۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۷۳۸۳۴۲
حجت‌الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

لیبرالیسم؛ ظاهری فریبنده و باطنی ضد ارزش‌های انسانی/ رسالت حوزه مقابله با استحاله فرهنگی است

لیبرالیسم؛ ظاهری فریبنده و باطنی ضد ارزش‌های انسانی/ رسالت حوزه مقابله با استحاله فرهنگی است
استاد حوزه با بیان نقاط ضعف لیبرالیسم گفت: تهاجم به اندیشه‌های غربی با تبلیغ ارزش‌های والای دینی درباره مقوله‌های آزادی، حقوق بشر و مانند این‌ها محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدجواد نوروزی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در تبیین سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حمله به اتاق فکرهایی که دشمن طراحی و ایده‌پردزای می‌کند را در امر تبلیغ بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به پیچیدگی‌های دنیای امروز اگر در امر تبلیغ سطحی نگر باشیم، شاهد پیامدهای منفی خواهیم بود.

وی پاره‌ای از پیامدهای سوء و منفی سطحی‌نگری را تبدیل شدن تبلیغ به ضد تبلیغ عنوان کرد و ابراز داشت: با سطحی‌نگری جایی را نشانه می‌گیریم که آنجا دشمنی وجود ندارد؛ یعنی بنیان‌های فکری را نشانه نگرفته‌ایم و جاهای دیگری را مورد تبلیغ قرار می‌دهیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: شناخت نقشه‌ها و دستگاه محاسباتی جنگ ترکیبی و نرم دشمن، امر بسیار مهمی است که با توجه به آن می‌توانیم نقاط درگیری را کشف کنیم و به این وسیله این نقاط را مورد توجه قرار دهیم؛ اگر این نقاط درگیری و پشت صحنه را کشف نکنیم، دشمن جاهایی را مورد هجمه قرار می‌دهد و ما از جاهای دیگری دفاع می‌کنیم.

حجت‌الاسلام نوروزی در بیان وظایف حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی که یک بعد از مسائل پیش گفته است، ابراز داشت: شناخت عقبه فکری، پیچیدگی‌های جنگ ترکیبی و شناختی و متعاقب آن برنامه‌ریزی برای خنثی کردن آن وظیفه عالمان دینی است؛ ما امروز باید به شناخت محیط، دشمن و ابزارهای آن آشنا باشیم و به تبع آن برخورد متناسب با این مسأله انجام شود.

وی درباه تهاجم به مبانی اندیشه‌ای دشمنان گفت: انقلاب اسلامی به معنای تهاجم به دشمن است؛ انقلاب اسلامی یک حرکت دفاعی نیست؛ در سنگرهای تبلیغی خود هم همینطور است؛ مدعی شعارهای حقوق بشر، آزادی، زنان و مانند این‌ها دین است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: غربی‌ها درباره مسائل پیش گفته شعارهای موهومی را به خورد جوامع خود می‌دهند؛ شما باید از یک طرف شعار پوچ پشت صحنه آن‌ها را خنثی کنید و از طرف دیگر از سوی دین از آزادی، کرامت انسانی، حقوق زنان و مقوله‌های دیگر دفاع کنید؛ روح و واقعیت این‌ها در دین پیدا می‌شود و الا شعارهای دشمنان به هیچ وجه روح و واقعیت ندارد.

حجت‌الاسلام نوروزی طرح مبانی دینی مقوله‌های اصلی بشری را تهاجم در عرصه اندیشه‌های بین‌المللی عنوان کرد و اظهار داشت: باید از لاک دفاعی بیرون بیاییم؛ ما در مقام تبلیغ دو بعد داریم؛ یکی پاسخ به شبهه و دفاع در برابر هجمه‌های دشمن و یکی هم وضع تهاجمی است؛ موضع تهاجمی قطعاً اولویت دارد؛ البته با توجه به آلوده شدن ذهن مخاطب ما، ممکن است در گام بعدی شبهات دیگری مطرح شود که باید به آن‌ها پرداخت.

وی مارکسیسم و لیبرالیسم را در مقام منازعه همیشگی با انقلاب اسلامی توصیف کرد و ابراز داشت: مارکسیسم فرو پاشید؛ امروز فرهنگ لیبرال است که با جمهوری اسلامی در تقابل جدی است؛ این فرهنگ نیز چارچوبه‌هایی دارد که به هیچ وجه بر اساس ارزشهای واقعی و دینی نیست.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی یکی از خرده جریان‌های فعال در بین مدیران از ابتدای انقلاب اسلامی را گرایش به لیبرالیسم عنوان کرد و گفت: این گرایش قبل از انقلاب و بعد از آن بوده است و به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) «ما از شر رضاخان و پاره‌ای از این ایسم‌ها مانند مارکسیسم راحت شدیم، ولی به این زودی‌ها از شر لیبرالیسم رها نمی‌شویم».

حجت‌الاسلام نوروزی در بیان رمز رها نشدن از شر لیبرالیسم تصریح کرد: لیبرالیسم ظاهر فریبنده و باطنی مستبد، کاذب، غیر واقع بینانه و فاقد ارزش‌های انسانی دارد؛ مکانیزم‌های نفوذ نظام سلطه در کشور ما هم فعال است و لیبرالیسم را وارد کرده‌اند؛ عده‌ای از روشنفکران و غیر روشنفکران ما هم با تعاملاتی مانند تحصیل در کشورهای غربی تربیت شدگان آن مکتب هستند که در گفتمان انقلاب اسلامی نفوذ کرده‌اند و در ایران اسلامی مدیریت می‌کنند.

وی درباره مدیران غرب زده گفت: این‌ها ظاهری دینی و باطنی لیبرال دارند و از آبشخور لیبرالیسم تغذیه می‌کنند؛ لیبرالیسم هم به حسب ظاهر، خود را موجه و عقلانی جلوه می‌دهد اما در باطن، ضد عقل و انسانیت و ارزش‌های انسانی است؛ این روح دموکراسی و لیبرالیسم است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: در جامعه ما هم همینطور است؛ یعنی یک مدیر ممکن است به ظاهر انقلابی باشد اما باطنی فاسد داشته باشد که به ضد ارزش‌ها اعتقاد دارد و تلاش می‌کند در چارچوب آن انقلاب اسلامی را دچار استحاله کند؛ هدف نظام سلطه و لیبرالیسم و این جنگ ترکیبی استحاله است و هدف تبلیغ که رسالت حوزه‌ها است مقابله با این استحاله فرهنگی است که برای انقلاب اسلامی بسیار ناگوار است.

ارسال نظرات