۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۷۳۲۰۷۷

کتاب «درسنامه نظام تبليغي اسلام و سير تطور آن» منتشر شد

کتاب «درسنامه نظام تبليغي اسلام و سير تطور آن» منتشر شد
کتاب «درسنامه نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مهری است که به همت انتشارات بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، كتاب «درسنامه نظام تبليغی اسلام و سير تطور آن» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مهری است که به همت موسسه بوستان كتاب در صفحه 504 منتشر شد.

جهان پیش از بعثت، آیینه تمام نمای نادانی ها، تعصبها، بی رحمی ها، ریاست طلبی ها و خرافه ها بود، و مهد تمام آلودگی ها و پلیدی های جهان، جزيرة العرب نام داشت. فساد و تباهی، حجاز را تبدیل به لجن زاری کرده بود که مردم در حال فرو رفتن در آن بودند، جهل و نادانی، چنان جهان عرب را فراگرفته بود که زندگی مردم، پست تر و زشت تر از حیوانات، جلوه نمایی می کرد، و در این اوضاع نابسامان، احتیاج به آیین سازنده و رهبری دلسوز در حیات بشریت، کاملا احساس می شد.

رهبری که مردم حیوان صفت را با رهنمودهای خویش، از گنداب ها و لجن زارها به سوی سعادت و کمال رهنمون سازد و نور ایمان به خداوند یکتا را بر دل های آنها بتاباند. چنین کسی که می خواهد کاروانی را در مسیری راهنمایی کند، باید خود از کم و کیف مبدأ و مقصد، آگاهی کامل داشته و انحرافات و خطرات احتمالی راه را بشناسد تا بتواند چنین وخلیفه ای را به خوبی انجام دهد.

استخراج شیوه های برخورد و ارتباط و روش های مواجهه پیامبر(ص) با مخاطبان گوناگون و نیز استنباط سبک و سیره تبلیغی وی، می تواند بهترین و مفید ترین راهکارهای تربیت، ارشاد و هدایتگری را به راهنمایان دلسوز جامعه ارائه دهد و معلمان و مربیان جامعه، بویژه جامعه اسلامی را از سرگردانی در اتخاذ شیوه های صحیح تربیت و ارشادی برهاند.

فهرست کتاب

كتاب «درسنامه نظام تبليغی اسلام و سير تطور آن» در 23 درس تاليف شده است كه عناوين آن دروس عبارتند از:

درس اول: كليات و مفاهیم كليدی نظام تبليغی اسلام (1) (نظام، اسلام، سيره و تبليغ)

درس دوم: كليات و مفاهیم كليدی نظام تبليغی اسلام (2) (دعوت، جاهليت، بعثت و هجرت)

درس سوم: موقعيت جهان در عصر بعثت نبوی (1) شبه‌جزیرۀ عربستان و موقعیت جغرافیایی، سياسی و اجتماعی

درس چهارم: موقعيت جهان در در عصر بعثت نبوی (2) شبه‌جزیرۀ عربستان و وضعیت فرهنگی، علمی و اقتصادي

درس پنجم: موقعيت جهان در عصر بعثت نبوی(3) امپراتوری روم شرقی و دولت های وابسته به آن

درس ششم: موقعيت جهان در عصر بعثت نبوی(4) امپراتوری ساسانی و دولت های وابسته به آن

درس هفتم: موقعيت جهان در عصر بعثت نبوی (5) امپراتوری هند و چين در آستانه ظهور اسلام

درس هشتم: آیین‌های رایج جهان در عصر بعثت نبوی (1) (آيين بت پرستیو حنفيت)

درس نهم: آیین‌های رایج جهان در عصر بعثت نبوی (2) (آيين مسيحيت و يهوديت)

درس دهم: آیین‌های رایج جهان در عصر بعثت نبوی (3) (آيين مجوسيت و صابئين)

درس يازدهم: اقدامات پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مكه (1) (دوران ملت سازي)

درس دوازدهم: اقدامات پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مكه (2) (دوران ملت سازي)

درس سيزدهم: اولين اقدام پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدينه (1) (بسترسازی برای تشكیل حكومت اسلامی)

درس چهاردهم: دومين اقدام پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدينه (2) (تأسیس حکومت اسلامى)

درس پانزدهم: دومين اقدام پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدينه (3) (تأسیس حکومت اسلامى)

درس شانزدهم: سومين اقدام پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدينه (4) (اعلام جهانی دین اسلام)

درس هفدهم: چهارمين اقدام پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدينه (5) (بازیابی هویت و استقلال مسلمانان)

درس هجدهم: اصول و راهبردهای تبليغیپیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام(1)

درس نوزدهم: اصول و راهبردهای تبليغی پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام(2)

درس بيستم: روش‌ها و شیوه‌های تبلیغی پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام(1)

درس بيست و يكم: روش‌ها و شیوه‌های تبلیغی پیامبر(ص) در تبلیغ دین اسلام (2)

درس بيست و دوم: وسایل و ابزارهای تبلیغی پیامبر(ص) در تبليغ دين اسلام (1) (وسایل و ابزارهای سنتی و متداول عصر بعثت نبوی)

درس بيست و سوم: وسایل و ابزارهای تبلیغی پیامبر(ص) در تبليغ دين اسلام (2) (وسایل و ابزارهای نوین و جدید عصر بعثت نبوی)

اهداف تدوین 

در این کتاب اهداف زیر دنبال میشود:

1- معرفی پیامبر (ص) به عنوان اُسوۀ تمام‌عیار در دعوت و تبلیغ دینی

2- بررسی سیرۀ تبلیغی پیامبر اسلام(ص) در ارشاد و هدایت دیگران

3- روشن‌نمودن زوایای ناشناختۀ رفتار و برخورد پیامبر(ص) با دیگران در جذب قلوب و هدایت دل‌ها

4- ترسیم دقیق شیوه‌ها و ابزارهای تبلیغی پیامبر اسلام(ص)

5- اثبات ماندگاری و تأثیر عمیق شیوه‌های تبلیغی پیامبر(ص) در مقایسه با اثرگذاری مقطعی، ناپایدار و سطحی شیوه‌های تبلیغی دیگران و ...

گفتنیاست کاربردهای متصور از اثر حاضر را می‌توان بهره‌مندی اشخاص و مؤسسات و سازمان‌های فرهنگی- تبلیغی چون صداوسیما و هنرمندان، سازمان تبلیغات، امامان جمعه و جماعت، روحانیان مستقر و طرح هجرت، کانون‌های مساجد، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان بسیج و دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه دانست.

ارسال نظرات