۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۷۲۷۶۱۱
معرفی کتابچه؛

درختواره رشته‌ها وگرایش‌های تخصصی حوزه‌های دانشی علوم اسلامی حوزه‌های علمیه

درختواره رشته‌ها وگرایش‌های تخصصی حوزه‌های دانشی علوم اسلامی حوزه‌های علمیه
درختواره رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی حوزه‌های دانشی علوم اسلامی حوزه‌های علمیه، کتابچه‌ای است که به همت معاونت آموزش حوزه‌های علمیه سراسر کشور چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، درختواره رشته ها و گرایش های تخصصی حوزه های دانشی علوم اسلامی حوزه های علمیه، کتابچه ای است که به همت معاونت آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور در 60 صفحه چاپ و منتشر شده است.

درختواره رشته های علوم اسلامی و حوزوی در راستای مدیریت علوم اسلامی و دانش های حوزوی و به منظور پاسخگویی به نیازهای جهان معاصر و گفتمان انقلاب و نظام اسلامی، نخستین طرح درختواره رشته های علوم اسلامی و حوزوی تهیه و تصویب شده است.

این طرح بزرگ راهبردی و تحولی حوزه یکی از دهها طرح مهم و مبتنی بر اسناد مصوب بالادستی حوزه به شمار می آید و با همت معاونت آموزش حوزه و مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد و محقق حوزه فراهم آمده است که با عنایت شورای گسترش و شورای عالی حوزه های علمیه به تصویب رسیده است.

این درختواره شامل شانزده حوزه دانشی کلان و حاوی بیش از دویست رشته و بیش از دویست گرایش و پنجاه رویکرد و مجموعا بیش از چهارصد رشته، گرایش و مقطع است و می تواند به بیش از پانصد رشته، گرایش و رویکرد افزایش یابد و برای نخستین بار طبقه بندی و نظام واره رشته های علوم اسلامی از این دامنه و گستره برخوردار و مرزهای علوم اسلامی بسط می یابد.

در تهیه این طرح کلان و مهم تقریباً همه تجارب حوزوی و دانشگاهی قم و ایران و داخل و خارج کشور مورد مطالعه و توجه و تحولات دانشی و توسعه مرزهای علوم اسلامی و دستاوردهای تحقیقات علوم اسلامی و میان رشته ای علوم اسلامی، علوم انسانی و دانش های مرتبط دیگر مورد عنایت قرار گرفته است.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در این باره می گوید: در مدیریت حوزه های علمیه هم زمان چند گام تکمیلی طراحی و درحال پیگیری و اجرا است که از جمله این گام ها تدوین واحدها و برنامه های درسی و نیز تهیه سرفصل ها، جمع آوری و تدوین منابع و متون، تهیه ضوابطً و آیین نامه های لازم و نهایتاً نقشه اجرایی درختواره براساس برنامه پنج ساله حوزه های علمیه در قم و سراسر کشور می باشد.

وی در ادامه بیان داشت: در همه طرح های مهم و به ویژه این طرح بزرگ بر اهتمام به اصالت، هویت، رسالت، پیشینه علمی و سنت های حوزه تأکید و به بهره گیری از تجربه های نوین و پاسخگویی حوزه به نیازهای جدید و بسط دامنه معرفت و دانش اسلامی توجه شده است.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: در حوزه آموزش درختواره دانشی یک کار بزرگ بود، این درختواره یک نگاه کلان به قلمرو حوزه بود، ما وقتی سخن از درختواره رشته ها به میان می آوریم بدین معنا نیست که از فردا اجرایی می شود، نکته مهم این است که افق های دانشی حوزه تصویر شده و برای نخستین بار متن و قلب حوزه به تمام رسالت هایش توجه کرده است.

چند نکته و ملاحظه کلی

م/

فهرست درختواره

م/

در ذیل چند نمونه از تصاویر درختواره رشته های موجود در این کتابچه را از منظر می گذرانیم

م/

م/

م/

علاقه مندان برای مشاهده و مطالعه کتابچه درختواره «رشته ها و گرایش های تخصصی حوزه های دانشی علوم اسلامی حوزه های علمیه» بر لینک

https://amoozesh.ismc.ir/wp-content/uploads/2022/12/Derakhtvare.03.Vaziri.pdf کلیک نمایند.

ارسال نظرات