۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۴۰۱۵۰
کُردهای متحد آمریکا در سوریه:

علیه ایران وارد هیچ عملیاتی نمی‌شویم

علیه ایران وارد هیچ عملیاتی نمی‌شویم
یک مقام نیروهای مسلح کُرد سوریه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) اعلام کرد که در هیچ عملیات نظامی علیه ایران، در سوریه، حضور نخواهند یافت.

دو روز پس از انتشار مواضع منابع نزدیک به شبه‌نظامیان متحد آمریکا در سوریه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) درباره احتمال تقابل این نیروها با ایران در سوریه، یک مقام رسانه‌ای قسد با عقب‌نشینی از این مواضع تأکید کرد که قسد در هیچ عملیات نظامی علیه ایران، در سوریه، حضور نخواهد یافت. 

«فرهاد شامی» در گفت‌وگو با شبکه «الیوم» از زیرشبکه‌های وابسته شرکت تلویزیونی سعودی-کویتی اُ.اس.ان (OSN)، گفت، مأموریت نیروهای قسد «حفظ امنیت و ثبات در سطح سوریه» است و آنچه در خصوص عملیات نظامی ائتلاف بین‌المللی [ضد داعش به رهبری آمریکا] علیه ایران شایعه شده، اصلا با شرکای آنها در ائتلاف بین‌المللی طرح یا بررسی نشده و نیروهای قسد اصلا در صدد شعله‌ور کردن هیچ جبهه‌ای نیستند.

فرهاد شامی با بیان اینکه مأموریت نیروهای قسد «تمرکز بر مبارزه با هسته‌های گروه تروریستی داعش است که در منطقه فعال هستند» گفت که هدف رواج چنین شایعاتی، بر هم زدن تمرکزها در مبارزه با هسته‌های داعش است. 

احتمالا این موضع رسمی قسد در واکنش به سخنان یک منبع نزدیک به قسد است. سه‌شنبه گذشته وبگاه خبری کُردی «باسنیوز» به نقل از «یک منبع نزدیک به قسد» گزارش کرد، آمریکا طرحی برای عقب راندن شبه‌نظامیان نزدیک به ایران از غرب رود فرات در سوریه در طول مرز عراق و اردن دارد. این منبع که هویتش فاش نشد، ادعا کرده بود که آمریکایی‌ها،‌ پنهانی در حال کار روی این طرح و در حال جمع‌آوری نیرو در دو کرانه رود [فرات در سوریه] هستند.

دمشق بارها تاکنون در نامه‌هایی به سازمان ملل خواستار خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از سوریه شده و تأکید کرده که حضور نیروهای آمریکایی به بهانه مبارزه با داعش، نامشروع است. 

در ادامه ادعای این منبع نزدیک به قسد، آمده بود که آمریکا در حال یارگیری و ایجاد ائتلاف با عشایر منطقه در چارچوب طرحی بلندمدت است که هنوز موضع نهایی اتخاذ نشده و ساعت صفر آن هم فرا نرسیده است. این منبع در عین حال تأکید کرده بود که نیروهای قسد با شبه‌نظامیان وابسته به ایران در غرب فرات تقابل نخواهند کرد مگر اینکه از طرف نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت فشار شدید قرار بگیرند و امتیازهای بیشتری در منطقه بگیرند. 

نیروهای سوریه دموکراتیک (The Syrian Democratic Forces - قوات سوریا الدیمقراطیة) که به اختصار SDF یا QSD (قسد) نامیده می‌شوند، ائتلافی از نیروهای سیاسی و نظامی کردهای سوریه به فرماندهی «مظلوم عبدی» است که در سوریه با آمریکا متحد هستند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات