۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۷۳۶۲۷۶
آیت الله رجبی تشریح کرد؛

فتنه‌گری‌ها تحت تأثیر علوم انسانی غربی

فتنه‌گری‌ها تحت تأثیر علوم انسانی غربی
آیت الله رجبی برکات علوم انسانی اسلامی برای حوزه علمیه، نظام اسلامی و عرصه جهانی علوم انسانی را تشریح کرد و فتنه گری ها را ناشی از مبانی غلط علوم غربی دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی پیش از ظهر امروز در همایش علوم انسانی اسلامی که در این مؤسسه برگزار شد، هویت بخشی در عرصه فردی، ساخت فرهنگی جامعه در بعد اجتماعی و آفرینش تمدن اسلامی برای آینده بشریت را از رسالت های مهم حوزه های علمیه دانست و افزود: این سه وظیفه باید بر اساس مبانی و اندیشه های اسلامی صورت بگیرد.

وی علوم انسانی را هویت ساز دانست و تصریح کرد: اندیشمندان از طریق ارائه جهان بینی خاص و نهادینه کردن ارزش های ویژه هویت جدیدی به افراد جامعه می دهند و آن ها را در راستای اهداف خود پیش می برند از این رو برخی ادعا کردند که علوم انسانی غربی با هدف استعمار ملت ها به وجود آمدند؛ دولت و رهبرانی که در صدد تعالی افراد انسانی هستند از طریق علوم انسانی نگرش جدیدی را درون ریزی می کنند و هویت متناسب با سعادت واقعی را برای آن ها می سازند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم همه حرکت های درست و غلط را تحت تأثیر هویت سازی درست یا غلط علوم انسانی عنوان کرد و گفت: علوم انسانی فرهنگ ساز است و در عرصه اجتماعی نیز فرهنگ های درست یا نادرست را گسترش می دهد؛ مستکبران جهانی از طریق علوم انسانی و گسترش فرهنگ متناسب با خود بر ملت ها سلطه می کنند؛ اگر تمدن نوین اسلامی هم بخواهد شکل بگیرد قالب و محتوا احتیاج دارد که محتوای آن را علوم انسانی می سازد.

فتنه‌گری‌ها تحت تأثیر علوم انسانی غربی

وی ورود حوزه های علمیه به علوم انسانی اسلامی را در شکل گیری تمدن اسلامی ضروری دانست و تأکید کرد: حوزه های علمیه رسالت دفاع از ارزش ها و آرمان های اسلامی را به عهده دارند؛ علوم انسانی سکولار ضربه های زیادی به فرهنگ اسلامی می زند و ذاتا مخرب است زیرا علوم سکولار با انحصار در روش تجربی و با القا مبانی غلط بیشترین آسیب ها را متوجه مکتب اهل بیت می کنند از این رو لازم است حوزه علمیه در مواجهه با این علوم سکولار، به علوم انسانی اسلامی پرداخته و بدیل علوم انسانی را از این طریق ارائه دهند.

آیت الله رجبی تبیین عقلانی و قابل پذیرش در عرصه بین المللی از احکام اسلام را از برکات پرداخت به علوم انسانی عنوان کرد گفت: بهترین ابزار برای هم زبانی با نخبگان علمی در عرصه ارائه نظام ها و احکام اجتماعی اسلامی، علوم انسانی اسلامی است.

وی در تشریح برکات علوم انسانی برای نظام اسلامی مهندسی فرهنگی را از کارهای بزرگی دانست و افزود: لازم است بر اساس مبانی اسلامی سندهای کشور نوشته شود و علوم انسانی بیشترین نقش را در تدوین این اسناد بر عهده دارند؛ همچنین جهت دهی به نظام آموزش و پژوهش کشور توسط علوم انسانی اسلامی صورت می گیرد؛ در عرصه آموزش هر کشوری متخصصان علوم انسانی قرار دارند که اگر مبانی این علوم اسلامی باشد جامعه نیز بر اساس فرهنگ اسلامی اندیشه و حرکت می کند.

فتنه‌گری‌ها تحت تأثیر علوم انسانی غربی

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عمق بخشی و ارتقای فرهنگ عمومی نخبگان جامعه را از برکات علوم انسانی اسلامی برای نظام دانست و تصریح کرد: راهکار ارتقاء فرهنگی و غنی سازی فرهنگ عمومی از دریچه علوم انسانی می گذرد و می توانیم برای پذیرش فرهنگ اسلامی بر اساس ارزش ها و آرمان های اسلامی از این علوم استفاده کنیم.

وی با اشاره به ضرورت پرداخت به علوم انسانی اسلامی و برکات آن در عرصه بین الملل تصریح کرد: اگر علوم انسانی جهانی راکد بماند از عرصه نقش آفرینی کنار گذاشته خواهد شد و علوم انسانی اسلامی به دلیل اینکه روش شناسی، مبانی و اندیشه های جدیدی را ارائه می کند می تواند تحولی شگرف را در علوم انسانی ایجاد کند؛ اضافه کردن منبع وحی سبب تحول شگرف خواهد شد و در عرصه های مختلف می توان از طریق منابعی که اسلام تقدیم کرده است کند به ارائه نظریه بپردازد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به صدور انقلاب در اندیشه امام خمینی تأکید کرد: صدور انقلاب با ارتقاء تعالیم فرهنگی جامعه اسلامی باید صورت بگیرد و علوم انسانی اسلامی می تواند در سطح نخبگانی با نخبگان سایر ملل هم زبانی داشته باشد.

وی از بحران علوم انسانی رایج بر اساس مبانی نادرستی که دارد خبرداد و افزود: بحران علوم انسانی جدی است و افراد بسیاری از ناکارآمدی آن سخن می گویند و امروزه در رساندن بشر به سعادت دنیوی حتی در جوامع خود ناتوان شده اند؛ دانشمندان صریحا اعلام می کنند که نمی توانیم با این علوم بشر را پیش ببریم؛ جز با تحول در مبانی علوم انسانی امیدی به کارآمدی این علوم وجود ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه حساس ترین نقش علوم انسانی را تربیت انسان دانست و اظهار داشت: در فتنه های مختلفی که در نظام خود شاهد بودیم مشاهده کردیم افرادی با استفاده از مبانی غلط جامعه را دچار غلط کردند؛ در فتنه 88 شاهد مباحثی بودیم و در سند پشتیبان برنامه 5ساله ای که همان زمان تصویب شد صریحا گفته اند که باید از غرب یاد بگیریم چگونه عمل کنیم.

فتنه‌گری‌ها تحت تأثیر علوم انسانی غربی

وی اضافه کرد: تئوریسین فتنه 88 گفته بود این علوم انسانی که شما به ما داده اید نتیجه ای بهتر از این ندارد؛ در دولت قبل که یکی از تحصیل کردگان غرب در رأس آن قرار داشت نیز با علوم انسانی اسلامی از این جهت که علم نیست برخورد کردند؛ فعالان علوم انسانی اسلامی را جمع کردند و صریحا گفتند چرا وارد شده اید. این افراد وقتی در سکان هدایت جامعه قرار می گیرند بیشترین آسیب ها را می زنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در ادامه با اشاره به تلاش های دولت روحانی در اجرایی کردن سندهای استعماری 2030 و FATF، افزود: علی رغم مخالفت رهبری با اجرایی کردن برخی از مواد این اسناد، جامعه را دچار آسیب جدی کردند. این افراد تحصیل کردگان چنین علوم آسیب زایی بودند.

وی با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی می تواند آسیب های سهمگین علوم غربی را دفع کند، اظهار داشت: وقتی یک شخصیتی معتقد به ارزش های اسلامی در عرصه قوه مجریه قرار می گیرد در جامعه تحول ایجاد می کند؛ علوم انسانی می تواند در عرصه اسلام ناب محمدی و فرهنگ غنی اسلامی نقش آفرینی کند. حوزه های علمیه ما رسالت سنگینی به دوش دارند و فرهیختگان دانشگاهی نیز وظیفه سنگینی دارند.

وی در پایان با اشاره به فرمایش رهبری در خصوص جایگاه ساختن علوم انسانی اسلامی در حوزه علمیه، تصریح کرد: مؤسسه امام راه اندازی شد و علوم انسانی به درون حوزه آمد و تحول شگرفی در توجه به علوم انسانی در حوزه ایجاد شد؛  برای رسیدن به جایگاه کنونی دائما باید به روح امام خمینی درود بفرستیم و برای خلف صالح ایشان نیز درخواست طول عمر از خداوند داشته باشیم و همچنین لازم است به به روح علامه مصباح درود بفرستیم که مبدع این حرکت بودند.

ارسال نظرات