۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۷۲۲۱۲۰
پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت تشریح کرد؛

سقط جنین در ایران و عوارض آن در روان زنان

سقط جنین در ایران و عوارض آن در روان زنان
لباف گفت: سقط جنین هایی که انجام می گیرد عوارض جسمی و روح و روانی بسیاری را برای مادران باردار دارد که ما عوارض آن را به دو قسم عوارض زودرس و عوارض دیررس تقسیم کرده ایم.

خانم طاهره لباف پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت در گفت وگو با خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، با اشاره به موضوع سقط جنایی در کشور و عوارض آن در جسم و روح و روان مادران اظهار داشت: امروزه بین ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار سقط جنایی در کشور داریم و متاسفانه مادری که باید حامی طفل بی گناه خود باشد با دست خویش فرزند خود را سقط می کند.

وی در ادامه افزود: سقط جنین هایی که انجام می گیرد عوارض جسمی و روح و روانی بسیاری را برای مادران باردار دارد که ما عوارض آن را به دو قسم عوارض زودرس و عوارض دیررس تقسیم کرده ایم.

پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت ابراز کرد: یکی از عوارض زودرسی که برای مادران ایجاد می شود عبارت از خونریزی مادران است که وقتی مادری دچار خونریزی می شود، به کم خونی، ضعف، بی حالی، بی حوصله گی و بروز عفونت‌ را نیز به دنبال می آورد.

وی در ادامه یکی دیگر از عوارض سقط جنایی را سقط ناقص  دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه سقط جنین در جای نامناسب و به روش نامناسب انجام می شود، خیلی از مواقع تکه ای از جنین داخل شکم مادر می ماند و سبب به وجود آمدن عوارض دیررسی برای مادران می شود.

پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت در ادامه افزود: برخی دیگر از عوارض سقط جنایی عفونت، چسبندگی، ناباروری و خونریزی های مکرر است و این کار سبب آسیب جدی به دهانه رحم، سقط در حاملگی های بعدی و زایمان زودرس را به دنبال دارد.

لباف با اشاره به روش سقط جنایی در کشور افزود: غالبا بر اثر ساکشن هایی که داخل شکم مادر وارد می شود آسیب هایی بر دیواره رحم ایجاد می کند که یکی از آنها سوراخ شدن رحم و حتی سوراخ شدن روده های مادر می‌شود و به کلیه‌ها و مثانه نیز آسیب جدی وارد می کند.

پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت یکی دیگر از عوارض های سقط جنایی را مرگ مادران بر اثر عفونت های شدید دانست و گفت: امروزه عفونت های عارض از سقط جنین، درصد فوت مادران باردار را بالا برده است.

وی در ادامه برخی دیگر از علائم سقط را عوارض روحی و روانی دانست و خاطرنشان کرد: مادری که بچه خود را سقط می کند ممکن است به خاطر احساس گناهی که در وجود خود می کند، دچار خودکشی، اعتیاد به مواد مخدر، یادآوری صحنه های سقط افسردگی، پریشان خاطری، عصبانیت، تنفر از جنس مرد و دیدن کابوس شود و همچنین ایجاد توهم از علائمی است که در برخی از سقط ها دیده می شود.

م/

پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت گفت: یکی ازعوارض دراز مدت سقط جنایی، ناباروری زنان است که این عوارض در افرادی که جوان بوده و اولین بچه خود را سقط می کنند بیشتر به چشم می خورد؛ علاوه بر این که مادر، دچار سردرد و سرگیجه مداوم می شود و چون اکثر سقط ها در مراکز غیر بهداشتی انجام می شود احتمال مبتلا شدن مادران به هپاتیت و ایدز وجود دارد.

لبافی افزود: باید این را بدانیم که دانه، حق گل شدن دارد و ما نمی توانیم موجودی زنده را که در وجود خودمان تبدیل به گل می شود را از بین ببریم که علاوه بر داشتن عوارض جسمی با عوارض معنوی بسیاری نیز مواجه خواهیم شد.

پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت خاطرنشان کرد: ما در دفاع مقدس حدود ۳۳۰ هزار شهید تقدیم نظام کردیم اما متاسفانه امروزه در کشور اسلامی هر ساله حدود ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر سقط جنین داریم.

وی در ادامه افزود: کشور ما در اوج کرونا روزانه حداکثر ۷۰۰ نفر از هموطنان دچار بیماری کرونا شده و فوت می کردند؛ اما امروزه حداقل روزی 1000 جنین بی گناه در مراکز پزشکی سقط می شوند و در عرض یکسال ۳۶۰ هزار قتل نفس بر اثر سقط جنایی در کشور انجام می شود.

پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت در پایان اظهار داشت: باید هم پزشکان و هم علمای ما مردم جامعه را با گفتن عوارض سقط جنین آگاه کنند و به صورت جدی در این موضوع وارد شده و موضع مناسب بگیرند؛ علاوه بر اینکه مراکز قانونگذار نیز باید با قوانین مناسب از سقط جنین ها جلوگیری کنند.

ارسال نظرات