۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۷۳۲۶۴۹
یادداشت؛

ورود مدبرانه و پدرانه به مسأله حجاب

ورود مدبرانه و پدرانه به مسأله حجاب
حجاب در برهه‌ی زمانی کنونی یک مسئله‌ی ذوابعاد فرهنگی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و شرعی است که حل آن نیز نگاهی چند بعدی می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان نظام و ورود کوتاه اما پرمغزشان به موضوع حجاب، پنبه‌ی بسیاری از تحلیل‌ها را زد و اندیشه‌هایی که می‌رفت تا حجاب را به سمت سکولاریزه کردن پیش بَرد با فتوای «کشف حجاب حرام سیاسی است» به چالش کشید. از سویی موضع قاطع ایشان که «مسئله‌ی حجاب محدودیّتِ شرعی و قانونی است؛ محدودیّتِ دولتی نیست»، موضع برخی مسئولان و نخبگان را که در دفاع از این حکم الهی دچار لکنت بوده و یا در تلاشند حجاب را از یک حکم شرعی که از جانب شارع مقدس وضع شده، در حد یک قانون اعتباری دولتی تقلیل دهند و با کاستن از اهمیت این حکم الهی، بی‌حجابی را عرفی‌سازی کنند، بی‌اعتبار کرد.

ورود ایشان به مسئله‌ی حجاب با تهاجم به غرب، نوک پیکان حملات ناعادلانه به سمت جمهوری اسلامی در مسئله‌ی زن را مثل همیشه به سمت غرب برگرداند. موضعی مغفول که کمتر از سوی برخی نخبگان و مسئولان اتخاد می‌شود و در مسائل مربوط به زن هم‌صدا با مواضع غربی‌ها انگشت اتهام به سمت جمهوری اسلامی می‌گیرند. اینکه در کشور اروپایی، زن مسلمان با حجاب در دادگاه، جلوی چشم پلیس و در دادگاه کشته شود و زن غربی از حداقلی‌ترین حق خود که تأمین امنیت عبور و مرور است، برخوردار نباشد، تنها سر سوزنی از بدهکاری غرب در این مسئله است.

توجه دادن به آزادی زنان در دیگر مسائل از جمله تحصیل، اشتغال، ازدواج، فعالیت سیاسی، اجتماعی و مدیریتی در جمهوری اسلامی نکته‌ای بود که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در حالی‌که بیان این نکته مصداق قرار دادن واژه‌ها در موضع‌شان بود. چرا که این روزها مفهوم «آزادی زن» و پیوند دادن آن با محدودیت شرعی حجاب که رسانه‌های معاند در حال برساخت آنند، دستاوردهای جمهوری اسلامی در رابطه با زنان را به محاق برده و آنچه عین عدالت است را ظلم بازنمایی می‌کنند. اما فتوا به حرام سیاسی بودن کشف حجاب را که ابتکار نوین ایشان در این زمینه بود، می‌توان ذیل مفهوم تقوای سیاسی که پیشتر توسط ایشان تبیین شده بود، بهتر فهم کرد.

تقوای سیاسی یعنی «انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند.» بنابراین امروز که حجاب به لبه‌ی برخورد تمدنی جمهوری اسلامی با غرب بدل شده است و به اذعان دشمنان «حجاب یکی از ستون‌های اصلی جمهوری اسلامی است که اگر آن دیوار را فرو بریزیم باقی کار براندازی آسان خواهد بود.» الزام به حجاب همراه با دو فتوای شرعی و سیاسی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است؛ که نباید با تسامح و تساهل از کنار آن گذشت. بل‌که با توجه به با برنامه و نقشه بودن دشمن در این زمینه، باید با برنامه و نقشه اما قاعده‌مند جلو رفت.

نگاه پدرانه‌ی ایشان که قبل‌تر ضعیف‌الحجاب‌ها را در دایره‌ی دین‌داری و نظم گفتمانی انقلاب نگه داشته بود، این بار شامل افراد کشف حجاب کرده نیز شد و با تأکید بر این نکته که خیلی از اینها اهل دین و تضرعند «اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعا نمی‌کنند» آنها را از نظر سیاسی در دایره‌ی جاهل قاصر قرار داد، که به علت غفلت، سهو و عدم آگاهی نسبت به مسائل سیاسی احتمال اشتباه بودن کارشان را نمی‌دهد. درک این نکته برای مسئولان در اتخاذ راهبرد و طرح‌ریزی در مقابله با این افراد و برای مردم در نحوه‌ی مواجهه با آنها حائز اهمیت است. بیان این نکته که دستگاه‌های جاسوسی در پشت قضیه‌ی کشف حجاب‌اند، ردیه‌ای بر نگرش افرادی بود که معتقدند حجاب صرفا یک امر فرهنگی است که نیاز به کار فرهنگی دارد.

در یک جمع‌بندی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که حجاب در برهه‌ی زمانی کنونی یک مسئله‌ی ذوابعاد فرهنگی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و شرعی است که حل آن نیز نگاهی چند بعدی می‌طلبد.

ارسال نظرات