۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۷۴۲۹۰۰
عضو کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

باید سرویس‌های امن و جذاب ملی در عیار بین المللی داشته باشیم

باید سرویس‌های امن و جذاب ملی در عیار بین المللی داشته باشیم
رستمی با بیان این که امروز به وسیله فضای سایبر مرزها درنوردیده شده‌اند، مسئله جهانی‌سازی و داشتن سرویس‌های امن و جذاب ملی در عیار بین المللی را بسیار مهم و ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدصادق رستمی عضو کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشست نقد و بررسی دینی برنامه هفتم توسعه حوزه فرهنگ رسانه و فضای سایبر در دو نشست علمی که به همت خبرگزاری رسا و همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با تبیین رویکردهای مختلف در زمینه نسبت دولت و حاکمیت با فضای سایبر تاکید کرد که هیچ دوگانگی بین فضای سایبر و حاکمیت وجود ندارد.

وی افزود: کارشناسان چند رویکرد اساسی را برای نسبت بین حاکمیت و فضای سایبر قائل هستند که اولین رویکرد این است که هیچ نسبتی بین فضای سایبر و حاکمیت نیست؛ رویکرد دوم حاکمیت را ملزم به تهیه زیر ساخت استفاده از فضای سایبر می‌کند؛ رویکرد سوم این است که حاکمیت علاوه بر ارائه زیرساخت باید نظارت نیز داشته باشد و رویکرد چهارم این است که نسبت بین فضای سایبر و حاکمیت از این سنخ است که حاکمیت اساساً به وسیله سایبر محقق می‌شود و این فضا ابزار دست حاکمیت در تحقق حاکمیت است.

عضو کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه در رویکرد پنجم اساسا می‌توان گفت که فضای سایبر خودِ حاکمیت است و هیچ جداگانگی میان این دو فضا وجود ندارد، عنوان کرد: اگر نوعیت فضای سایبر از جنس حاکمیت بود طبیعتا معامله و مواجهه ما با فضای سایبر متفاوت می‌شود.

عضو کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان داشت: اگر ما بخواهیم ارتقای بهتری نسبت به فضای سایبر داشته و به اندیشه بنیان‌های فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی نزدیک کنیم، می‌توانیم بگوییم که فضای سایبر خودِ حاکمیت بوده و هیچ دوگانگی بین فضای سایبر و حاکمیت وجود ندارد.

رستمی با بیان اینکه مسئله اساسی خودکفایی در این رویکرد مطرح می‌شود خاطرنشان کرد: کارشناسان بر این باور هستند که در حال گذار از حاکمیت سنتی به سمت حاکمیت مدرن هستیم و در حاکمیت سنتی منابع و امکانات ابزار حکمرانی بودند؛ ولی در حاکمیت مدرن جریان ذهنیت، شناخت و آگاهی عمومی فرآیند حاکمیت را پیش می‌برند.

لزوم استقلال در فضای سایبر

عضو کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه استقلال کشور در حوزه فناوری‌های سایبری یک استقلال بسیار فراگیر، مهم و کلان است که از بسیاری از استقلال‌ها مهم‌تر است، تصریح کرد: استقلال و خودکفایی در حوزه اندیشه، فکر و هویت بسیار مهم است چراکه امروز در شرایط جنگ شناختی و هویتی قرار داریم.

وی با بیان اینکه سایبر صرفا جریان آگاهی نیست یادآور شد: مقام معظم رهبری در سخنرانی سال ۱۳۹۶ فرمودند مسئله اصلی در فضای سایبری این است که یک شرکت آمریکایی از گوشه‌ای می‌خواهد جمهوری اسلامی را اداره کند؛ مسئله، مسئله اداره کردن و حاکمیت است و برقراری حاکمیت ملی و صیانت از ارزش‌های اسلامی و ایرانی در فضای مجازی با تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات محقق خواهد شد.

رستمی با اشاره به اینکه اگر سایبر را در ادامه حاکمیت ببینیم که به اندیشه‌های مقام معظم رهبری نیز نزدیک است، باید سه رویکرد خودکفایی، بومی‌سازی و در جهانی‌سازی دستورکار قرار گیرد، بیان کرد: دست بیگانه باید از تعرض به حریم اطلاعاتی کشور قطع شود و طراحی و تدوین الگوریتم‌های بومی‌سازی شده فضای سایبر نیازمند جهاد کلان حوزه و دانشگاه است.

عضو کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه نباید به یک حکومت مستقل و محدود بسنده کنیم خاطرنشان کرد: امروز به وسیله فضای سایبر مرزها درنوردیده شده‌اند و مسئله جهانی‌سازی و اینکه بتوانیم سرویس‌های امن و جذاب ملی در عیار بین المللی را داشته باشیم، بسیار مهم است.

تعداد بازدید : 1
ارسال نظرات