۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۲۸۸۶۸
روایت حفاظت از امام خمینی در بهشت زهرا؛

دستگیری یک تیم مسلح در نزدیکی جایگاه امام خمینی

دستگیری یک تیم مسلح در نزدیکی جایگاه امام خمینی
در داخل محوطه‌ بهشت زهرا مأموران انتظامی مخصوص که از میان توده‌ مردم برگزیده شده بودند مستقر شدند و وسایل نقلیه و افراد را مورد بازرسی قرار می‌دادند. این تمهیدات امنیتی کارساز شد، چرا که دقایقی قبل از آغاز سخنرانی امام سه مرد مسلح در نزدیکی جایگاه ‌ایشان توسط مردم دستگیر شدند.

ورود امام خمینی به کشور در 12 بهمن 1357 یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ قرن اخیر است. استقبال بی‌نظیر و تاریخی مردم در از رهبر نهضت اسلامی نشان از عمق ارادت و محبت امام و امت داشت. اما کمیته استقبال از امام نقش محوری را در برنامه‌ریزی و عملیات اجرایی این واقعه تاریخی داشت. اصلی‌ترین بحث حفاظت از امام بود. از ورود به فرودگاه تا حضور در بهشت زهرا و استقرار در مدرسه رفاه. هرچند جزئیات این واقعه تاریخی بارها و بارها روایت شده اما همچنان زوایا و ابعاد ناگفته‌ای در یادمانده‌ها و خاطرات فعالین آن دوره وجود دارد. یکی از مباحث تأمین امنیت و حفظ جان امام در بهشت زهراست.

 

 

*** امنیت جایگاه سخنرانی امام ***

تدارکات کمیته استقبال که یکی از بخشهای فعال این کمیته بود، در ضلع شمالی قطعه 17 که آرامگاه مخصوص شهدا بود، جایگاه مخصوصی برای استقرار و سخنرانی امام خمینی ساختند. در اطراف جایگاه محل مخصوصی نیز برای 150 خبرنگار خارجی منظور شد. همچنین خانواده شهدا نیز جایگاه مخصوصی داشتند. حسینی صالحی در مورد تعیین جایگاه این گروهها میگوید: « به فاصله سی چهل متر از سکوی حضرت امام، جایگاه خبرنگاران و خانواده شهدا را قرار داده بودیم، اینها نمیتوانستند بیایند جلو و یک حصاری هم با طناب کشیده بودیم».

همچنین برای ثبت این لحظات نیز از شب قبل فرستندههای متعدد تلویزیون در محوطه بهشت زهرا نصب شد و یک گروه سیار تلویزیون نیز در محوطه در حرکت بود. سراسر بهشت زهرا نیز با تصاویری از امام خمینی تزئین شده بود و شعارهای متعددی در این محوطه به چشم میخورد که رایجترین آنها خوشآمدگویی به امام بود. همچنین برای مراقبتهای پزشکی نیز چند آمبولانس و پزشک در اطراف مستقر شدند.

 

*** دستگیری یک تیم مسلح در نزدیکی جایگاه امام ***

بخش انتظامات کمیته که به واسطه احتمال سوءقصد به امام بیش از هر گروه دیگری فعال بود در بهشت زهرا نیز تلاش کرد مسائل امنیتی و حفاظتی را رعایت کنند. مراقبت اصلی از جایگاه امام برعهده عزتشاهی بود و حجتالاسلام ناطق‌نوری، شهید مفتح، اسدالله بادامچیان و شهید مطهری گرداننده آن اجتماع بودند. انتخاب بهترین مکان از نظر امنیتی در قطعه 17 برای سخنرانی امام، طنابکشی دو طرف جایگاه، استقرار مسئولانی از کمیته در آن دو طرف از جمله اقدامات بخش انتظامات برای ایجاد امنیت بود.

همچنین در داخل محوطه بهشت زهرا مأموران انتظامی مخصوص که از میان توده مردم برگزیده شده بودند مستقر شدند و وسایل نقلیه و افراد را مورد بازرسی قرار میدادند و پس از کنترل دقیق به آنها اجازه ورود داده میشد. این تمهیدات امنیتی کارساز شد، چرا که دقایقی قبل از آغاز سخنرانی امام سه مرد مسلح در نزدیکی جایگاه ایشان توسط مردم دستگیر شدند که البته یکی از آنان که مسلح بود متواری شد. همچنین ساواکیها و سلطنتطلبها بارها در حین سخنرانی امام در تلاش بودند، که سخنرانی را برهم بزنند که توسط انتظامات کمیته استقبال این مسائل نیز خنثی شد».

 

*** اقدام جالب تیم پزشکی برای حفظ سلامتی امام ***

از دیگر اقدامات امنیتی که برای حفظ جان امام در نظر گرفته شد، مراقبتهای پزشکی بود که توسط یک تیم پزشکی انجام میشد. دکتر عارفی پزشک مخصوص امام در این مورد نقل میکند: «... ما هم با زحمت زیاد در مسیر خود داخل خیابانهای پرجمعیت بهشت زهرا حرکت کردیم و آمبولانس خود را در کنار سکوی سخنرانی قرار دادیم و آمادهی انجام وظیفه شدیم... در وسط سخنرانی حضرت امام احتیاج به آشامیدن آب داشتند، با دقت در نوع آب و احتمال آلودگی و محل توزیع آن، لیوان آبی که از نظر اینجانب مطمئن بود تقدیم ایشان کردم».

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات