۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۷۳۱۲۴۳
آیت الله سلیمانی:

آیت الله باکویی عالمی زمان شناس بود

آیت الله باکویی عالمی زمان شناس بود
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: مرحوم آیت الله باکویی شاگردان انبوه و حوزه تدریس بسیار پر جمعیتی داشت؛ اما به امر امام راحل لبیک گفت و امامت جمعه را پذیرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده مجلس خبرگان رهبری در مراسم ترحیم آیت الله باکویی که دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به آیه «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» اظهار داشت: سخن گفتن از آیه نفر مناسب ترین انتخاب در این گونه مراسم ها است؛ چراکه این آیه تکلیف خواص جامعه را روشن کرده است.

وی در ادامه افزود: وظیفه خواص جامعه کوچک کردن و باربستن از وطن برای تفقه در دین مبین اسلام است و رسالت حوزه های علمیه تنها آگاهی به احکام فقهی نیست؛ بلکه رسالت سنگین آن آشنایی با مجموعه مبانی دین و معارف احکام است.

آیت الله سلیمانی بیان داشت: واژه قوم در آیه از مقوله تشکیک است و قوم هر کس به حسب خود آن کس است؛ چراکه در برخی از مواقع شعاع سخن برخی از افراد به شعاع و حوزه استان خود و گاهی نیز به شعاع و حوزه جهان و عالم بشریت می رسد؛ چنانکه قوم نبی مکرم اسلام کل بشریت و برای عالمین بشیر و نذیر بود.

وی در ادامه افزود: در تاریخ معاصر، شعاع و حوزه سخن امام خمینی(ره) محدود به ایران نبود؛ بلکه به همه جامعه مستضعفان بود و نهیب، فریاد و خروش و حتی تشر رهبرانه اش همه شمول و جامع نگر بود که این امر نشانگر زمان شناس بودن امام راحل که فقیه و کارشناس دین بود، می باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: باید فقیه به مقدار ضرورت زمانه خویش، وظیفه عالمانه خود را انجام دهد و مرحوم آیت الله باکویی قبل از انقلاب اسلامی در حوزه علمیه قم کتاب های متعددی را تدریس کرده و شاگردان انبوه و حوزه تدریس بسیار پر جمعیتی داشت؛ اما به امر امام راحل لبیک گفت و امامت جمعه را پذیرفت.

وی افزود: آیت الله باکویی تمام موقعیت علمی و اجتماعی خود را به خاطر ضرورت انقلابی رها کرده و به امر امام راحل به مکانی سفر کرد که به دستور امام خمینی(ره) و تشخیص حاکمان نظام الهی بود؛ شهری که در عین مذهبی بودن اما در قامت آیت الله باکویی نبود؛ ولی او آن را پذیرفت و فعالیت های متنوع و مختلفی را انجام داده و در جمع مردم به سخنرانی و پاسخ به پرسشها می پرداخت.

آیت الله سلیمانی اظهار داشت: انتخاب و لبیک آیت الله باکویی به فرمان امام راحل یک نوع تشخیص بود و در زمانی که موقعیت زمان اقتضا می کرد که مسند امامت جمعه را بپذیرد، پا به میان گذاشته و باقدرت و قوت مشغول به انجام وظیفه عالمانه خود شد که این انتخاب نشانگر شناخت مقتضیات زمان در جوهره وجودی آیت الله باکویی بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: در طول تاریخ هیچ روحانی و هیچ فقیه جامع الشرایطی به اندازه امام راحل تشر رهبری نزده است و حاصل رهبری ایشان انقلاب اسلامی شده است که نه فقط عزت شیعیان؛ بلکه عزت مسلمین و اهل کتاب را به دنبال داشته است.

وی در ادامه افزود: این که امروزه می‌بینیم رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برای جوانان اروپا نامه می نویسند و تشری رهبری گونه به دنیا می زنند، به جهت انذار قوم است؛ چراکه کانون دین برای تذکر است و راجع به انحرافات باید تذکر داده شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آیت الله باکویی توانسته است در تاریخ زندگی خود این بصیرت را نشان داده و رسالت، مسئولیت، دلدادگی به نظام الهی و تبعیت از امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی را بیش از دو دهه به منصه ظهور برساند و او کسی بود که امامت جمعه را فرصت خوبی برای خدمت می دانست.

آیت الله سلیمانی ابراز کرد: مسئله تفقه در دین تنها شناخت توحید نیست؛ بلکه شناخته امامت، ولایت و اعتقادات است و کانون قوم باید کانون ولایت باشد و حوزه علمیه قم باید در امر ولایت پیشکسوت و پیش قدم باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار داشت: این وظیفه حوزه های علمیه است که دانشگاه و آموزش و پرورش را متحول کنند و مرحوم آیت الله باکویی کسی بود که به رسالت خود جامه عمل پوشانید.

ارسال نظرات