۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۷۳۷۷۴۵
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان:

ستاد امر به معروف در مطالبه گری از مدل های عقلانی الگو می گیرد

ستاد امر به معروف در مطالبه گری از مدل های عقلانی الگو می گیرد
اصفهان ـ حجت الاسلام مظاهری گفت: مدل مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر مدلی عقلانی، دعوت و گفت‌وگو و به دور از رسانه‌ای کردن موضوعات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محسن مظاهری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، صبح امروز، در نشست خبری هفته عفاف و حجاب با تبریک ولادت امام کاظم(ع) و با آرزوی توفیق قدم گذاشتن و انجام وظایف به نحو احسنت در مسیر زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج)، در بیان مقدمه‌ای، گفت: عید غدیر ابلاغ مسوولیت بود به همه انسان‌ها که بی تفاوت نسبت به امر ولایت و ولایتمداری نباشند.

وی در راستای ولایتمدار بودن مردم، ادامه داد: ولایتمداری باید به نحوی باشد که همانگونه‌ای باشید که ولی شما زندگی و رفتار و اراده می‌کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اظهار کرد: روز غدیر روز اخذ عهد رسول اکرم از مردم و واگذاری مسئولیت در مقابل با ولایت و امامت بعد از ایشان به مردم بود.

حجت الاسلام مظاهری با اشاره به اینکه ما مسئولیت و بی‌تفاوت نبودن نسبت به جامعه را اصل اول زندگی می‌دانیم، بیان کرد: اگر انسان نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌تفاوت نباشد و مسئولیت خود را انجام بدهد هیچوقت در زندگی بشریت انحراف ایجاد نمی‌شود و جامعه به سمت صلاح خواهد بود و اراده و حاکمیت الهی در رمین محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: روز غدیر روز ابلاغ حاکمیت الهی بود و علت این امر که حدود ۷۰ روز بعد شاهد خانه‌نشینی ولی الهی بودیم فقط عدم نقش‌آفرینی آن‌ها در حوزه مسئولیتی که شارع مقدس برای ایشان مشخص کرده بود است.

حجت الاسلام مظاهری در اشاره به مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند نقش آفرینی و احساس مسئولیت و حضور مردم را در مواجهه با اتفاقات در جامعه حفظ کند، تصریح کرد: مسئله امر به معروف و نهی از منکر و تذکر دادن و یادآوری کردن و تکرار کردن نقش انسان برای او است که موجب از بین رفتن حق و ایجاد مشکل و آسیب در جامعه نمی‌گردد.

وی بالاترین فریضه و امر را در پیشگاه خداوند متعال امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و گفت: امر به معروف یعنی به مسئولیت خود اهمیت بده و هرکجا به هر شکل احساس مسوولیت کن و بی تفاوت نسبت به محیط پیرامون خود نباشد که جامعه پیرامون تو دچار آسیب و انحراف گردد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان ادامه داد: زمانی که مردم پای تکالیف خود بایستند و در صحنه باشند و عهدی که بسته‌اند را یادشان باشد و محکم‌ پای آن بایستند و اجازه به ظهور خطا و منکرات ندهند زمانی است که زمینه را برای ظهور حضرت فراهم می‌کنند.

وی در ادامه بیانات خود به تاریخچه تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر اشاره و اظهار کرد: این ستاد از ابتدای تحقق انقالب اسلامی امام خمینی در قالب نامه‌ای به شورای انقلاب توصیه می‌کنند مجموعه‌ای شکل بگیرد تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه آن نظارت بر کل دستگاه‌های اجرایی کشور و حتی نظارت بر شخص مقام رهبری است تا اجازه ندهد از مسیر قانون و شرع مقدس منحرف شوند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان افزود: این نهاد تابحال فراز و نشیب‌هایی در کشور داشته تا اینکه در دهه ۷۰ با عنایت رهبر انقلاب فعالیت آن قوی‌تر و ساختارمندتر می‌شود و هویت بهتری پیدا می‌کند تا نهایتاً در سال ۱۳۹۴ به استناد دو اصل قانون اساسی اجازه مطالبه‌گری این دستگاه از مجموعه‌های حاکمیتی و دستگاه‌های میانی برقرار بوده و لایحه‌ای تقدیم مجلس می‌گردد و نهایتاً تبدیل به قانون تحت عنوان قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تقدیم به مجلس شورای اسلامی می‌گردد‌.

حجت الاسلام مظاهری در ادامه بیان کرد: در این قانون که در حال حاضر در حال تکمیل است ذکر شده هر موضوعی که مصداق قانون و شرع مقدس باشد معروف و هر موضوعی که منع قانون و یا شارع مقدس کرد منکر است و ستاد می‌تواند در تمام این موضوعات مطالبه‌گری کند.

وی به طریقه مطالبه‌گری ستاد در استان اشاره کرد و گفت: مدل مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر مدلی عقلانی و دعوت و گفت‌وگو و به دور از رسانه‌ای کردن موضوعات است و اگر به این تذکرات عمل نکردند در قدم بعدی از دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، اداره کل بازرسی استدانداری یا مجموعه دستگاه‌های نظارتی و حفاظتی در حوزه‌های انتظامی و حوزه‌های قضایی برای مطالبه‌گری استفاده می‌گردد.

حجت الاسلام مظاهری در خصوص حمایت از تشکل‌های مردمی در حوزه مطالبه‌گری به فعالیت‌های ستاد اشاره و تصریح کرد: تفاهمی بسته‌ایم با وزارت کشور تا مجوز فعالیت برای گروه‌های مردمی صادر شود و هویت و ماهیت بهتری در حوزه مطالبه‌گری از دستگاه‌ها و مجموعه های دیگر داشته باشند بویژه اینکه ستاد امر به معروف به لحاظ هویت داخلی ساختار ملی ندارد و یک نهاد کاملاً مردمی است و افراد در آن ایثارگرانه با حداقل حقوق فعالیت می‌کنند لذا بازوی ستاد تشکل‌های مردمی است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات