، تانزانیا ظرفیت های زیادی دارد و باید ظرفیت های این کشور، دقیق تر شناسایی شود.

وی با اشاره به اولویت های کارهای فرهنگی اظهار کرد: فعالیت تقریبی کم هزینه است و به عنوان یکی از اولویت‌ها باید مد نظر قرار گیرد. امروزه زمینه‌های دیالوگ موجود است اما گفت‌وگو پیگیری می خواهد و در این مسیر برگزاری وبینار، کم هزینه است. از سوی دیگر الحمدلله گفتمان انقلاب اسلامی توسط دیپلماسی فعالی که داریم کم و بیش منتقل می شود.

آیت الله رمضانی، ایرانی های خارج از کشور را به عنوان ظرفیت معرفی و بر تقویت زبان فارسی تأکید کرد و افزود: رهبر انقلاب بر زبان فارسی به عنوان زبان علم و زبان فرهنگ تاکید می کنند و ما می توانیم این زبان را به عنوان زبان علم در دنیا مطرح کنیم.

وی ادامه داد: همه کارها باید به صورت بومی انجام شود و کادرسازی بومی اهمیت زیادی دارد.

در این نشست سفیر ایران در تانزانیا با تأکید بر ضرورت کار کردن به صورت جدی درباره زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: همچنین در روابط بین دو کشور، همکاری علمی، دانشگاهی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد.

توصیه دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت به طلاب شیعه ماداگاسکاری

قرآن خط قرمز همه مسلمانان است

همایش «امت واحده» با موضوع «وحدت و همبستگی از دیدگاه قرآن» به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اعظم(ص) در سالن همایش نمایندگی جامعه المصطفی(ص) در شهر دارالسلام تانزانیا، برگزار شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا، رییس ستاد مرکزی اعتکاف ایران، نماینده جامعه المصطفی(ص) در تانزانیا، رئیس مرکز ادیان و مذاهب تانزانیا، رئیس ائمه جمعه و جماعت، علمای اهل سنت و شیعه، اساتید و طلاب مدارس علوم دینی در این همایش حضور یافتند.

سرود، تواشیح، کلیپ و سخنرانی از بخش های مختلف همایش بود که با هدف گسترش اندیشه تقریب بین اندیشمندان و فرهیختگان و انتقال آن به توده مسلمانان برگزار شد.

مهمان ویژه این همایش آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بود که در سخنانی به جایگاه رسول اکرم(ص) و سیره عملی ایشان پرداخت.

آیت الله رمضانی در این همایش با اشاره به ویژگی های رسول اکرم(ص) اظهار کرد: پیامبر اعظم(ص)، پیامبر رحمت بود و ما باید از این منظر، اسلام را به دنیا معرفی کنیم که اسلام دین رحمت و عقلانیت است، پیامبر(ص) فرمودند که خداوند من را مبعوث کرد تا با مردم مدارا کنم. اسلام دین جنگ نیست، اسلام دین صلح است، اما صلحی که عادلانه باشد. وقتی بحث صلح عادلانه مطرح می شود معنایش آن است که همه انسان ها از همه مواهب الهی باید برخوردار باشند.

وی ادامه داد: مسلمان اهل سلم و آشتی است، اما بر ظلم کردن و ظلم پذیرفتن، آشتی نمی کند. نباید هیچ ملت اسلامی و هیچ دولت اسلامی برده و بنده دنیای سلطه و نظام سلطه شوند. توهین به قرآن کریم نه توهین به مسلمانان بلکه توهین به کل بشریت است، قرآن خط قرمز همه مسلمانان است و ما مسلمانان اجازه اهانت به قرآن را نمی دهیم.

توصیه دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت به طلاب شیعه ماداگاسکاری

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اگر پیامبر(ص) امروز زنده بود تاکید می کرد که مسلمانان بر شریعت اسلام تاکید ورزند؛ نه فقط نماز و نماز جماعت بلکه همه احکام اجتماعی اسلام مثل حج، امر به معروف و نهی از منکر و جهاد را شامل می شود. رفتار ما باید شبیه رفتار پیامبر(ص) باشد و ضرورت دارد تا از نظر اخلاق و معنویت رشد کنیم.

آیت الله رمضانی، تفرقه را براساس آیات قرآن، یک سیاست طاغوتی و فرعونی دانست و تصریح کرد: تفرقه موجب شکست و درماندگی مسلمانان می شود و برای جلوگیری از این اتفاق به حبل الله که همان صراط مستقیم الهی است، باید تمسک کنیم. اختلاف و تفرقه، ضعف و آسیب پذیری را به دنبال دارد، ولی اتحاد و همدلی موجب قدرت و بازدارندگی می شود.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام از دیرباز از سیاست «فرّق تسُد» (تفرقه بینداز و حکومت کُن) برای ایجاد شکاف در صفوف امت واحده اسلامی استفاده می کردند و مقابله با چنین سیاستی باید از رهنمودهای وحدت آفرین قرآن کریم استفاده، و آن را به صورت عملی در جامعه اسلامی، عملی کرد. به همین دلیل اتحاد و همبستگی همیشه به عنوان یکی از عوامل اساسی برای مقابله با جبهه کفر در قرآن کریم مطرح شده است.

ارسال نظرات