۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۷۲۱۸۵۵

آغاز بیست و‌ چهارمین هفته ملی قرآن در الجزایر + عکس

آغاز بیست و‌ چهارمین هفته ملی قرآن در الجزایر + عکس
چند مسابقه قرانی در سراسر جهان برگزار شد و قاریان مناطق مختلف تجلیل شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، چند مسابقه قرانی در سراسر جهان برگزار شد و قاریان مناطق مختلف تجلیل شدند.

تجلیل از دانش‌آموزان و معلمان حافظ قرآن فلسطینی در قدس


مسجد «جعفر بن ابی‌طالب» شهرک «حزما» در قدس شرقی شب گذشته شاهد برپایی مراسم تجلیل از ۲۵۰ حافظ قرآن دختر و پسر فلسطینی بود.

این مراسم با حضور حاتم البکری، وزیر اوقاف و امور دینی فلسطین، عبدالله صیام، جانشین استانداری قدس، محمد عطا الحلو، رئیس دارالقرآن حزما و شماری از شخصیت‌های دیگر فلسطینی و خانواده‌های حافظان قرآن برگزار شد.

البکری گفت: وزارت اوقاف از طریق ادارات مربوطه برای انتشار و حفظ کتاب خدا و تربیت نسل قرآنی در این سرزمین تلاش می‌کند و ما از همه توانمندی‌های موجود استفاده می‌کنیم و آنها را برای حمایت از نهادهای قرآن کریم در هر استانی به کار می‌گیریم.

وزیر فلسطینی با اشاره به آمادگی فرهنگستان قرآن کریم در استان الخلیل در جذب حافظان کتاب خدا و برگزیدگان رشته‌های تلاوت و تجوید برای استفاده از تجربه آکادمیک در زمینه قرآن کریم گفت: همه نیروهای این مرکز، از حافظان قرآن کریم هستند و آماده‌اند تا تجربیات و توانمندی خود را در اختیار حافظان کتاب خدا قرار دهند.

رئیس دارالقرآن شهرک حزما قدس نیز به نوبه خود تصریح کرد: دارالقرآن حزما امسال با داشتن شرایط سخت موفق شد گروه جدیدی از حافظان قرآن کریم را تربیت کند که حفظ کامل یا جزئی قرآن و تفسیر را آموزش دیدند و همچنین دانش‌آموزان و معلمان زن از مدارس مختلف قدس در این دوره حضور داشتند.

این مراسم با اجرای سروده‌های اسلامی و توزیع لوح تقدیر و جوایز به حافظان قرآن کریم و برگزیدگان در رشته‌های تلاوت، تجوید و معلمان آنها همراه بود.

برگزاری محافل قرآنی در جمهوری مالی

مرکز بین‌المللی تبلیغ قرآن وابسته به این آستان به مناسبت ایام میلاد پیامبر(ص) با همکاری کادرهای این مرکز در جمهوری مالی چندین محفل قرآنی را در این کشور برگزار کرد.

شیخ داود جکتی، نماینده این مرکز در جمهوری مالی، با اعلام این خبر اظهار کرد: ما هر ساله به منظور بزرگداشت میلاد پیامبر(ص) چندین رویداد مختلف برگزار می‌کردیم و امسال نیز رواق‌های مسجد نور واقع در «باماکو»، پایتخت جمهوری مالی شاهد برگزاری محافل قرآنی بود که با استقبال گسترده پیروان اهل‌بیت(ع) در این کشور مواجه شد.

جکتی افزود: ما مشتاقیم از این محافل و رویدادها در چنین مناسبت‌های مبارکی برای آشنایی بیشتر با ابعاد سیره نبوی بهره ببریم و مطالب مطرح شده در این مجالس درباره جشن گرفتن میلاد نبوی و مکارم پیامبر(ص) بوده است.

به گفته نماینده مرکز بین‌المللی تبلیغ قرآن در جمهوری مالی؛ در این محافل قرآنی علاوه بر قرائت قرآن مطالبی نیز درباره مفهوم وحدت اسلامی و سیره امام جعفر صادق(ع) به عنوان استاد تعدادی از ائمه مذاهب اسلامی مطرح شد و در ادامه نیز مداحان و هنرمندان به اجرای مداحی و سرودهای مذهبی پرداختند.

آغاز بیست و‌چهارمین هفته ملی قرآن در الجزایر

یوسف بلمهدی، وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر به همین مناسبت در بازدید از مدرسه قرآنی شیخ احمد بن عیسی در ناحیه «کرزار» استان بنی عباس این کشور بر نقش مهم مدارس قرآنی در آموزش و حفظ قرآن کریم به کودکان و حفظ فرهنگ اسلامی تأکید کرد.

وی با اشاره به آموزش بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز در مدرسه شیخ احمد گفت: یکی از اهداف تأسیس و گسترش مدارس و مکتبخانه‌های قرآنی تشویق کودکان به حفظ قرآن کریم در سطح ملی و محلی است به نحوی که به گسترش فرهنگ صیانت از کتاب خدا در خانواده‌های الجزائری کمک کند.

این هفته ملی قرآن کریم در الجزایر به مناسبت شصتمین سالگرد استقلال الجزائر و «روز ملی هجرت در الجزایر»(یادبود وقایع ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ و کشتار خونین تظاهرات‌کنندگان مهاجر الجزائری در پاریس) با شعار «هجرت در قرآن کریم، وفاداری به وطن، کار و ایمان» برگزار شده است.

رویدادهای مربوط به هفته ملی الجزایر امسال به میزبانی سالن ورزشی بنی عباس و زیر نظر جمعی از اساتید دانشگاه و ائمه جماعات الجزایر و حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده از استان‌های مختلف این کشور برگزار می‌شود.

همچنین مسابقه ملی حفظ قرآن کریم الجزایر در این سالن برگزار می‌شود و امسال رشته‌های جدید حفظ کامل قرائات هفت‌گانه قرآن، حفظ متن شاطبیه و مسابقه حفظ کامل با تجوید ویژه خواهران بالای ۱۵ سال و همچنین رشته حفظ قرآن ویژه سوادآموزان بالای ۵۰ سال با حفظ ۱۰ حزب قرآن به این رقابت‌ها اضافه شده است.

یک یمنی برنده جایزه بین‌المللی حفظ قرآن در کویت شد

الحافظ ابوبکر علی احمد الظبی، درباره مسابقاتی که در آن شرکت کرده بود، گفت: این مسابقات قرآن کریم یک مسابقه جهانی بود که در آن بیش از ۱۷۵ شرکت‌کننده به نمایندگی از بیش از ۷۰ کشور جهان شرکت کردند.

الظبی افزود: این مسابقه شامل چندین بخش از علوم قرآن کریم به ویژه روایت معروف حفص از عاصم بود که در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی متداول است.

الظبی خاطرنشان کرد: رقابت در حفظ قرآن با قرائت‌های ده‌گانه بسیار سخت بود و به همین دلیل، کمتر از ۲۰ نفر توانستند به رقابت بپردازند.

در اکتبر امسال هم یک شرکت‌کننده یمنی به نام ابراهیم احمد الجندی، در مسابقات مشابهی که به میزبانی ترکیه و با شرکت ۶۶ شرکت‌کننده از بیش از ۵۰ کشور برگزار شد، مقام اول را کسب کرد./۹۸۸

ارسال نظرات