۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۷۳۹۲۲۶
به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی؛

مدرسه تابستانه طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار می شود

مدرسه تابستانه طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار می شود
به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی ویژه طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی ویژه طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بهره گیری از حدود ۵۰ نفر از اساتید اعلام حوزه های علمیه قم و مشهد برگزار می‌شود.

این دوره‌ها از تاریخ 14 تا 26 مرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور ۵۰۰ نفر از نخبگان و اساتید منتخب حوزه های علمیه کشور(برادران و خواهران) در دانشگاه رضوی مدرسه (میرزا جعفر) برگزار می شود.

این دوره‌ها شامل: مدرسه فقه و اصول، مدرسه کلام و فلسفه و مدرسه ادبیات و تفسیر می‌باشد.

عناوین و زیر مجموعه‌های موضوعات ارائه شده در این مدارس به شرح زیر است.

مدرسه فقه و اصول

دروس القایی: بررسی حدود شرعی حجاب بانوان، نقش سیره عقلا در استنباط احکام شرعی و مباحث روش شناسی اجتهاد.

نشست‌های علمی: چیستی شخص اعتباری و کارآمدی آن در نظام سازی اسلامی، روش شناسی فقه مضاف، فقه و مدرنیته، گستردگی فقه معاصر و الزامات آن، ماهیت اقتصاد اسلامی علم مکتب یا نظام، روش شناسی اجتهاد تمدنی، فقه مقاصد با قرائت شیعی آن در گشاگش نفر اثبات، کاربست‌های فقه نظام و روش شناسی آن و کاربرد عقل در منابع استنباط.

مدرسه کلام و فلسفه

دروس ارتقایی: شرح عیون اخبار الرضا، مباحث معرفت النفس فلسفی و مسائل بنیادین کلام جدید.

نشست‌های علمی: امتداد فلسفه در علوم اسلامی ضرورت اجتهاد در معارف و راهکارهای رسیدن به آن، بررسی نقش نگرش فلسفی عرفانی حضرت امام در تشکیل حکومت اسلامی، قاعده الواحد از منظر فلسفه عرفان و شریعت، هویت واسطه‌ای علم کلام و الزامات، روش شناختی آن جریان شناسی و اصول نقد الحاد مدرن، رابطه واجب با صفات در کلام امام رضا علیه السلام و امکان سنجی کلام روایی در پاسخگویی به شبهات روز.

مدرسه ادبیات و تفسیر

دروس القایی: تحلیل ادبی صحیفه سجادیه، نقش دانش‌های ادبی در اجتهاد و بازخوانی مبانی و قواعد تفسیری با رویکرد پاسخ به شبهات قرآنی.

نشست‌های علمی: بررسی نظریه نحو قرآنی، ترجمه بلاغی، الگوی کشف معنای واژگان قرآنی و معادل یابی آن در زبان فارسی، مرجعیت علمی قرآن، ملاحظات و مخاطرات در قرآن پژوهی مستشرقان، ضرورت مطالعات حدیثی، ادبیات نهج البلاغه، پژوهش‌های معاصر در مطالعات قرآنی و جایگاه ادبیات در فهم گزاره‌های دینی.

مدرسه تابستانه طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار می شود

ارسال نظرات