۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۷۲۴۰۵۷
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران:

خلأ فرهنگ کتاب خوانی از مهم ترین دغدغه های رهبری است

خلأ فرهنگ کتاب خوانی از مهم ترین دغدغه های رهبری است
مازندران - حجت الاسلام قائمی از مهم‌ترین دغدغه های فرهنگی رهبری را خلأ فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه دانست و گفت: باید تلاش کنیم سرانه کتاب و مطالعه در جامعه افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در جمع مدیران، معاونان پژوهش و کتابداران مدارس علمیه استان، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: همه کسانی که اهل کتاب و مطالعه هستند می دانند فرهنگ کتاب، در دو بستر می‌تواند نقش‌آفرین باشد و به ‌طور کلی ما نمی‌توانیم هیچ فرهنگ و تمدنی را در وراء کتاب، اهل کتاب و عوامل آن، از نویسنده و ناشر تا خادمین آن نادیده بگیریم و بحث از فرهنگ و تمدن کنیم.

وی ادامه داد: کتاب دو بستر مهم را برای یک تحلیلگر ایجاد می‌کند؛ نخست ایجاد الگوی سازه است یعنی ما برای رسیدن به تمدن براساس چه الگو و روشی باید گام برداریم و دوم نقشی است که کتاب می‌تواند ایفا کند، تجلی و ترسیم فرهنگی است که ما می خواهیم آن را تحلیل کنیم.

حجت الاسلام قائمی ادامه داد: وقتی از ما در مورد چگونگی تشکیل آمریکا بپرسند، فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که از سوی اروپا از آمریکا ساخته‌شده در ذهن ما مرور می شود که آمریکا یک قاره وحشی بود و این دزد ها و دغل ها از اروپا به آنجا مهاجرت داده شدند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران افزود: در حقیقت ایالات ‌متحده آمریکا یک بخش از قاره آمریکا و مأمن همه معضلات اروپا بود که در دوران امپراتوری بریتانیا و فرانسه به این کشور تبعید شدند؛ اما کتابی تحت عنوان "ساخته شدن آمریکا" در مورد چگونگی ساخته شدن آمریکا، از سوی لوتر نوشته شد و در حال حاضر به‌ عنوان یک کتاب درسی در همه مقاطع تحصیلی ایالات‌ متحده آمریکا تدریس می شود.

وی با اشاره به این که در یک کتاب، دو کار ویژه به مخاطب القا می کنند، ادامه داد: کسانی که در حوزه کتاب و کتابداری خدمت می‌کنند و طلاب را به سمت نویسندگی سوق می دهند باید در تولید محتوا به دو نکته توجه کنند.

حجت الاسلام قائمی با بیان این که امروز این دو الگو در کتاب‌ها و مقالات به‌شدت کم‌رنگ شده است، بیان داشت: کتاب نقش بسیار مهم در حوزه سبک زندگی ایفا می‌کند، به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری خلأ فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه ایران است.

وی ادامه داد: به همین دلیل باید تلاش کنیم سرانه کتاب و مطالعه در جامعه افزایش یابد، هر چقدر این سرانه بالا برود، دیگر در جامعه شاهد بحران هویت نخواهیم بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران با اشاره به این که علامه طباطبایی(ره)، مفسر کبیر مکتب اسلام و شیعه، در تفسیر المیزان خود بعینه و بادقت کامل به این دو الگو و بستر فعالیت توجه داشت، افزود: ایشان در عین اینکه الگو را در نفی غیر خود بازسازی می‌کند و به دلیل ارتباطی که با آقای هانری کوربن داشت، قرارداد اجتماعی غرب را به نقد می کشد و این را در المیزان خودش تجلی می دهد تا جایی که هانری کربن اعتراف می‌کند، آن‌چه که در اسلام دارید خیلی بهتر و کامل‌تر از قرارداد اجتماعی غرب است و درعین‌حال مدل حکومت را در همان‌جا تبیین می‌کند.

حجت الاسلام قائمی افزود: بر خلاف بعضی ها که می گویند علامه طباطبایی شخصی سیاسی نبود، اتفاقاً ایشان والاترین اندیشه سیاسی را در المیزان دارند، یعنی دو خط ریل اصلی زیست انسانی، مبتنی بر مکتب اسلام را در همین کتاب ارائه کرده؛ این نقش یک کتاب است./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات