۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۷۳۸۲۱۳
حجت الاسلام والمسلمین مهری تبیین کرد؛

بصیرت افزایی، امید بخشی و تشویق به مشارکت بالا، سه وظیفه اصلی در قبال انتخابات

بصیرت افزایی، امید بخشی و تشویق به مشارکت بالا، سه وظیفه اصلی در قبال انتخابات
رئیس دفتر شورای نگهبان در قم با اشاره انتخابات اسفند ۱۴۰۲ رسانه‌ها و نیرو‌های انقلابی را موظف دانست که به بصیرت افزایی، امیدبخشی و تشویق به مشارکت بالا بپردازند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مهری پژوهشگر فقه سياسي و حوزه تاريخ معاصر، در نشست بصیرتی که با حضور دبیران و خبرنگاران خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد، به بیان دیدگاه های خود درباره اهمیت انتخابات اسفند ماه سال جاری پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین مهری با اشاره به اينكه امسال، سال انتخابات است، گفت: موضوع انتخابات در مقطع فعلی هم براي دوستان انقلاب و هم براي دشمنان حائز اهميت است تا جايي كه اين مساله آنقدر مهم است که رهبر معظم انقلاب عليرغم ميل باطني كه هميشه در سال هاي منتهي به انتخابات مردم و مسئولين را از ورود زودهنگام به مباحث انتخابات برحذر مي دارند و اينكه فضاي كشور تحت تاثير تبليغات زودهنگام انتخابات قرار نگيرد كه امور اجرايي كشور مختل شود، اما براي اولين بار قريب يكسال مانده به برگزاري انتخابات معظم له وارد مقوله انتخابات شدند و در دیدار با کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان (دیدار نوروزی در 15 فروردین 1402)، بر اهمیت انتخابات بعنوان یکی از ابزارهای مهم قوت کشور تاکید کردند و انتخابات آخر سال را با سه مؤلفه «خیلی مهم»، «مظهر قدرت ملی» و «بازدارنده از فشار دشمنان» بر شمردند و در بیان ویژگی های انتخابات خوب؛ چهار راهبرد اساسي «امنيت، سلامت، رقابت پذيري، مشارکت» را مورد توجه قرار دادند. همچنين در سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامي در حرم امام با اشاره به انتخابات پیش رو گفتند: این انتخابات بسیار مهمی است و دشمن از همین حالا توپخانه خود را به سمت انتخابات روشن کرده و مشغول بمباران انتخاباتی است.

حجت الاسلام والمسلمین مهری در ادامه افزود: دو سؤال اين جا پيش مي آيد؛ در پاسخ سوال اول كه «چرا معظم له در این مقطع و برای اولین بار خیلی زودتر از موعد مقرر، موضوع انتخابات را مطرح کردند؟» بايد بگوييم دليل اش روشن است؛ به جهت اينكه دشمنان اين ملت و مزدوران داخلي از سال گذشته و حين اغتشاشات، توجهشان به انتخابات سال 1402 بود. لذا ديده بان نظام هم بايد نسبت به سناريوي دشمن حساس باشد و دغدغه داشته باشد به همين علت رهبري دغدغه موضوع را دارند، حدود 9 ماه قبل از فرا رسيدن انتخابات اين بحث را مطرح كردند كه این دفعه موضوع انتخابات خیلی مهمتر از گذشته است. و در پاسخ سوال دوم كه «هدف دشمن از راه انداختن توپخانه چيست؟» بايد بگوييم سناریوی کلی نظام سلطه (کشورهای خواهان نابودی ملت ایران و گروه های مسلح داخلی و خارجی معارض علیه انقلاب اسلامی، از منافقین تا سلطنت طلب ها، کومله، دمکرات، جیش الظلم  و...‌ ) براي نظام اسلامي و بخصوص در قبال انتخابات، استحاله جمهوری اسلامی از طریق به قدرت رسیدن افرادی از جنس همین مردم و از درون همین نظام و از طریق سازوکار تعریف شده در درون همین قانون اساسی است؛ یعنی افرادی که از فیلترهای همین نظام شیک و تمیز عبور می کنند، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بدست می گیرند و در آنجا قوانین و سازو‌کاری را برای همین نظام تدوین می کنند که عملاً خیال نظام سلطه را از ایران بعنوان یک کشور انقلابی و معارض نظام سلطه راحت می کنند و ادامه داستان ...

حجت الاسلام والمسلمین مهری با بيان اينكه تحقق راهبردهاي چهارگانه مورد نظر امام جامعه، پيش نيازها و لوازمي دارد بیان داشت: بدون اين لوازم، انتخابات پرشور نخواهد بود. امنيت انتخابات امري حاكميتي بوده، سلامت برگزاري به عهده مسئولان است. مشاركت تابع عوامل مختلفي است، يكي از اين عوامل؛ حل مشكلات مردم است كه متوجه دولت است. و سبب افزايش مشاركت در انتخابات مي شود. حل دغدغه هاي مردم، ارتقاء سرمايه اجتماعي را به همراه خواهد داشت. و رقابت نيازمند يك كار سخت تشكيلاتي و مستمر است كه به عهده نخبگان، جريانات سياسي و احزاب و گروه ها، و نهادهاي فرهنگي – تبليغي و آموزشي مثل دانشگاه و حوزه و بسيج و تبليغات و صداوسيماست. با دستيابي به اين اهدف يقيناً راهبرد امنيت، سلامت، رقابت و مشارکت افزايش مي يابد و ملت در سايه اين همدلي براي يك انتخابات پرشورآماده مي شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مهری راهبرد دشمنان بيروني و غرب زدگان وطني در قبال انتخابات را نيز حمله و تخريب چهار راهبرد اساسي مورد نظر نظام دانست و گفت: دشمنان از طريق حمله به امنيت انتخابات، حمله به مشاركت انتخابات، حمله به رقابتي بودن انتخابات و حمله به سلامت انتخابات، دنبال رسيدن به اهدافشان هستند. از آن جا كه مخاطب اصلي در قبال سلامت انتخابات، شوراي نگهبان است كه طبق قانون بايد از انتخابات صيانت كند و نظارت داشته باشد. متولي اين سلامت مورد هجمه قرار مي گيرد؛ تا اعتبار اين متولي خدشه دار شود و در نتيجه سلامت انتخابات زير سؤال برود. نکته‌ای که در اظهارات و بيانيه هایشان بر آن تاکید دارند. بنابراين حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان، یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های اصلاح طلبان است؛ چرا كه اين نظارت را، مانع تداوم حضورشان در ساختار حکومت مي دانند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود، بیان داشت: اين قصه حذف نظارت استصوابی از شهریور ماه سال 1381 در قالب لوایح دو قلو از سوي آقاي خاتمي مطرح و دنبال شد. و بارها نسبت به اين شبهه جواب داده شده كه نه تنها عقلانیت و نه تنها نظام اسلامی، بلکه هیچ نظام سیاسی پیشرفته‌ای در دنیا حاضر نمی‌شود؛ كه چهره‌های غیر خودی، افراد دروغگو و کسانی که صراحتاً علیه قانون و جمهوریت شمشیر به کمر بسته‌اند، در سرنوشت كشور دخيل بدارد. افراد ساختار شكن، با مدل رفتاری مشخص و هماهنگي كه دارند؛ کسانی که قانون اساسی را قبول ندارند و هم‌ سخنی با منافقین دارند و یا مثلاً حضور ستادی و صفی در فتنه سال 88 داشته‌اند! آيا مي شود به اينها اعتماد كرد و در تصميم گيري براي سرنوشت كشور دخيلشان داد. شما به مطالب نوشتاری یک سال گذشته (مخصوصاً از اغتشاشات شهريورماه سال 401) اين ها را مرور کنيد، حتی یک تحلیل امیدآفرین و یک خبر مثبت از موفقیت‌های کم‌نظیر ملی و بین‌المللی جمهوری اسلامی در نوشته‌ها و مطالبی که به صورت روزانه منعکس می‌کنند، دیده نشد! دو نقطه مشترک همه نوشته‌ها و گفته‌های آنان در يك سال اخير عبارت بود از:  «ایمان‌ستیزی» و «امیدسوزی».

اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: القاء «یأس» و «ناامیدی» و حتی «ناتوانی» به مخاطبان با ترفندهای مختلف؛ القاء «بن‌بست» سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و «بحرانی دانستن» شرایط کشور؛ تأکید بر ضرورت «ارتباط با آمریکا» به عنوان تنها راه خروج کشور از بحران! تخطئه هرگونه توانایی و پیشرفت و تمسخر تلاش دولت در برقراری روابط تجاری و اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه و غیرغربی؛ ارائه «تفاسیر لیبرالیستی و تساهلی از دین و ارزش‌های دینی»؛ و تخطئه التزام به ارزش‌های اجتماعی اسلام؛ «نفرت‌پراکنی» علیه مدافعان انقلاب و معتقدان به ارزش‌های اسلامی؛ دفاع روشن‌فکرانه از اغتشاش‌گران و قاتلان نیروهای امنیتی؛ قلم‌فرسایی علیه حکم قصاص و مواجهه قانونی با هنجارشکنان؛ تشویق دختران و زنان به «برهنگی» و «تن‌نمایی» و «هنجارشکنی عمومی»؛ و سایر رفتارهای هنجارشکنانه؛ انجام تغییرات لازم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در جهت حذف نقش و صیانت اسلام در اداره جامعه و در تعیین تکالیف فردی؛ اين ها نمونه هايي از هزاران حرف ناگفته از اين جريان است!!!

وی اضافه کرد: برخي از آنها به اميد سقوط جمهوري اسلامي شب را به صبح مي رسانند و فضای عمومی کشور را به گونه‌ای ترسیم می‌کردند که در لبه پرتگاه قرار داریم و به‌زودی به فروپاشی می‌رسیم. مثلاً آقاي موسوی خوئینی‌ها ميگويد (آینده نگران کننده و نامعلوم است). مجمع روحانیون و مجمع مدرسین بيانيه مي دهد (اوضاع در آینده بدتر خواهد شد و همه چیز برعکس اهداف انقلاب است). آقاي خاتمی ميگويد (امید به آینده از دست رفته و جمهوری اسلامی دستاوردی نداشته است).

حجت الاسلام والمسلمین مهری با بيان کلید زدن يك نوع عملیات روانی تمام عيار و چالش آفرين در آستانه انتخابات توسط تئورسين اصلاحات يعني آقاي سعید حجاریان اظهار داشت: اظهارات اخیر سعید حجاریان در مصاحبه با «اعتماد» در سوم تير ماه امسال، علیه رئیس جمهور و راهکارهایی که برای انتخابات آتی به جریان اصلاحات پیشنهاد داده؛ يك نوع عملیات روانی تمام عيار بود، من از این جهت، این کار را عملیات روانی تعبیر می کنم که شبیه این کار را قبل از انتخابات ۱۴۰۰ موسوی خوئینی‌ها انجام داد. اين ها در طی ۲۰ سال گذشته از سال ۷۶ به بعد، اساس کارشان با همین عملیات روانی پیش رفته؛ تا تئوری نهایی‌شان که همان فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا را جلو ببرند. اين ها می خواهند سقف مطالبات را بالا ببرند و بخشی از اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند به انتخابات بیایند و مشارکت کنند، را منفعل نمایند. در واقع فشار حجاریان بر اصلاح طلبان برای عدم مشارکت در انتخابات است.

حجت الاسلام والمسلمین مهری سپس یادآور شد: حمله بعدي حجاريان به ساختارهای جمهوری اسلامی و نهاد انتخابات کشور و مشارکت است. چون پیشنهاد استعفا به دولت در چارچوب 6 پیش‌شرط برای مشارکت و حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را مطرح مي كند و می گوید در صورت تحقق این ۶ پیش‌شرط، باز هم با دولت سیزدهمی طرف هستند که با این دولت نمی‌توانند کار کنند و به همین واسطه مطرح می کند قبل از تحقق این ۶ پیش‌شرط، دولت باید کنار بکشد تا ما بتوانیم کار کنیم.

وی ادامه داد: حجاریان با پیش شرط هایش به‌ دنبال بالا بردن سقف مطالبه اصلاح‌طلبان از حاکمیت است تا در نهایت بتوانند مشروعیت انتخابات را با موجودیت خود گره بزنند؛ به این معنا که اگر وارد عرصه انتخابات نشوند و اصلاح‌طلبان را منفعل کنند، از دل آن، مسئله رقابت و مشارکت را خدشه‌دار كنند.

پژوهشگر فقه سياسي و تاريخ معاصر تصریح کرد: همين سعيد حجاريان حين رخدادهاي اعتراضي پاييز 1401 مي گويد: «برخلاف سال ۸۸ طراحی موضوعات اخیر، با ما نبود، اما ما برداشت خود را انجام دادیم و ادبیات و گفتمان انتخاباتی سال آینده را تولید کردیم». به اين حرف خيلي توجه نشد، اما جا دارد همه افرادی که نگران وضعیت فعلی ‌جامعه و سرنوشت انقلاب اسلامی هستند، ساعت ها به این جمله حجاریان توجه کنند كه: منظور حجاريان از «ما» كيست؟ منظور از اين جمله «برداشت خود را انجام دادیم و ادبیات و گفتمان انتخاباتی سال آینده را تولید کردیم». چيست؟

وی ادامه داد: اين اظهارات حجاریان در واقع، ادامه بازتابی از جریان رادیکال اصلاح‌طلب است که به سمت تجدیدنظرطلبی و ساختارشکنی سوق یافته، و از سال ۹۸ و بعد از انتخابات مجلس آغاز و همچنان تداوم دارد و حرفشان این است که اصلاحات در کشور پاسخ نگرفته و باید به سمت تغییرات ساختاری حرکت کرد و نامی که روی جریان خود می‌گذارند، اصلاح‌طلبان ساختاری است؛ چرا كه این گرایش رادیکال و ساختار شکنانه کمترین مرز را با اپوزیسیون خارجی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مهری افزود: مردم عزیز باید بدانند اين پروژه کلید خورده، از جلسات مستمر جريان فتنه و صاحبان قدرت و ثروت اطلاع داریم كه آنها تصمیم به انتقام از نظام اسلامی گرفتند، دشمن هم همه جانبه با پول و رسانه دارد از اینها حمایت می‌کند؛ امروز بخشی از اين پروژه را محمد خاتمی و مجمع روحانیون دارد اجرا می‌کند، بخشي را مجمع محققين و مدرسين، بخشی را موج سبزها و بخشی ديگر از آن، از طریق منافقین در حال اجراست.

اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: اين جريان امروز گرفتار بحران گفتمانی، اندیشه ای و بی‌آیندگی هستند. داوری جامعه نسبت به آن ها در طول سال‌هایی که مسئولیت پذیرفتند، ناکارآمدی، ناکاربلدی و برباددادن تجربیات مفید انقلابی است. اين ها برای توجیه این بحران‌ها با شعارهايي همچون مقصرسازی رهبری، ناکارآمدي و ناکار بلدي دولت، نظارت استصوابی، عدم برگزاري رفراندوم، نبود آزادی، حجاب اجباری و ... به نقد جمهوریت و اسلامیت نظام مي پردازند، و نظام را گرفتار بحران مشروعیت و مقبولیت مي دانند. برای توجیه این بحران‌ها، حیات خود را در آفرینش و خلق دو قطبی‌ سازی‌های کاذب می‌دانند. ورود به این عرصه بخشی از جنگ روانی دشمن است كه ما بايد مراقب باشيم.

حجت الاسلام والمسلمین مهری در بخش پاياني سخنانش، با بيان وظايف همه دلسوزان و دغدغه مندان نسبت به نظام اسلامي و كشور اظهار داشت: در قبال انتخابات ما سه وظيفه اصلي و كليدي داريم:

1- بصيرت افزايي: بهترین راه خنثی سازی؛ افزایش آگاهی و بصیرت مردم هست. همه دوستان عزیز باید به صورت جدی دست به کار بشوند، باید به موقع تولید محتوا کنند به خصوص در فضای مجازی و خبر رسانی کنند، واقعاً پادزهر فتنه و حاشیه سازی هایی که دارد اتفاق می افتد، بصیرت‌افزایی مردم و آگاه‌سازی جامعه است. نجات دادن ذهن و دل مردم از تلاش هاي مذبوحانه اصحاب فتنه كه در قالب دلسوزی و مطالبات مردم با ریختن اشک تمساح برای فقر و فساد و گرانی امروز دامنگیر مردم شده، كه خود اين ها مسبب اصلی این وضعیت هستند، جای شاکی و متهم را می خواهند عوض کنند. کسانی که خودشان عامل اصلی این مشکلات اند، حالا طلبکار شدند که پس چی شد، این هم دولت انقلابی، در صورتی كه هر عاقلی می داند هشت سال خیانت و خرابکاری و کم کاری را نمی شود، توي دو سال جبران کرد. با هوشمندی نباید اجازه داد کسانی که بدهکار مردم و ملت بودند در مسند طلب‌کاری بنشینند و باب روضه‌خوانی درباره مصائبی که خود پدیده آورده‌اند را باز کنند. عده‌ای مأمورند نگذارند بازار سیاست، اقتصاد و فرهنگ به ثبات و آرامش برسد؛ چون این ‌ثبات، ‌بازی آن‌ها را به هم می‌زند.

2- اميد بخشي به جامعه: نباید به دشمن اجازه داد «امید» و «اعتماد» را در جامعه کم‌رنگ و بساط «دروغ»، «تهمت»، «غیبت»، «فریب» و ... را پهن کند. دشمن امروز مشغول کوچک‌نمایی کارهای بزرگ انقلاب و بزرگ‌نمایی مشکلاتی که خود در ستیز با انقلاب پدید آورده است، مي باشد. حق بگوییم و از حق امام، انقلاب، اسلام و شهدا شجاعانه دفاع کنیم. اجازه میدان‌داری به دشمن در مدیریت اذهان خود و دیگران را ندهیم.

3- تشویق و ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات: موضوع مشاركت بايد تبدیل به گفتمان رایج کشور شود و بار اصلی گفتمان سازی بر دوش نخبگان جامعه، مطبوعات، رسانه های جمعی و همه کسانی که به نوعی تریبون در دست دارند، با هر نگاه و سلیقه ای که دارند؛ انتخابات را، آثار و برکات او را برای کشور، حضور گسترده پای صندوق رای و مشارکت حداکثری را تحلیل و معنا کنند، و عدم حضور و بی تفاوتی در انتخابات و انتخاب غلط و نادرست؛ چه پیامدها و آسیب هايی برای کشور و مردم در ابعاد داخلی، منطقه ای و جهانی دارد. در واقع اصل حضور و انتخاب درست را تبدیل به گفتمان رایج کشور کنند. چرا که به تعبیر رهبری، این دو مساله علاج مشکلات کشور است. ما در هر دو سال یک انتخابات داریم، باید یک اقناع سازی عمومی بوجود بیاید در حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری آحاد جامعه، که انتخابات در سرنوشت کشور، و تولید امنیت ملی و تحول و پیشرفت کشور مهم است و مردم نسبت به آن بی تفاوت نباشند. مردم عزیزمان هر چند گلایه های دارند نسبت به وضع معیشت، بیکاری، گرانی و ناملایمات متعدد ... ولی حضور آنان و انتخاب فردی متعهد، کارآمد، انقلابی و باانگیزه می تواند خیلی از مشکلات کشور را حل کند.

ارسال نظرات