۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۱۸۱۸۶

جلد پنجم از مجموعه کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» منتشر شد

جلد پنجم از مجموعه کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» منتشر شد
جلد پنجم کتاب ارزشمند «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» اثر گرانقدر آیت الله جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جلد پنجم کتاب ارزشمند «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.

از مهمترین شرح های فصوص الحکم ابن عربی، می توان به شرح قیصری اشاره کرد که به دلیل قلم روان و استادانه او در تعلیم عرفان مورد توجه قرار گرفت و در حوزه های علمیه، کتابِ درسیِ عرفانِ نظری شد. از ویژگی های این کتاب مقدمه تفصیلی قیصری است که اُمهات مسائل عرفان نظری را در دوازده فصل به بند کشید. به هر روی درکِ متنِ فخیمِ فصوص و فهمِ ظرافت هایِ شرحِ قیصری برای هر طلبه ی عرفان آسان به نظر نمی رسد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که بر مبانی حکمت متعالیه و عرفان نظری تسلط دارند، به تعلیمِ شرحِ قیصریِ فصوص در سایه نظر به دیگر شرح ها و کتابهای عرفانی و با استفاده از مبانی حکمت متعالیه پرداخته اند. این نکته توجه پذیر است که به دلیل اُلفت قیصری و دیگر شارحان فصوص به حکمت مشائی نتوانسته اند آن گونه که درخور مطلب است به تبیین استدلالی مبانی عرفان نظری بپردازند. از این رو معظم له با تسلطی که بر مبانی حکمت متعالیه داشته اند، به فراخور بحث با نگاه انتقادی به شرح قیصری و متن فصوص برخی نکات ارزشمند را یادآوری کرده اند.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» از چند جبهه با رویکرد تحریری به ابعاد کتاب اسطوره‌ای فصوص الحکم جناب محی‌الدین ابن عربی پرداخته و با توجه به شروح و تعلیقات مختلف و با محوریت شرح جناب قیصری به بیان و تبیین این متن استثنایی اهتمام ورزیده است. پیش بینی می شود این مجموعه در 16 مجلد تنظیم و منتشر شود.

ارسال نظرات