۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۷۲۹۴۵۳
با بازی استاد علی نصیریان؛

معجزه عشق در هفت بهار نارنج

معجزه عشق در هفت بهار نارنج
هفت بهار نارنج با بازی استاد علی نصیریان معجزه عشق و وفاداری یک مرد ایرانی را به نمایش می گذارد تا درسی برای نسل امروز جهت پایبندی به عهد و وفایشان باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هفت بهار نارنج نمایشی از وفاداری مرد ایرانی به زن و زندگی در دورانی است که نسخه غرب تجرد و عدم پایبندی به عهد و وفا است.

از نام بهار نارنج می توان حدس زد که موضوع فیلم عاشقانه و درام باشد اما حضور بازیگرانی همچون استاد نصیریان موجب می شود تا مخاطب برای دیدن فیلم خودش را به سینما و محل نمایش این فیلم جشنواره فجر برساند چرا که علی نصیریان هنرپیشه ای نیست که هر فیلمی را بازی کند قطعاً فیلم حرف هایی برای زدن دارد که استاد هنر ایران را راضی به هنرپیشگی در این فیلم کند.

هفت بهار نارنج قصه عشق بود، اساساً  عشق در تاریخ هنرایران، از شاخه‌های ادبی همچون بوستان و گلستان سعدی تا مثنوی مولوی گرفته تا هنرهای نمایشی، تصویری و تجسمی، سهم بسزایی دارد و حالا پس از سال ها کش و قوس جشنواره فجر با فیلم های ضد خانوادگی اش در دولت اعتدال، اینبار با تولید هفت بهار نارنج، ایران و ایرانی را به یاد ویژگی شاخصش یعنی وفاداری می اندازد.

فیلم سینمایی «هفت بهارنارنج»، داستان زندگی مرد مسنی است که همسرش مدت‌هاست در وضعیت کما و زندگی نباتی به‌سر می‌برد اما او حاضر نیست به جدا شدن دستگاه‌های پزشکی و اعلام رسمی مرگ همسرش رضایت دهد، چون او را بی‌نهایت دوست دارد و فقدانش را بیش از این نمی‌خواهد.

هفت بهار نارنج برشی از زندگی یک استاد دانشگاه بازنشسته است که عشق او به همسرش طلعت را به تصویر می‌کشد. آقای شمس در این فیلم حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و با کمک پرستارش و یادداشت‌های بر روی در و دیوار خانه و تمرین ریاضیات و معادلات و حل ستون های جداول مجلات سعی می‌کند با بیماری فراموشی مبارزه کند و در همین حال نیز از همسرش که بر روی تخت درگیر زندگی نباتی است مراقبت کند.

اصلی‌ترین کاراکتر هفت بهار نارنج، معجونی از عشق خالصانه استاد شمس با بازی درخشان علی نصیریان است که عاشق و مجنون همسرش طلعت است و نمی‌خواهد اجازه دهد سیم هایی که برای زندگی نباتی همسرش به برق وصل است قطع شود.

اگرچه تماشای این فیلم نمی تواند همه سلایق را به خود جذب کند اما از نظر اهل فن درس وفا را به نسل امروز خوب می آموزد خصوصا در آن سکانس که شمس به فرج، سوپری محله نهیب می زند که به فکر همسر دیگری نباشد و به آنچه در حال دارد رسیدگی کند، شمس با وجود اینکه شش سال از زندگی نباتی همسرش می گذرد اما حاضر نیست دستگاه را از همسر سال ها روی تخت خوابیده اش جدا کند و به زندگی او پایان ببخشد و در وهم و خیالات خود با او زندگی می کند و پس از سال ها همچنان برعهد و وفای خود با طلعت و به تعبیر شمس، طلعتی مانده و هرسال درخت نارنجی را می کارد تا با پیچیدن عطر بهار نارنج بوی عاشقی اش به مشام هر رهگذری بخورد.

معجزه عشق در هفت بهار نارنج

علی نصیریان به‌عنوان بازیگر شاخص فیلم که بیشترین بازی و دیالوگ را هم در آن دارد، فقط روایتگر حسی نیست که چند سالی با همسر خودش در زندگی واقعی و خارج از نقش تجربه کرده است، بلکه در این فیلم انگار افشره‌ای از بسیاری نقش‌آفرینی‌های این بازیگر باتجربه در آثار پیشینش، به‌عنوان سرمایه بازیگری او به کار آمده و به نمایش گذاشته شده است و سایر بازیگران در این فیلم مکمل او هستند.

شش سال مجالی برای اثبات مفهوم عشق اساطیری شمس(با بازی علی نصیریان) به طلعت (با بازی لادن مستوفی) و امید برای تجربه دوباره روزگارانی است که در پسِ پشت آن لحظاتی مملو از مهر، محبت، عاطفه، اعتماد و اعتقاد به امیدبخش بودن و ثمربخش بودن زندگی می‌گذرد.

شش سالی که به نشانه شکل‌گیری این دلدادگی اساطیری در سال‌های جوانی از گره زدن شالی به نهال درخت بهار نارنج متولد شد و ریشه گرفت، حال به نشانه همان عشق و امید، هر سال نو، استاد شمس نهال بهار نارنجی را در طبیعت زیبای شمال کشورمان که محل زندگی این زوج است در آستانه سال نو به زمین می‌کارد تا بار دیگر نبض زندگی طلعت شروع به تپیدن کند.

هفت بهار نارنج حکایتی عاشقی است که با وجود بیماری فراموشی مقطعی اما همچنان و هر لحظه برآگاهی اش نسبت به طلعت می افزاید و دریغ از لحظه ای فراموشی نسبت به عشق جاودانه اش و این همان درسی است که به نسل امروز می دهد.

در پایان و در حاشیه اکران فیلم هفت بهار نارنج در سینما ونوس شهر قم مخاطبان این اثر هنری در گفت و گویی با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار کردند که یکی از بهترین فیلم های جشنواره اخیر هفت بهار نارنج با بازی بی نظیر علی نصیریان است.

هدایت یکی از بینندگان این فیلم سینمایی پس از خروج از سالن سینما با ابراز رضایت و خرسندی از دیدن فیلم هفت بهار نارنج اظهار داشت: هفت بهار نارنج جزء فیلم های عاشقانه بود و طرح این فیلم نیز از این نظر جدید بود که لحظات زندگی دو نفر عاشق را به نمایش می گذاشت که یکی با وجود علم به ماندگار نبودن دیگر و عدم امید به بازگشت اما پای عشق خود مانده و چگونه با او زندگی می کند و از این نظر درسی برای جوانان امروز است.

رضا مخاطب دیگر این فیلم ایده فیلم را خوب برشمرد اما به نظر او فیلم نتوانسته بود مخاطب را کامل جذب خود کند و نقطه مثبت فیلم را بازی علی نصیریان دانست.

محمد مهدوی خاطرنشان کرد: اولین فیلمی در جشنواره فجر بود که حاضر شد در پایان برایش کف بزند.

مصطفی که در کنار محمد به تمایش فیلم نشسته بود نیز اینگونه ابراز کرد: پس از چند شب یک فیلم قابل تحمل دیدیم و بازی استاد علی نصیریان را فوق العاده عنوان کرد.

برای شنیدن صوت کامل نظرات مصاحبه با مخاطبین فیلم هفت بهار نارنج اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظرات