۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۳۶۰۰۳

انتشار ویژه نامه همایش «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نو پدید» + فایل

انتشار ویژه نامه همایش «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نو پدید» + فایل
ویژه نامه همایش بین المللی «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ظهور انبوه فراوان از موضوعات نوپدید و دستاوردهای علمی و فنی در زمینه های مختلف، مانند: مسائل پزشکی و انواع معاملات جدید و...و وجود شبهه در کارایی ادله و منابع لفظی در قرآن و سنت از جهت شمول مطلقات و عمومات نسبت به مصادیق نوپدید و نیز تعیین قلمرو عرف در استنباطها و خصوصا در نظام سازیها و الگوهای مدیریت و فقدان ضوابط و اصول تدوین شده برای موضوع شناسی و... دانش اصول فقه را در ارائه ضوابط استنباط احکام فقهی از ادله موجود با یک چالش جدّی مواجه کرده است که همه مذاهب اسلامی درگیر آن هستند.

در این میان؛ ظرفیت و بالندگی اصول فقه امامیه به لحاظ مواجه فقه آن به عنوان تئوری و پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران، با انبوه مسائل خرد و کلان اجتماعی و حکومتی، نقشی مضاعف یافته است.

ضرورت شناخت منشا چالش مذکور و راه برونرفت از این چالش و شناخت راههای موضوع شناسی در مسائل نوپدید و راه های حل این مسائل در دانش اصول فقه به عنوان گامهای بنیادین در توسعهی فقه و رشد پاسخگویی آن ضرورت دارد. قطعا برای رسیدن به افکار نو و اندیشه های جدید مطرح و یا قابل طرح در دانش اصول فقه برای رفع چالشهای مذکور نیاز به ارتباط با دانشمندان این عرصه در داخل و خارج کشور است.

پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تلاش کرد تا با برگزاری همایش بین المللی «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» با درک این ضرورت، و مشخص کردن اهداف و محورهای پژوهشی و تدوین برنامه های اصلی و جنبی همایش، گامی در جهت حل این معضلات بردارد که ویژه نامه این همایش شامل گزیده چکیده مقالات، معرفی اهداف، محورها و برنامه های همایش در گفت وگو با مدیر گروه دانش های وابسته به فقه پژوهشکده فقه و حقوق، گزارشی از کرسی های ترویجی همایش و... به سردبیری محمدرضا قربان زاده منتشر گردیده است.

علاقه مندان برای دانلود این ویژه نامه اینجا کلید کنند.

ارسال نظرات