۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۷۴۰۲۰۴
مدیر حوزه علمیه خراسان در اختتامیه مدرسه دارالعلم تاکید کرد؛

مدرسه تابستانی طلاب؛ الگوی موفق همکاری آستان قدس و حوزه خراسان

مدرسه تابستانی طلاب؛ الگوی موفق همکاری آستان قدس و حوزه خراسان
استاد خیاط در اختتامیه مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی با بیان گزارشی از مدرسه دارالعلم، آن را نمونه بارز همکاری میان آستان قدس و حوزه خراسان دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان در اختتامیه مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی که صبح امروز پنجشنبه با حضور تولیت آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از اجرای مدرسه تابستانه و تبیین اهداف آن، گفت: این فعالیت پوششی در راه تحقق هدف بزرگ نشاط علمی و غنابخشی به تعطیلات تابستانی بود که امیدواریم اثرات ارزشمندی در پی داشته باشد.

وی افزود: تابستان فرصتی است که بسیاری از بزرگان و علما به مشهد سفر می کنند بنابراین بهره مندی از این ظرفیت و تداوم بخشی به فعالیت های علمی و پژوهشی و همچنین استفاده از ظرفیت معنوی حرم مطهر رضوی از دیگر اهدافی بود که در این طرح دنبال شد.

ضرورت تعامل میان حوزه های علمیه 

حجت الاسلام والمسلمین خیاط گفت: تعامل سازنده بین حوزه های علمیه یک ضرورت است و این مدرسه طرحی در جهت تحقق این امر بود که تعدادی از طلاب و اساتید از حوزه های علمیه کشور در این مدرسه حضور یابند. توانمند سازی و دانش افزایی، آن هم در مسائلی که در ظاهر ، حاشیه است و بعضا از متن هم مهم تر است از دیگر اهدافی بود که در این برنامه دنبال شد.

الگوی موفق همکاری میان آستان قدس رضوی و حوزه علمیه

وی گفت: هم افزایی در اجرای برنامه از اهداف دیگری است که باید الگوگیری کنیم و مدرسه تابستانه یکی از الگوهای موفق همکاری بین دو نهاد بزرگ آستان قدس رضوی و مدیریت حوزه علمیه بود و ایجاد نشاط علمی و تحرک و پویایی هدف دیگر این برنامه بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: برای اجرای این طرح کارگروه مشترکی تشکیل شد و زمینه های اجرای این مدرسه مورد بررسی قرار گرفت و طی آن مقرر شد سه مدرسه فقه و اصول، مدرسه فلسفه و کلام و مدرسه ادبیات و تفسیر تشکیل شود که در گام بعدی اعضای کارگروه به محضر علما در مشهد و قم مشرف شدند و از مشاوره آن ها بهره مند شدند، سپس با اولویت بندی به اجرای مباحث مطروحه پرداختند. در نهایت از اساتید دعوت به عمل آمد و پس از فراخوان حدود 1500 نفر ثبت نام کردند که براساس معیارهایی 500 نفر انتخاب و به این دوره دعوت شدند.

برگزاری 130 جلسه درس القایی و 12 جلسه اخلاق

وی گفت:  با هماهنگی های صورت گرفته این برنامه طی دو هفته به مرحله اجرا گذاشته شد و 130 جلسه درس القایی و کرسی و 12 جلسه مباحث اخلاقی برگزار شد که در اجرای آن بیش از 50 نفر از اساتید بزرگوار از قم و مشهد حضور داشتند و تمام مباحث ضبط شده در آینده به صورت کتاب در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط گفت: برنامه ها در سه سطح فرهنگی، پشتیبانی - اجرایی و رسانه پیش بینی شد که در خصوص پشتیبانی این طرح اسکان، پذیرایی، ایاب و ذهاب، پذیرایی از خانواده 55نفر از اساتید و... انجام شد. در حوزه اطلاع رسانی برنامه ریزی بصری به صورت مجازی، طراحی تولیدات گرافیکی و ساخت مستند و تولید مجله گزارشی و همچنین تولید اخبار و تصویربرداری نیز صورت گرفت. در بحث فرهنگی نیز جلسات اخلاقی برگزار شد و پیوست فرهنگی و استقبال علم آموزان از برنامه ها را داشتیم.‌

وی گفت: هر برنامه ای که اجرا شود  هر چقدر تلاش صورت گیرد اشکالاتی در برنامه خواهد بود اما تلاش ما بر این بود تا این اشکالات به حداقل برسد و آسیب شناسی مفصلی در دستور کار قرار گرفت تا ان شاءالله استمرار این برنامه با ارتقاء آن انجام شود.

ارسال نظرات