۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۲۶۶۵۸
آیت الله مدرسی یزدی:

شناخت زمانه یک عالم را برجسته می کند

شناخت زمانه یک عالم را برجسته می کند
عضو فقهای شورای نگهبان با تمجید از علامه مصباح یزدی گفت: علمای زیادی در طول تاریخ به دین خدمت کردند اما بعضی از آن ها برجسته شدند که زمان شناس بودن یکی از دلایل آن است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در مراسم دومین سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی در حرم حضرت معصومه گفت: تاریخ تشیع سرشار از عالمان ربانی است که مصداق فرموده امام صادق: «کسی که برای خدا بیاموزد، عمل کند و آموزش دهد در ملکوت آسمان ها بزرگ شمرده می شود» هستند.

وی ادامه داد: از زمان ائمه تا به امروز علمای زیادی اینچنین بودند اما در میان علما گاهی برجستگی های خاصی آشکار می شود همانطور بروز بعضی از صفات در بعض ائمه روشن تر است با اینکه همه از یک نور هستند. در علمای قدیم ما هم برخی برجسته شدند مانند شیخ صدوق در حدیث، شیخ مفید در مناظرات، شیخ طوسی در فقه و تفسیر همچنان خواجه نصیر در فلسفه، ریاضیات، فقه و فلسفه بی همتا بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: در کلام معصومین در خصوص زمان و متغیرهای زمانی عنایت ویژه ای صورت گرفته است و جالب است که حتی در کتب انبیا گذشته هم آمده و روات شیعه و سنی نیز روایات آن را ذکر کرده اند؛ بسیار تأکید شده است که عالم باید زمانه خود را بشناسد و زمان شناسی می تواند یک عالم را برجسته کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام معصوم رحمت می فرستد بر کسی که زمانه خود را بشناسد، ادامه داد: باید بپرسیم زمان و زمانه چیست و منظور از شناخت آن چیست؟ انسان هایی که در تاریخ قرار دارند و با شرایط گوناگون مواجه می شوند باید توجه داشته باشند چگونه می توانند دین خود را حفظ کنند و دشمنان را دور کرده و مفاسد را از بین ببرند؛ روایات در این زمینه، سندهای محکمی دارند و نباید از کنار آن ها گذشت.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: باید هر موقعیتی را توجه کنیم؛ با اینکه علمای ما زیاد بودند و چهره های درخشانی در آسمان علم و تقوا اما برجستگانی بودند که مثل آن ها کم بودند؛ مرحوم علامه مصباح مزیتی بر دیگران داشت و آن علم به زمانه خود بود به گونه ای که مشتبهات در او هجوم نمی آورد؛ او خود راه را پیدا می کرد و می توانست راهبر دیگران باشد.

وی اضافه کرد: من با آیت الله مصباح آشنایی 50ساله داشتم که باید عرض کنم فرصت شناس و زمان شناس بود زیرا فرصت هایی که خداوند متعال در اختیار او و جامعه می گذاشت غنیمت می شمرد و وارد جامعه می شد؛ قبل از انقلاب در مدرسه منتظریه برنامه ای سنگین و نو را اجرا کرد و زحماتی در مؤسسه درگاه و مؤسسه امام خمینی کشید که نشان از «عارف به زمانه» بودن این مرد بزرگ است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تبلیغات کمونیست ها در پیش از انقلاب تأکید کرد: علامه مصباح از سنگرهای ایدئولوژیک شیعه دفاع و برای این امر تلاش کرد؛ یک زمانی نیز احساس کرد جبهه دین گریزی و سکولاریسم وارد صحنه شده است که علامه مصباح با تمام قوا وارد شد و سخنرانی ها و کتاب های زیادی از خود منتشر کرد و تا اندازه ای که قدرت داشت افراد را وارد صجنه کرد.

وی افزود: مؤسسه بزرگ امام خمینی «باقیات الصالحات» بی همتایی است که از برکات وجود آیت الله مصباح است و ابعاد شخصیتی این بزرگوار متعدد؛ بسیاری از طلاب از من می پرسند برای علم و اخلاق استادی معرفی کنم که در پاسخ می گویم لازم نیست حتما فردی را به عنوان استاد پیدا کنید زیرا راه خدا باز است و اصلا چنین چیزهایی لازم نیست و خداوند نیز کمک می کند؛ البته داشتن استاد نیز مزیتی است و اگر دنبال استاد می گردید آیت الله مصباح نمونه بسیار مناسبی است.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به فرازی از نهج البلاغه گفت: مرحوم آیت الله مصباح یکی از مصادیق چشمگیر بیانات امیر مؤمنان بود که می فرماید خداوند در زمان فطرات بندگانی دارد که با آن ها در فکرشان مناجات می کند و با آن ها سخن می گوید و پس از آن در چشمان آن ها روشنایی ویژه و چراغ بیدار قرار می دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نزدیکی ایام 19 دی اظهار داشت: 19دی ماه آغاز انقلاب اسلامی برای اقامت عدل و داد بر اساس اسلام است و 22بهمن و 9دی نیز یوم الله هستند که باید همه را زنده نگه داریم؛ انقلاب اسلامی پنجه های استکبار را از کشور و کشورهای همسایه تا حدی خارج کرد؛ اگر عزت، عظمت و شرافت می خواهیم باید مقاومت کنیم زیرا مقاومت کردن هزینه دارد و راحت به دست نمی آید.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اخلاص فراوان آیت الله مصباح یزدی گفت: به فرزندان آن مرحوم توصیه کردم کتابی از زندگی نامه علامه مصباح تهیه کنند تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند زیرا این عالم گرانقدر می تواند الگوی بسیاری از طلاب باشد و زندگی ایشان سرشار از درس است.

آیت الله مدرسی بیان کرد: هیچکس بدون تلاش به هیچ کجا نمی رسد زیرا دنیا محل رنج است, اگر می خواهیم تمدن اسلامی تشکیل دهیم قطعا مشکلات زیادی را در مسیر خود خواهیم داشت. شهید قاسم سلیمانی جبهه ها و زمانه را شناخت و چون فرصت شناس بود توانست دشمن را منکوب کند. ابزارهای رسانه ای غربی همه چیز را وارونه می کنند به طوری که رئیس جمهور خبیث آمریکا پس از ترور قهرمان مبارزه با تروریسم می گوید که یک تروریست را کشته است.

وی با اشاره ضرورت توجه به اخبار و گزاره هایی که در فضای مجازی مطرح می شود گفت: از بعضی افراد تعجب می کنم که همه چیز را وارد مغز خود می کنند و چیزی را پالایش نمی کنند؛ از امام مجتبی عبارت حکیمانه ای آمده است که ایشان از مردمی که در خوردنی و آشامیدنی خود تأمل می کنند اما در خصوص غذای روح خود فکر نمی کنند؛ مزدوران رسانه ای دشمن کسانی هستند که برای یک دلار حاضرند آدم بکشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به جنگ افروزی های آمریکا ابراز داشت: در افغانستان، یمن، عراق، ویتنام، سوریه خون به پا کردند و الآن برای رسانه ها پول خرج می کنند آیا خیر و صلاح مردم ما را می خواهند؟ توطئه ای در سطح جهانی از سوی دولت های جهانی فراهم کرند و نیروهای خود را گذاشته بودند تا به نظام اسلامی ضربه بزنند اما بصیرت این مردم و هدایت های مقام معظم رهبری این توطئه را خنثی کرد و در آینده نیز خنثی خواهد کرد.

ارسال نظرات