۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۲۵۹۵۱
معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد؛

لزوم تقویت روحیه پژوهشی طلاب در مدار تحصیل

لزوم تقویت روحیه پژوهشی طلاب در مدار تحصیل
حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی گفت: امروزه آرامش، پیگیری و پی جویی که باید در مدار تحصیل، تحقیق و پژوهش در بین طلاب وجود داشته باشد، کمرنگ شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه در مراسم رونمایی از آثار پژوهشی دانش پژوهان و تقدیر از پژوهشگران برتر که صبح امروز در مدرسه علمیه ولی امر برگزار شد، با اشاره به اهمیت پژوهش‌ در حوزه های علمیه اظهار داشت: سنت های پژوهشی بسیار خوبی از گذشته در بدنه حوزه های علمیه وجود داشته و دارد که در قالب های مختلفی خود را نشان داده است.

وی افزود: باید در حوزه و کنار این که به الگوهای جدید پژوهشی نیز توجه می شود، به سنت‌های دیرینه پژوهشی در حوزه های علمیه نیز توجه و دقت نظر داشته باشیم؛ اگرچه پژوهش های علم های گذشته منجر به تالیف کتاب نمی‌شد؛ اما تحقیق و پژوهش در آنان وجود داشت.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز کرد: امروزه یکی از آسیب هایی که در نظام آموزشی حوزه وجود دارد این است که آرامش، پیگیری و پی جویی که باید در مدار تحصیل، تحقیق و پژوهش در بین طلاب وجود داشته باشد، کمرنگ شده است که باید پی جویی و پیگیری پژوهشی طلاب به عرصه پژوهش بیشتر شود.

وی در ادامه افزود: اگر درگیری فکری پژوهشی در فرایند آموزش حوزه ضعیف شود، دیگر شاهد خروجی های انسان های فرهیخته و انسان هایی که در قله ها قرار بگیرند وجود نخواهد داشت و امروز از بس که برخی از افراد کارکرد گرا شده اند و می خواهند زودتر به ثمر بشیند، نارس چیده شده و در آینده رشدی نخواهد داشت.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان داشت: هدف ما در عرصه های فقه مضاف، پاسخگویی به مسائل نظام و کارآمد کردن نظام اسلامی است که این امر هدف بسیار بالایی است و در پژوهش ها به آن دقت می شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پژوهش در کلان حوزه ابراز کرد: در نظام آموزشی حوزه های علمیه حداقل ترین ظرفیت های پژوهشی در حوزه ها به وجود آمده است و مجموع اندیشمندان حوزوی توانسته‌اند تا دو دهه گذشته بالای ۲۰ هزار کتاب تولید و منتشر کنند و ناشران بزرگ از ۲۰۰ هزار کتاب منتشره در سال، تنها۲۰ تا ۳۰ کتاب بیشتر به حوزه نمی فرستند.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی اظهار داشت: حوزه علمیه در تولید و انتشار مقاله نزدیک به ۸۴۰ نشریه رسمی دارد که از رده های ترویجی و پژوهشی برخوردار هستند و تعداد ۸۰ نشریه تخصصی نیز در حوزه و همچنین حدود ۱۲۰ نشریه واحدهای آموزشی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: مجموعه تولیدات علمی اعم از مقالات و مجله های مختلف در حوزه و مراکز حوزوی علاوه بر برگزاری جشنواره علامه حلی در سراسر کشور که به صورت مشترک برگزار می‌شود و بیش از ۱۷۴ هزار اثر از آثار طلاب زیر ۳۱ سال به این جشنواره فرستاده می شود، تولید و منتشر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان داشت: طلاب حوزه های علمیه خواهران و برادران، سالانه بالای ۱۵ هزار اثر تولید می کنند که جمع ۱۴ دوره آن تعداد ۱۷۴ هزار اثر می شود که به جشنواره علامه حلی ارسال می گردد.

وی در ادامه افزود: در تعداد ۲۶ رشته نیازهای پژوهشی کشور به صورت میدانی شناسایی و احصا شده و سعی شده است که در پژوهش ها نگاه کاربردی انجام شده و به مسائل بنیادین پرداخته شود و با توجه به اولویت ها پیگیری و پیشروی صورت بگیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری ها و صحبت‌هایی که با مرکز خدمات حوزه های علمیه صورت گرفته است، امتیاز پژوهشی طلاب از عدد 5 به عدد ۲۵ ارتقا پیدا کرده است که بعد از راه اندازی سامانه اعمال خواهد شد تا شاهد ارتقاء پژوهشی طلاب باشیم.

ارسال نظرات