۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۷۴۳۵۸۱
حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری در گفت‌وگو با رسا:

وظیفه مسلمانان و نظام اسلامی مقابله با بهائیت است/ نباید بلندگوی دشمن شد

وظیفه مسلمانان و نظام اسلامی مقابله با بهائیت است/ نباید بلندگوی دشمن شد
نماینده خبرگان با انتقاد از اظهارات آقای علوی بروجردی گفت: مبارزه با بهائیت نه تنها باید به صورت مبارزه فرهنگی باشد؛ بلکه مسلمانان و نظام اسلامی باید از گسترش افکار آنان در جامعه جلوگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به اظهارات آقای علوی بروجردی درباره بهائیت بیان داشت: دو نکته در گفته های وی وجو دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از آن موارد این است که مبارزه با بهائیت مبارزه فرهنگی است. بله این حرف، حرف درستی است؛ اما این سخن، ناقص بوده و کامل نیست؛ زیرا در کنار مبارزه فرهنگی و بیان حقایق و انحرافات، باید از گسترش فرقه بهائیت و دیگر فرقه‌های ضاله نیز جلوگیری کرد و این وظیفه مسلمانان و نظام اسلامی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: باید نظام اسلامی جلوی انتشار مذاهب انحرافی در جامعه اسلامی، همچون بهائیت را بگیرد؛ در غیر این صورت، بحث از امر به معروف و نهی از منکر چه معنایی خواهد داشت؟ آیا مقابله با فرقه های ضاله، تنها باید با فعالیت‌های فرهنگی باشد؟ آیا فقهای بزرگ ما، مراتب بالاتر از گفت‌وگو را در کتاب‌های خود ذکر نکرده اند؟

وی در ادامه افزود: چه بسا افرادی در جامعه هستند که ساده و سطحی نگر بوده و جذب افکار فرقه های ضاله شوند و نوجوانان که قدرت تشخیص ندارند، مورد فریب مذاهب انحرافی قرار گیرند، آیا اسلام این را اجازه می‌دهد که افکار انحرافی در سطح جامعه و عموم مردم مطرح و آزادانه بیان شود؟ آیا وزارت بهداشت در همه جوامع بشری اجازه می‌دهد که غذایی مسموم در سطح جامعه توزیع شود؟ بنابراین غذای روح هم همانند غذای جسم است و نمی توان اجازه انتشار افکار خطرناک در جامعه را داد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با بیان این که یکی از علل و فلسفه حرمت مطالعه کتب ضاله در اسلام و در بین مسلمانان، جلوگیری از ترویج افکار انحرافی در جامعه است خاطرنشان کرد: این نوع حکم اسلامی بر حرمت مطالعه کتاب‌های ضاله بیانگر این است که در کنار مبارزه‌های فرهنگی، لازم است از رشد و پیشرفت افکار انحرافی در جامعه نیز جلوگیری شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نکته دوم اظهارات آقای علوی بروجردی مبنی بر این که «نباید تملق گویی و تعریف شود بلکه رسالت روحانیت این است که مثلاً معایب را نیز در نظر داشته باشد، ما حافظ حقوق انسان‌ها هستیم» اظهار داشت: چه کسی گفته است که عیوب گفته نشده و تنها نکات مثبت مطرح شود؟ آیا رویکرد مراجع تقلید و بزرگان ما چنین بوده است؟

وی افزود: وقتی مسئولان ما با مراجع عظام تقلید و بزرگان جامعه دیدار و گفت‌وگو می‌کنند، آنان در مقابل مسئولان به اشکالات و نواقص اشاره و گوشزد می کنند و درباره مشکلات مردم به خصوص مشکلات اقتصادی مکرر به مسئولان تذکر می دهند؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدارهای عمومی مشکلات را مطرح و بیان می‌فرمایند؛ اما رویکرد، رویکرد نقد دلسوزانه و منصفانه است و این همان مسئله مهمی است که باید در کنار بیان اشکالات، لازم است پیشرفت ها را هم ببینیم و به آنها نیز توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری تاکید کرد: باید به این نکته دقت شود که نباید بلندگوی دشمنان شد و نباید به گونه‌ای باشیم که آنجایی که لازم است از نظام اسلامی دفاع کنیم، در اردوگاه دشمنان قرار گرفته و کمک کار دشمنان باشیم؛ چنانکه برخی در اغتشاشات دفاع نکردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از برخی افراد که در برابر دشمنان سکوت پیشه کرده و یا از نظام اسلامی دفاع نمی کنند بیان داشت: سکوت کردن در برابر دشمنان چه معنایی دارد؟ چرا برخی از افراد نه تنها از نظام اسلامی حمایت نمی‌کنند؛ بلکه از آشوبگران و دشمنان دفاع می کنند؛ این ها است که می گوییم روا نیست و الا هیچ کس مخالف انتقاد آن هم انتقادی که از روی دلسوزی و انصاف باشد، نیست.

ارسال نظرات